2026-07-04, 20:07
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Rättat stavfel i ämne /MOD
Citera
2026-07-04, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
De tar bort skiten för att de vet att det blir ett jävla liv när invånarna som betalar SKATT får nyss om detta varför en "konstnär" ska visar skräp som skattebetalarna finansierat samtidigt som förskolor och äldrevården kapas i Örebro..

Det är ingen rättighet att visa upp konst

Sara är egenföretagare och därmed också en invånare som betalar SKATT. Det handlar om föremål som hon tillverkar i sin ateljé och säljer i sin egen butik.
Citera
2026-07-04, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Hon får väl köpa sig en lokal att ha syateljé i? Tror inte kommunen skulle hyra ut lokal till NMR och låta dem ha lite nazistflagor och annat skit hängande i lokalen heller?

Hon hyr en syateljé av kommunen. Sen tycker jag att jämförelsen mellan en t-shirt med texten "No one is free until everyone is free" och hakkors haltar betydligt.
Citera
2026-07-04, 20:19
Medlem
Duvlorts avatar
Bra beslut, hoppas att fler kommuner kan följa med nu. Är så jävla trött på alla dessa gaphalsar.
Det är fritt att åka dit där ni gör skillnad, t.ex någonstans i Mellanöstern.
Tanken är nog inte att försöka få stöd till sin sak, utan bara att vara allmänt jobbiga.
Säkert sponsrade av främmande makt som gillar polarisering i Sverige.
Citera
2026-07-04, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Sara Hillersberg driver en syateljé i Wadköping i Örebro. Sedan sionazisterna inledde sitt folkmord i Gaza har hon engagerat sig i Palestinafrågan och skapat Palestinavänlig konst. Efter att ateljén uppmärksammats i den sionazistiska Facebookgruppen "Svenskar som stödjer Israel" vill kommunen att hon plockar bort all Palestinakonst.
Sömmerskan uppmanas ta ner Palestinakonst – vägrar
Sara Hillersberg har drivit butiken Ateljé Återbruk i Wadköping, Örebros friluftsmuseum, i tolv år. [...]

Enligt Sara publicerades ett inlägg om henne och hennes butik i Facebookgruppen “Svenskar som stödjer Israel”, där hon beskrevs som antisemit och judehatare. Samma dag fick kommunen, enligt henne, ta emot ett stort antal klagomål.

Kort därefter kom kommunens fastighetsförvaltare till butiken och uppmanade henne att omedelbart ta ner ”allt”.

https://www.etc.se/inrikes/soemmerskan-uppmanas-ta-ner-palestinakonst-vaegrar
Sara har även trakasserats av personer som störs av hennes konst:
Efter kritiken har en man vid flera tillfällen suttit utanför hennes butik och satt upp olika affischer. Enligt Sara har han varit hövlig, men uttryckt att han arbetar för att få henne att ta bort konsten eftersom han anser att den inte hör hemma i Wadköping. En av dagarna, efter att en kvinna stått och pratat med honom, gick kvinnan sedan in i butiken och rev ner T-shirts samtidigt som hon kallade Sara för en "vedervärdig människa".
Varför vill Örebro kommun censurera Palestinavänlig konst? Är det upp till kommunen att bestämma politiskt innehåll i deras hyresgästers lokaler?
Vilka är de? Ryzzar? Och vilket år tänker de inleda sitt folkmord?

Tråden borde flyttas till SF.
Citera
2026-07-04, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Sara är egenföretagare och därmed också en invånare som betalar SKATT. Det handlar om föremål som hon tillverkar i sin ateljé och säljer i sin egen butik.
Jag är för yttrandefrihet, men om hon får sälja det här, så borde det vara OK för en nazist (troligen ryss?) att sälja hakkors i sin butik. Ska man ha gränser, så bör de gälla åt alla håll
Citera
2026-07-04, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Jag är för yttrandefrihet, men om hon får sälja det här, så borde det vara OK för en nazist (troligen ryss?) att sälja hakkors i sin butik. Ska man ha gränser, så bör de gälla åt alla håll

Jag tror det finns andra trådar du kan posta i om du vill argumentera för att hets mot folkgrupp skyddas av yttrandefriheten.
Citera
2026-07-05, 07:30
Medlem
Att kommunen låter sig skrämmas av någon sorts hatgrupp på facebook är skrämmande.

Det är illa ställt med yttrandefriheten i Sverige, det är sedan gammalt. Jag hoppas bara att så många som möjligt, både till höger och vänster, kan enas om att den här konstnären har rätt att ta ställning för Palestina.

För de som gnäller om åsiktskorridorer och förbud åt ena hållet men samtidigt själva vill angripa och censurera åt andra hållet har noll trovärdighet.

(HMF bör för övrigt avskaffas men det är OT i den här tråden)
Citera
2026-07-05, 09:07
Medlem
Någon judisk organisation borde helt enkelt gå in och hyra en lokal i Wadköping och sälja IDF-merch. Jag skulle gärna köpa en IDF-tischa eller en snygg keps som liknar de här https://www.idfstore.com/

En lokal i Wadköping kostar 1250 kronor per vecka att hyra. Det är bra ROI på dessa för att få snurr på försäljningen.
Annons om lokal - https://www.instagram.com/p/DPi8iPUjRUi/

Citera
2026-07-05, 14:23
Medlem
Jungman-Janssons avatar
Klart kommunen har rätt att ställa krav. Om exempelvis en bokhandel hyr lokal från kommunalt bostadsbolag så har dem all rätt att gå dit och säga att "böcker av stephen king får absolut inte säljas här" och tvinga bokhandlaren att plocka bort dem från hyllorna.
Citera
2026-07-05, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jungman-Jansson
Klart kommunen har rätt att ställa krav. Om exempelvis en bokhandel hyr lokal från kommunalt bostadsbolag så har dem all rätt att gå dit och säga att "böcker av stephen king får absolut inte säljas här" och tvinga bokhandlaren att plocka bort dem från hyllorna.

Beror helt på vad kontraktet säger, de kan inte bara gå dit och plötsligt be dom ta bort något.
Citera
2026-07-08, 07:50
Medlem
melikevampiress avatar
Jag ser detta område som bevarandevärt och politisk eller religiösa ställningstaganden i sådan miljö kan provocera fram en reaktion som tex en galning som bränner ner butiken, och då betvivlar jag att innehavaren tar sitt ansvar. Kommunen gör rätt då det i detta fallet kan anses som provocerande då det i en sådan miljö ska säljas gull och mys för alla medborgare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in