Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnySamhall
De flesta hanterar det INTE så bra - så mkt kan jag säga. (speciellt inte i svårare fall som ditt verkar vara)
Det finns omfattande stöd-trådar på speciellt Reddit ang detta som på eng benämns "helicopter parents/parenting". Om jag endast utgår från vad du skriver så tycks även dina syskon lida av samma "syndrom" (dom agerar som sk "flying monkeys" åt era föräldrar). Det är en form av psykologisk kontroll dom utövar på dig - av någon anledning som sannolikt finns i deras förflutna (kanske hade dom liknande föräldrar och det blev helt enkelt en inlärd vana att detta är HELT NORMALT när det i själva verket är rena jävla trakasserierna). Polisen är skyldig att göra kontroller vid seriösa orosanmälningar - troligen har din familj oxå lärt sig hur man uttrycker sig inför polisen så att dessa tar allt på superallvar. Möjligen är det så, jag har inte den kunskapen, att polisen även är lite dåligt utbildade på just detta lite mer speciella området. Jag vet inte heller på rak arm hur man fixar ett besöksförbud i just en sån här situation för något brott som sådant tycks inte begås (men du kan ju alltid höra med en jurist!). Som sagt. Jag rek reddits omfattande trådar om detta. Detta fenomen är ganska så mycket vanligare i USA t ex jmf med Sverige (även i asien-regionen där benämningen är "dragon parents/parenting"). Men som sagt. Förekommer gör det överallt i princip.
Mina syskon tycker att detta är helt normalt. Dom ifrågasätter inte ens, utan ifrågasätter istället mig.
Dom hotar om att kontakta min arbetsplats, min läkare och med polisen. Om jag ifrågasätter så svarar mina syskon sammanbitet ”du vet inte vad du har o göra med, bara samarbeta förhelvete och gör som vi säger”.