2026-07-06, 15:22
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Myten om multitasking är sedan länge stendöd i forskarvärlden. Stora studier har visat svart på vitt att kvinnor inte är ett dugg bättre på det än män. Ingen mänsklig hjärna kan göra flera komplicerade saker samtidigt. Hjärnan snabbväxlar bara fokus, och båda könen presterar precis lika uselt och tappar lika mycket i effektivitet när de försöker göra för många saker på en gång.
Jaha, jag läste för ett tag sedan Boken om hjärnan, där 32 svenska forskare ansåg just detta. Ja, alla skrev inte om just "multitasking", men man kan konstatera att det går miljarder nervtrådar mellan kvnnors hjärnhalvor och betydligt färre mellan mäns. Vilket naturligtvis inte bevisar att alla kvinnor kan göra fler saker än män, men de har i alla fall bättre förutsättningar.
Med det sagt så finns det väl en eller flera anledningar till att fler kvinnor än män skaffar sig bätrre utbildningar.
Citera
2026-07-06, 15:24
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
vi pratar om exakt samma lopp. bara att det ena är för kvinnor är det andra är för alla. VARFÖR? varför trycker ni ned er själva på detta sätt?

För det första så handlar det om det vi redan gått igenom nu rätt många gånger: att tjejer (och normala killar) inte tycker om att tävla i fysiska grenar mot varandra då det är orättvist och därför trist. Sen är du den som trycker ned kvinnor som så gärna vill klå dom i idrott, så skyll inte ifrån dig på att kvinnor "trycker ned sig själva".

Sen tycker väl tjejer om att få känna sig lite speciella och få ha ett eget lopp som kallas "tjejmilen". Det ger en känsla av sammanhållning och "girlpower". Vad är det som bränner så i dina ögon med detta? Varför anordnar du inte något som ger motsvarande upplyftande känsla för män?
Citera
2026-07-06, 15:24
Medlem
Citat:
Min tankegång är att det finns ett likadant lopp för alla men även ett för tjejer. varför?
Ska vi ha olika bussar för vita och svarta också?

Aha, så du är för absolut jämställdhet! Det hedrar dig även om det enligt mig är en förlegad vänstertanke.

Nej, i sport går det inte alltid att göra så tyvärr. Könen har olika fysiska förmågor.
Citera
2026-07-06, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
För det första så handlar det om det vi redan gått igenom nu rätt många gånger: att tjejer (och normala killar) inte tycker om att tävla i fysiska grenar mot varandra då det är orättvist och därför trist. Sen är du den som trycker ned kvinnor som så gärna vill klå dom i idrott, så skyll inte ifrån dig på att kvinnor "trycker ned sig själva".

Sen tycker väl tjejer om att få känna sig lite speciella och få ha ett eget lopp som kallas "tjejmilen". Det ger en känsla av sammanhållning och "girlpower". Vad är det som bränner så i dina ögon med detta? Varför anordnar du inte något som ger motsvarande upplyftande känsla för män?

Det var just de jag startade tråden om. ni är rasistiska på många sätt. tack
Citera
2026-07-06, 15:32
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:

Ja, jag vet att det var just det du startade tråden om....

Men på vilket sätt är vi rasistiska?
Citera
2026-07-06, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Aha, så du är för absolut jämställdhet! Det hedrar dig även om det enligt mig är en förlegad vänstertanke.

Nej, i sport går det inte alltid att göra så tyvärr. Könen har olika fysiska förmågor.

Inte sport på elitnivå. jag är så höger det kan bli men gullig omtanke
men varför springer man ett lopp på 10 km för kvinnor när det finns ett för alla motionärer på 10km. samtidigt finns ett lopp för män på 10km... blir det inte lite konstigt?
Citera
2026-07-06, 15:34
Medlem
Citat:

Nu är ju inte könen olika raser…
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Ja, jag vet att det var just det du startade tråden om....

Men på vilket sätt är vi rasistiska?

Läs tråden igen och kom tillbaka
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Nu är ju inte könen olika raser…

finns det olika raser menar du? wow
Citera
2026-07-06, 15:36
Medlem
Citat:
Inte sport på elitnivå. jag är så höger det kan bli men gullig omtanke
men varför springer man ett lopp på 10 km för kvinnor när det finns ett för alla motionärer på 10km. samtidigt finns ett lopp för män på 10km... blir det inte lite konstigt?

För att det blir olika resultat, det är för en cyklist eller löpare viktigt.
Citera
2026-07-06, 15:37
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
jag är så höger det kan bli

Helt ärligt så verkar du vara den största kommunisten jag nånsin sett på flashback.
Citera
2026-07-06, 15:37
Medlem
Citat:
finns det olika raser menar du? wow

Ja självklart? Men inte mellan man och kvinna. Eller vad menar du med rasism?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in