2026-07-06, 13:08
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om du betalar skatt borde du bry dig om hur politikerna använder dessa pengar.
Det är brist på präster i Strängnäs stift.

Svenska kyrkan har ingen skyldighet att annonsera tjänster publikt.
Citera
2026-07-06, 13:10
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Det är brist på präster i Strängnäs stift.

Svenska kyrkan har ingen skyldighet att annonsera tjänster publikt.

Hur fick hon ens reda på att tjänsten fanns om den inte annonserades ut?
Citera
2026-07-06, 13:13
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Hur fick hon ens reda på att tjänsten fanns om den inte annonserades ut?
Förmodligen av samma skäl som min kompis anställde en person i sitt företag innan sommaren.

Nätverk.

Brist på präster, beggars can’t be choosers.
Citera
2026-07-06, 13:19
Medlem
Citat:
Varför skulle Svenska Kyrkan behöva utlysa tjänster offentligt?

Dessutom råder det brist på präster inom Svenska Kyrkan, detta inkluderar även Strängnäs stift.

https://www.sverigesradio.se/artikel/var-sjunde-prasttjanst-saknas-stor-oro-i-kyrkan

Birgitta Ed gör ju inte direkt bra reklam för ämbetet.

Korruptionsskandalerna avlöser verkligen varandra, hon och Kristersson vet verkligen hur man skor sig på andras bekostnad och det har dom gjort länge och skamlöst.
Citera
2026-07-06, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf

Korruptionsskandalerna avlöser verkligen varandra, hon och Kristersson vet verkligen hur man skor sig på andras bekostnad och det har dom gjort länge och skamlöst.

Hon verkar ju ha noll moral. I såna här fall handlar det liksom inte bara om vad som är lagligt och olagligt.
Citera
2026-07-06, 13:25
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf

Kul att se så många värna om prästämbetet numera.

Det värmer.

Tror dock få hade reagerat på liknande anställningar på företag där det råder brist på presumtiva arbetstagare.

Sådant som jag sorterar in under hata slumpen.
Citera
2026-07-06, 13:29
Medlem
Citat:

Det värmer.

Tror dock få hade reagerat på liknande anställningar på företag där det råder brist på presumtiva arbetstagare.

Moderaterna brukar ju säga att de gillar konkurrens och det hade frun förmodligen fått om annonsen hade lagts ut.
Citera
2026-07-06, 13:30
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Hon verkar ju ha noll moral. I såna här fall handlar det liksom inte bara om vad som är lagligt och olagligt.
Gäller detsamma min vän som anställde en person till sitt företag nyligen. En anställd som han fick nys om via sitt nätverk.

Saknar han också moral?
Citera
2026-07-06, 13:32
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Moderaterna brukar ju säga att de gillar konkurrens och det hade frun förmodligen fått om annonsen hade lagts ut.
Säkerligen stenhård konkurrens när det är brist på präster i såväl Strängnäs stift som i Sverige som stort.
Citera
2026-07-06, 13:33
Medlem
Citat:
Varför skulle Svenska Kyrkan behöva utlysa tjänster offentligt?

Dessutom råder det brist på präster inom Svenska Kyrkan, detta inkluderar även Strängnäs stift.

För att Svenska Kyrkan har runt fyra miljoner medlemmar varav många funderar på att lämna organisationen. De flesta av dessa tycker inte att präster ska tillsättas via "personliga kontakter".

Du har rätt i att det råder brist på präster. Det betyder inte att tjänstetillsättningar inte kan vara opartiska.
Citera
2026-07-06, 13:33
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Förmodligen av samma skäl som min kompis anställde en person i sitt företag innan sommaren.

Nätverk.

Brist på präster, beggars can’t be choosers.

Har man ett privat företag får man göra som man vill - det är nåt helt annat.

Men visst - om de som betalar kyrkoavgift i Strängnäs inte har något problem med detta så är det inget stort problem.

Dock skulle inte jag vara nöjd med Ed om jag betalade kyrkoavgift i detta stift då det kommer fram massa skit om henne på senare tid.
Citera
2026-07-06, 13:34
Medlem
Citat:

Det värmer.

Det är väl om det gäller en organisation som får en halv miljard skattepengar årligen och prästens make har höjt bidraget.

Eller att prästen, i vanlig ordning, sitter i styrelsen för ett företag som gynnas av detta, ovanpå att hon fick ett attraktivt jobb hon inte var kvalificerad för och inga andra kandidater fick chansen att söka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in