2026-07-06, 15:38
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straightenyourbody
Jag ska pröva med 15k så får jag utvärdera
Kommer aldrig fungera men lycka till
Citera
2026-07-06, 16:06
Medlem
Låter i grunden som en bra tanke, exakt är svårt att svara när man inte har detaljer om räntor och amorteringstakt på exempelvis lånet.

Om vi utgår från att det är ett mer normalt lån med ränta på max 7-8 % och en återstående tid som är rimlig (max 5 år) så hade jag faktiskt inte rekommenderat att gå helt på ditt förslag.

Krediterna känns och låter dyra så att arbeta bort dem kommer som du skriver först, med dina summor så är det ju typ bara ett halvår om du kör helt, men redan här hade jag nog gärna sett att du börjar bygga upp en rutin för framtiden genom att ta en liten del, kan vara 500 eller 1000 kr per månad och istället SPARA, inte konsumera utan spara dem redan när du jobbar med krediterna.

När de är borta så får du mer pengar över, öka då på sparandet till kanske 2500 kr /10% av din nettolön och amortera extra på lånet.

Det kommer att ta längre tid men om det tar 12 eller 18 månader är inte så avgörande, skillnaden tror jag är att du efter har skapat en rutin med sparande som du kan fortsätta med. Om du kör allt på att betala av är jag rädd att när du inte har de så kommer du inte att ork eller lust att börja spara utan du lever från lön till lön medan om du tar det nu när du ändå ska leva snålt så betalar du enbart med att skulden minskar lite långsammare.

Notera att detta enbart gäller om det är skulder där du idag klarar av betalningarna så inget är hos kronofogden.

Citat:
Dum som man är så har man genom åren dragit på sig otroligt korkade skulder.. men nu har jag bestämt mig att gå 100% all in på att få bort skiten. Har skulder på totalt 183K två krediter och ett lån varav krediterna är vardera 28k och 50k.

Får i dagsläget ut 24k efter skatt i månaden så jag planerar att lägga 15-18k rakt av på att betala av lånen varje månad och fokusera på att få undan den minsta krediten först osv. Så förhoppningsvis kan man kalla sig skuldfri nästa år den här tiden även om vägen dit innebär att man får leva skralt. Har ju ingen annan än mig själv att skylla på!

Känns ju som att den kan vara en ganska bra sak att inte inneha så jävla mkt lån heller med tanke på att omvärlden känns mer och mer ostabil för varje år som passerar och med arbetslöshet och skenande omlevnadskostnader.

Är 30 så man får väl helt enkelt lägga i en högre växel på sparandet när man får den möjligheten med 0:- i lån.

Någon mer som också har inlett en ny bana som kalkylerat sin skuldfrihet inom ett år eller så?
Citera
2026-07-06, 16:06
Medlem
Minimal avbetalning på alla lån utom det med den dyraste räntan. Där pyntar du in så mycket du kan. När den är borta så den med näst högsta räntan.
Citera
2026-07-06, 16:11
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Försäkringar, abonnemang, boende osv landar på 4.5k ca ish just nu. Min plan kan tyvärr inte rymma några oförutsedda händelser under den här perioden så det är rysk roulette jag spelar nu.

Så du bor i en lägenhet som kostar under 4 tusen? Bor du i någon gammal fallfärdig etta på landet?
Citera
2026-07-06, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Kommer aldrig fungera men lycka till

Jasså? Kan du ge mig vinnande lottnummer på eurojackpot eller berätta var jag lagt 10ans nyckel när du ändå är igång? Du jobbar väl som spågubbe?
Citera
2026-07-06, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Så du bor i en lägenhet som kostar under 4 tusen? Bor du i någon gammal fallfärdig etta på landet?

Ja det vore väl inte så klokt att bo i Stockholm med min lön va?
Citera
2026-07-06, 16:44
Medlem
Adelaides avatar
Hmmm så när du har amorterat varje månad så har du alltså 6-9000 kr till hyra, mat, abonemang, hemförsäkring och annat? Det låter väldigt tight och tråkigt. Tänk på att oväntade utgifter kan komma när du minst anar det.

Kör 10.000 i månaden istället. Då är dina lån borta på 18-20 månader vilket ju inte är en katastrof. Och då har du 14.000 varje månad. Kanske kan du t.om spara en summa då med.
Citera
2026-07-06, 16:46
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Jag fick tyvärr börja tänka klart eftersom jag levde lite i en drömvärld med henne där jag ignorerade allt fler varningssignaler. Dessutom har ju Kronofogden och polisen helt andra möjligheter idag när det gäller utmätning.

Ölpriser på uteservering i Sverige är helt horribla. För att få öl för 70:- i Malmö kommer du att få leta dig ut till diverse sunkpubar med alkisklientel i stans utkant. Kinafloden på Lundavägen tror jag fortfarande erbjuder något för 69:- på flaska, men stället är allmänt bedrövligt.

Haha... "bilexperter" alla känner vi en sådan. "Det skall vara BMW" och "Kia är bara skit". Slutar med att de bara kan åka högst till grannkommunen med sitt "feta" åk eftesom den pissar olja medan jag själv har varit Europa runt flera gånger med min lilla Opel som de andra tyckte var "mesig".
Här är vi dessutom lika. Jag hatar också att köra runt i en soptipp eller ha massa fluffdjur hängandes från backspegeln.
När det gäller tjejer så kan jag hälsa att det smäller högre att ta en roadtrip ner i Europa med henne än att stå på en parkering i kommunens utkant och jämföra sina spruckna topplock. I slutändan har man ju en bil för att kunna köra med den.
Ha ha, så jävla sant det du skriver. Här i Göteborg har vi t ex puben John Scott som höst, vinter, vår kör typ AW mellan 15-19 och då kostar en pint Höga Kusten 49 eller 55 kr beroende på vilken av deras pubar man går till. Det funkar för mig och min jobbarkompis, blir ett par tre stycken och i bland käkar vi också. Vi gör det för att vi gillar att sitta o tjata på puben helt enkelt.

Med bilar är det precis som du säger. Jag har aldrig gillat gamla lyxkryssare, ju mer skit bilen är utrustad med desto mer kan krångla och desto dyrare blir det. Framförallt när bilen är 10-15 år gammal och rullat 30K mil med tveksam service de sista fem tio åren.

Angående ekonomi i övrigt så kommer var min morsa helt hopplös med ekonomi under hennes liv och det gjorde att jag tidigt bestämde mig att jag ska inte bli lika dan, jag ska ha koll på min ekonomi och inte köpa massa skit och jag ska alltid se till att klara mig själv. Så har det blivit och sen har jag skaffat mig ett bra jobb och har god inkomst.

Idag har jag en nästan ny Toyota Yaris. Ingen bil bilfantasterna hoppar högt över, men det går alltid, den går billigt och den krånglar aldrig och jag och frugan gillar den skarpt, den passar oss utmärkt.

När jag var ung så reste jag en del också, även bilat i Europa. Givetvis har jag haft tjejer med mig när man hade flickvän på den tiden, och de gillar killar som kan ta hand om sig själva, som att lösa saker om t ex flyget blir inställt eller att någon hotellbokning krånglat. Så brudarna hänger hellre med på en roadtrip eller flygresa i Europa än att åker till ST1 i grannkommunen för att tanka två öre billigare per liter.
Citera
2026-07-06, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ersattningstrafik
Det tycker jag.

Och det jag skrev om att spara i indexfonder var seriöst menat. Jag sparar 15k i månaden. Man vänjer snabbt av sig med att konsumera massa meningslöst skräp som jag gjorde förr. Fonderna har växt sig till flera miljoner och det är fantastiskt skönt att inte ha några skulder. Nyligen köpte jag fabriksny bil utan att låna en spänn. Om några år kan du också vara där.

Ja att gå från skuldsatt till några miljoner + på ett par år kan alla göra

Du kanske ska nämna din ålder först va gubbe..
Citera
2026-07-06, 16:57
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Jasså? Kan du ge mig vinnande lottnummer på eurojackpot eller berätta var jag lagt 10ans nyckel när du ändå är igång? Du jobbar väl som spågubbe?
Kan bara tala om för dig att du inte kommer lyckas spara mer än halva din lön för att betala av dina skulder. Behöver inte vara raketforskare för det.

Jobba på din lön istället det är där felet ligger. 24 tusen efter skatt är lågt
Men lycka till
Citera
2026-07-06, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Kan bara tala om för dig att du inte kommer lyckas spara mer än halva din lön för att betala av dina skulder. Behöver inte vara raketforskare för det.

Jobba på din lön istället det är där felet ligger. 24 tusen efter skatt är lågt
Men lycka till

Det är inte min lön det är fel på det är mina felprioriteringar.
Citera
2026-07-06, 17:50
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Det är inte min lön det är fel på det är mina felprioriteringar.
Du har ut 24 efter skatt du är 30 år. Du kastar bort tid på skitlön och skulder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in