2026-07-07, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
När den socialdemokratiska regeringen Palme 1975 lade om invandringspolitiken och lanserade mångkultur och massinvandring, så sjösatte man samtidigt en närmast nordkoreanskt omfattande indoktrinering genom media, skolan och myndigheter.

Denna indoktrineringsmaskin uppmärksammas inte utan narrativet är, att befolkningen är "självhatande" och spontant (!) skulle ha "bestämt sig för att utplåna sig själva" - trots att alla (förmodligen även du) vet, att de som opponerat mot massinvandringen har förföljts, smädats, mist jobbet m.m. ... androm till varnagel.

Jo, det är sant. Jag har väl bara blivit så bitter av situationen att jag inte längre bryr mig om att framföra rationella argument, kanske.
Citera
2026-07-07, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClownKommun
Är Sverige på väg att bli ett u-land eller är det en överdrift?

Att saker har blivit sämre är inte riktigt samma sak som att Sverige har eller är på väg att bli ett u-land. Då har man inte besökt några faktiska u-länder. Jag skulle hellre bo vart som helst i Sverige än att bo i ett riktigt u-land.

Därtill då. Vilka länder i Europa är det numera där allt går jättebra och det är bara lyxstandard på allt och överflödet och funktionen på samhället vet inte gränser av överflöd och service. Vad jag vet finns inte de länderna. Tittar jag ut över Europa skulle jag inte vilja bo i några av de andra länderna, undantagen är våra grannländer men jag ser inte någon direkt poäng att flytta. För det är ungefär samma nivå.

Det är inte ofta jag är i Malmö men då och då. Är det mycket araber och sådant där? Ja. Är Malmö på u-lands nivå? Nej. Det är väldigt hög fallhöjd ner till att det skulle bli u-land av det hela.

Så att Sverige skulle bli ett u-land inom någon form av överskådlig framtid är en grav överdrift. Tror man på det då vet man inte hur det är i riktiga u-länder.

Sedan är det möjligen en definitionsfråga. Rent tekniskt sätt så låg Sverige fram tills dess att vi gick med i NATO i tredje världen. Nu har vi flyttat över till att bli helt i första världen. Även om det inte rent praktiskt nog var någon som såg oss som ett tredje världen land. Men definitionsmässigt var du inte med i NATO var du inte första, tillhörde du inte sovjet sfären var du inte andra och allt annat var då tredje världen.
Citera
2026-07-07, 18:45
Medlem
Du vet inte vad ett u-land är. Skulle du säga att Sverige har en underutvecklad industri?
Jubelidiot.
Citera
2026-07-07, 19:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Att saker har blivit sämre är inte riktigt samma sak som att Sverige har eller är på väg att bli ett u-land. Då har man inte besökt några faktiska u-länder. Jag skulle hellre bo vart som helst i Sverige än att bo i ett riktigt u-land.

Därtill då. Vilka länder i Europa är det numera där allt går jättebra och det är bara lyxstandard på allt och överflödet och funktionen på samhället vet inte gränser av överflöd och service. Vad jag vet finns inte de länderna. Tittar jag ut över Europa skulle jag inte vilja bo i några av de andra länderna, undantagen är våra grannländer men jag ser inte någon direkt poäng att flytta. För det är ungefär samma nivå.

Det är inte ofta jag är i Malmö men då och då. Är det mycket araber och sådant där? Ja. Är Malmö på u-lands nivå? Nej. Det är väldigt hög fallhöjd ner till att det skulle bli u-land av det hela.

Så att Sverige skulle bli ett u-land inom någon form av överskådlig framtid är en grav överdrift. Tror man på det då vet man inte hur det är i riktiga u-länder.

Sedan är det möjligen en definitionsfråga. Rent tekniskt sätt så låg Sverige fram tills dess att vi gick med i NATO i tredje världen. Nu har vi flyttat över till att bli helt i första världen. Även om det inte rent praktiskt nog var någon som såg oss som ett tredje världen land. Men definitionsmässigt var du inte med i NATO var du inte första, tillhörde du inte sovjet sfären var du inte andra och allt annat var då tredje världen.
Det är sant att Sverige är långt ifrån U-lands nivå när det kommer till offentlig service mm men det är ju för att det finns andra som betalar för den. Om skatteintäkterna går mot noll är det Mogadishu på många ställen på väldigt kort tid.

Själva atmosfären på vissa ställen är mycket mer obehaglig än den är i många U-länder.
Citera
2026-07-07, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Det är sant att Sverige är långt ifrån U-lands nivå när det kommer till offentlig service mm men det är ju för att det finns andra som betalar för den. Om skatteintäkterna går mot noll är det Mogadishu på många ställen på väldigt kort tid.

Själva atmosfären på vissa ställen är mycket mer obehaglig än den är i många U-länder.

Så är det naturligtvis. Men finns det något som idag talar för att skatteintäkterna börjar närma sig noll? Vad jag kan se har de totala skatteintäkterna ökat mer eller mindre varje år (några ligger de mer eller mindre på samma nivå) de senaste tjugo åren, och troligen längre än så. Intäkterna har mer än fördubblats på tjugo år. Utgifterna ökar i takt med intäkterna. Men jag kan inte se att vi skulle vara bankrutta inom någon snar framtid.

Då har vi ju som sagt också då betalt för alla dessa personer från icke-skidåkande-nationer. Vi är ändå inte bankrutta. Därmed inte sagt att det inte hade varit bättre om de inte hade varit här.

Men det är klart att det kan svänga snabbt om de skulle gå från idag till noll imorgon. Men hur troligt är det? Om det skulle inträffa kommer vi nog ha större problem. För något har totalt kollapsat på planeten.

https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__NR__NR0103__NR0103J/SkatteIntakt/table/tableViewLayout1/

Därmed inte sagt att det inte finns otrevliga ställen i Sverige. Det finns säkert trevliga ställen i Somalia och Mogadishu också. Men jag vill nog tro att jag ändå föredrar att vara i Sverige.
Citera
2026-07-07, 19:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Så är det naturligtvis. Men finns det något som idag talar för att skatteintäkterna börjar närma sig noll? Vad jag kan se har de totala skatteintäkterna ökat mer eller mindre varje år (några ligger de mer eller mindre på samma nivå) de senaste tjugo åren, och troligen längre än så. Intäkterna har mer än fördubblats på tjugo år. Utgifterna ökar i takt med intäkterna. Men jag kan inte se att vi skulle vara bankrutta inom någon snar framtid.

Då har vi ju som sagt också då betalt för alla dessa personer från icke-skidåkande-nationer. Vi är ändå inte bankrutta. Därmed inte sagt att det inte hade varit bättre om de inte hade varit här.

Men det är klart att det kan svänga snabbt om de skulle gå från idag till noll imorgon. Men hur troligt är det? Om det skulle inträffa kommer vi nog ha större problem. För något har totalt kollapsat på planeten.

https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__NR__NR0103__NR0103J/SkatteIntakt/table/tableViewLayout1/

Därmed inte sagt att det inte finns otrevliga ställen i Sverige. Det finns säkert trevliga ställen i Somalia och Mogadishu också. Men jag vill nog tro att jag ändå föredrar att vara i Sverige.
Nej det finns inget som talar för det så längde det finns svenskar och andra europeiska folk i stora mängder. Mycket talar dock för att den siffran går mot noll även om det tar sin tid. Jag har svårt att se dessa klanfolk anamma välfärdsstatens struktur i någon större omfattning. De europeiska folken kan inte ta bort eller sänka skatterna utan att möta hårt motstånd av sagda folk. En case in point är Sydafrika, det är nog numer att anse som ett U-land. Med en kuvad europeisk befolkning på strax under 10 %.
Citera
2026-07-07, 19:55
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Det är också märkbart att det politiska skådespelet låtsas göra någonting åt problemet, men istället så "osthyvlar" de sig bara fram, d.v.s. fixar lite av rättsväsendet så att inte det värsta framträder, men några sjumilakliv där de kastar ut packet sker inte.

Gång på gång får vi exempel, nästan varje vecka där någon blatte, afrikan eller sydamerikan har mördat, våldtagit eller rånat någon och sedan blir det återkommande klagomål om varför åklagaren, nämndemännen eller domaren inte har utvisat personen.

DET är inte exempel på funktion utan i mina ögon medveten dysfunktion där man håller liv i ett sjukt system av medvetna skäl. Således, någon har ett intresse att det som har skett också fortgår, om än inte i en lika rättsproblematisk oordning.
Precis, våra makthavare spelar bara teater och skiter i folket.
Citera
2026-07-07, 20:45
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
När den socialdemokratiska regeringen Palme 1975 lade om invandringspolitiken och lanserade mångkultur och massinvandring, så sjösatte man samtidigt en närmast nordkoreanskt omfattande indoktrinering genom media, skolan och myndigheter.

Denna indoktrineringsmaskin uppmärksammas inte utan narrativet är, att befolkningen är "självhatande" och spontant (!) skulle ha "bestämt sig för att utplåna sig själva" - trots att alla (förmodligen även du) vet, att de som opponerat mot massinvandringen har förföljts, smädats, mist jobbet m.m. ... androm till varnagel.
Vilket sammanträffande att detta skedde i alla västländer ungefär samtidigt. Undrar vilka det är som vann andra världskriget & nu styr dessa västländer i bakgrunden och undrar vilken storlek de har på sina hattar..
Senast redigerad av KonungHonung 2026-07-07 kl. 20:47.
Citera
2026-07-07, 22:37
Medlem
Citat:
Hög arbetslöshet som är tredje högst i EU, långa vårdköer, infrastruktur som fungerar allt sämre, ökade klyftor och ökad grov brottslighet.

Utvecklingsland. En benämning på de länder som ännu inte gått igenom en industrialiseringsprocess och därmed tillhör de mindre utvecklade länderna i världen. Dessa länder präglas ofta av till exempel utbredd fattigdom, stora inkomstskillnader och underutvecklad infrastruktur. En vanlig indikator för klassificeringen är BNP per capita .

Svensk BNP per capita se länk

https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/makroekonomi/bnptillvaxt/bnp-per-capita-internationellt_1220800.html

Så nej du har fel.
Citera
2026-07-07, 23:23
Medlem
Citat:
Hög arbetslöshet som är tredje högst i EU, långa vårdköer, infrastruktur som fungerar allt sämre, ökade klyftor och ökad grov brottslighet.

Ja det känns så.
När jag ser skövlingen som pågår - och naturens resurser som skövlas - skogen och havens död.
Storskalighet
Invandring som beror på att hålla löner nere - dvs arbetskraftsinvandring.
Kulturen som blir allt mer eftersatt.
Sverige bara utnyttjas - på alla sätt.
Och nu vill man att Sverige ska bygga kärnkraftverk för att förse Tyskland med elkraft. Alltså att Sverige betraktas som en bakgård.
Jag har sett videor både från Ryssland och Ukraina där utbudet av matvaror är tre-fyra gånger så stort som i de stora svenska matvaruhusen.
Här läggs kedjor ner - men i Danmark finns mer än dubbelt så många matvaruhuskedjor.
Och så denna försämrade vården omsorgen och skolan.
Och denna "marknadsanpassning" där skolor med barn i, och vårdenheter och omsorgsenheter säljs och köps fastän de har fått samhällspengar. Säljs för vinstintresset.

Ja listan är lång över denna misskötsel av Sverige.
Citera
2026-07-07, 23:24
Medlem
Rent ekonomiskt ser det rätt bra ut med militära beställningar och troligen fler på väg. Att välfärden haltar beror till stor del på att befolkningen åldras snabbt = färre som ska ge fler vård. Grov brottslighet har vi importerat så skulden för det bör läggas på sjuklöverpartierna som tjafsade emot SD in i det sista. Nu är vi i alla fall på väg åt rätt håll, förutsatt att inte galenvänstern vinner valet.
Citera
2026-07-08, 01:13
Medlem
Smekarn87s avatar
Svar ja. Väldigt många otroligt rika och en arbetarklass som bekämpar sig själv med en massa skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in