2026-07-05, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nowayout2030
Exakt, luktar en död hund som är begravd någonstans.
i så fall vill jag ha info om vad det skulle kunna vara. Så om någon vet så snälla hjälp mig.
Citera
2026-07-05, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
De flesta hanterar det INTE så bra - så mkt kan jag säga. (speciellt inte i svårare fall som ditt verkar vara)

Det finns omfattande stöd-trådar på speciellt Reddit ang detta som på eng benämns "helicopter parents/parenting". Om jag endast utgår från vad du skriver så tycks även dina syskon lida av samma "syndrom" (dom agerar som sk "flying monkeys" åt era föräldrar). Det är en form av psykologisk kontroll dom utövar på dig - av någon anledning som sannolikt finns i deras förflutna (kanske hade dom liknande föräldrar och det blev helt enkelt en inlärd vana att detta är HELT NORMALT när det i själva verket är rena jävla trakasserierna). Polisen är skyldig att göra kontroller vid seriösa orosanmälningar - troligen har din familj oxå lärt sig hur man uttrycker sig inför polisen så att dessa tar allt på superallvar. Möjligen är det så, jag har inte den kunskapen, att polisen även är lite dåligt utbildade på just detta lite mer speciella området. Jag vet inte heller på rak arm hur man fixar ett besöksförbud i just en sån här situation för något brott som sådant tycks inte begås (men du kan ju alltid höra med en jurist!). Som sagt. Jag rek reddits omfattande trådar om detta. Detta fenomen är ganska så mycket vanligare i USA t ex jmf med Sverige (även i asien-regionen där benämningen är "dragon parents/parenting"). Men som sagt. Förekommer gör det överallt i princip.
Mina syskon tycker att detta är helt normalt. Dom ifrågasätter inte ens, utan ifrågasätter istället mig.
Dom hotar om att kontakta min arbetsplats, min läkare och med polisen. Om jag ifrågasätter så svarar mina syskon sammanbitet ”du vet inte vad du har o göra med, bara samarbeta förhelvete och gör som vi säger”.
Citera
2026-07-05, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
i så fall vill jag ha info om vad det skulle kunna vara. Så om någon vet så snälla hjälp mig.
Men vad säger å tycker din partner om detta?
Citera
2026-07-05, 20:16
Medlem
Citat:
Men vad säger å tycker din partner om detta?
Vilken partner?
Jag har inte kunnat dejta på 1.5-3 år nu. Har jag träffat någon så har det varit i smyg och sista gången var för 1.5 år sen.
Citera
2026-07-05, 20:53
Medlem
PerniWhas avatar
Hmm, aldrig varit med om någon som gör på det viset vid besök.
Citera
2026-07-05, 21:00
Medlem
Citat:
Vid slutet av varje vecka innan helg måste jag rapportera till min mamma om vem jag ska umgås med, ifall jag ska vara hemma, vilka tider som gäller, om jag ska åka kollektivt, om vad jag äter osv osv.
Det är fullständigt normalt, det måste alla. Och nu är klockan nio och det är sovdags. Ta på dig din pyjamas och borsta tänderna, snart kommer mamma och tittar.
Citera
2026-07-05, 21:01
Medlem
Citat:
Vilken partner?
Jag har inte kunnat dejta på 1.5-3 år nu. Har jag träffat någon så har det varit i smyg och sista gången var för 1.5 år sen.
Sorry. E du kille elr tjej? Du behöver inte svara på de om du inte vill. E du av svensk med utländsk ursprung?
Citera
2026-07-05, 21:08
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Hur hanterar ni familjemedlemmar som dyker upp oannonserade och så fort man öppnat för dom så går dom den vanligen turen runt i hemmet där dom öppnar garderober, klädkammare och skåpsluckor som om dom letade efter någon eller något?
Nästa gång man inte vill ha den formen av besök så öppnar man självklart inte för dom men då ringer dom polisen.

Hur gör ni för att bli av med sådana familjemedlemmar så att ni får lugn och ro i era hem?

I ditt fall är det väl motiverat.
Citera
2026-07-05, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är fullständigt normalt, det måste alla. Och nu är klockan nio och det är sovdags. Ta på dig din pyjamas och borsta tänderna, snart kommer mamma och tittar.
Det är inte normalt att behöva redogöra alla dom detaljerna varje vecka. Och om jag drar mig för att svara eller skriver rakt av ”det har du inte med att göra” eller ”snälla sluta fråga” så blir det konsekvenser.
Citera
2026-07-05, 21:10
Medlem
Citat:
Sorry. E du kille elr tjej? Du behöver inte svara på de om du inte vill. E du av svensk med utländsk ursprung?
Jag är svensk och född i Sverige.
Citera
2026-07-05, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
I ditt fall är det väl motiverat.
Berätta varför du tycker det.
Citera
2026-07-05, 21:13
Medlem
trottwells avatar