2026-07-01, 23:52
Medlem
Jag är ute efter en elcykel som är färdigtrimmad från butik. Jag vill att den ska gå i minst 40 km/h och gärna ha gasreglage. Jag vill INTE ha en Rawbike eftersom de är för feta och fula och låter för högt. Har ni bra tips på sådan butiker i Sthlm- området? Tips på modell?
Citera
2026-07-02, 01:32
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Jag är ute efter en elcykel som är färdigtrimmad från butik. Jag vill att den ska gå i minst 40 km/h och gärna ha gasreglage. Jag vill INTE ha en Rawbike eftersom de är för feta och fula och låter för högt. Har ni bra tips på sådan butiker i Sthlm- området? Tips på modell?

OM det hade funnits hade ryktet spridit sig som munherpes på en Ålandskryssning och butiken hade fått stänga för gott antagligen.
Citera
2026-07-02, 01:36
Medlem
BarbrorFarbros avatar
Det är ju hur lätt somhelst att göra själv lite beroende på vad du köper för cykel.
Ofta en app som ger dig en färdig fil som du flashar via Bluetooth.
Citera
2026-07-02, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
OM det hade funnits hade ryktet spridit sig som munherpes på en Ålandskryssning och butiken hade fått stänga för gott antagligen.

Varför skulle butiken få stänga? Det är ju inte förbjudet att sälja trimmade elcyklar. Däremot är det förbjudet att köra dem på allmän väg, men det är ju inte butikens problem.
Citera
2026-07-02, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarbrorFarbro
Det är ju hur lätt somhelst att göra själv lite beroende på vad du köper för cykel.
Ofta en app som ger dig en färdig fil som du flashar via Bluetooth.

Ok, tänkte bara göra det så enkelt som möjligt för mig 😉

Är det någon mittmotor från de etablerade märkena (Bosch, Shimano mm) som är onödigt svår att trimma? Jag är ute efter en motor med bra vridmoment och är beredd att lägga ut lite extra för det.
Citera
2026-07-02, 02:16
Medlem
BarbrorFarbros avatar
Finns ju klara som bara e att köpa från butik, som gör 45 och uppåt.

Kör lagligt? Regga, försäkra och använd hjälm.
kör på B-körkort (eller AM)

Välj en modell, men de flesta är som sagt väldigt lätta att fixa själv.
Citera
2026-07-02, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra

Citat:
Varför skulle butiken få stänga? Det är ju inte förbjudet att sälja trimmade elcyklar. Däremot är det förbjudet att köra dem på allmän väg, men det är ju inte butikens problem.

Sant, många butiker säljer ju trimmade elsparkcyklar som inte får framföras utanför inhägnat område, så varför skulle man inte kunna göra samma med elcyklar.

Jag tycker visserligen att det är fel att säljaren inte verkar ha större krav på sig att upplysa om att det de säljer inte uppfyller lagen om el(spark)cyklar. Netonnet är bra då en svensk flagga markerar de som är lagliga, många andra har väl i bästa fall en generell informationsruta om elcyklar men säger inte om en specifik produkt uppfyller lagen eller inte.
Citera
2026-07-02, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarbrorFarbro
Finns ju klara som bara e att köpa från butik, som gör 45 och uppåt.
Det är ju därför jag är här, Einstein. Men ge mig tips!
Citera
2026-07-02, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Sant, många butiker säljer ju trimmade elsparkcyklar som inte får framföras utanför inhägnat område, så varför skulle man inte kunna göra samma med elcyklar.

Exakt. När det gäller elsparkcyklar skyltar ju butikerna med att de är olagliga (min tonåring har t.ex. en som gör 40 km/h direkt från svensk fysisk butik), men jag hittar ingen motsvarighet på elcykelsidan. Jag kör mycket hellre en trimmad elcykel än en trimmad elsparkcykel av flera skäl.
Citera
2026-07-04, 11:44
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:

Nästan varenda elcykel med kraftigare motor (750w+) är strypt att max kunna köras i 25kmh för att följa EU-regler men du kan själv enkelt låsa upp högre hastigheter genom att gå in i fabriksinställnigar.

Det är bara hitta en elcykel du tycker är intressant och söka på Youtube efter modellen + unlock full speed så kommer en indisk snubbe förklara för dig hur man gör. Bara verifiera att det går innan du köper cykeln.

Jag kan ge dig ett exempel på en elcykel jag funderade på att köpa och tycker är prisvärd: Duotts C29 750w för 9000kr.

Så här enkelt är det att låsa upp den så den kommer upp i 45km/h:
https://www.youtube.com/watch?v=QzbHXA7dWAM
Senast redigerad av StoreSvarte 2026-07-04 kl. 11:51.
Citera
2026-07-04, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Nästan varenda elcykel med kraftigare motor (750w+) är strypt att max kunna köras i 25kmh för att följa EU-regler men du kan själv enkelt låsa upp högre hastigheter genom att gå in i fabriksinställnigar.

Det är bara hitta en elcykel du tycker är intressant och söka på Youtube efter modellen + unlock full speed så kommer en indisk snubbe förklara för dig hur man gör. Bara verifiera att det går innan du köper cykeln.

Jag kan ge dig ett exempel på en elcykel jag funderade på att köpa och tycker är prisvärd: Duotts C29 750w för 9000kr.

Så här enkelt är det att låsa upp den så den kommer upp i 45km/h:
https://www.youtube.com/watch?v=QzbHXA7dWAM

I Sverige är det ju iofs så illa att alla motorer över 250w betraktas som moped även om de är strypta till 25. Var hittar du cykeln du nämner i fysisk butik?
Citera
2026-07-04, 12:32
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
I Sverige är det ju iofs så illa att alla motorer över 250w betraktas som moped även om de är strypta till 25. Var hittar du cykeln du nämner i fysisk butik?

Nej när den är strypt av tillverkaren så är den laglig. Den cykeln jag nämnde finns på cdon. Att hitta en trimmad elcykel i en fysisk butik kan du ju fetglömma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in