2026-07-04, 10:54
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Vidrigt att du gottar dig i någons cancer.

Kan du inte hålla på med ditt EU-Trams i Mrkoll och Lexbase tråden?
Du svarar på gamla argument. Eller har du glömt att du redan svarat på det?
Det är möjligen att Dumpen förändras. Men ditt scenario verkar ju vara att de lägger ner totalt.
Det kommer de knappast att göra.
Trams? Du är så tappad i golvet att det är svårt att ta in ..
¨
Nej nej, Dumpen kommer inte lägga ner. Men det blir svårt när det är grovt olagligt och ingen annan har lust att riskera extrema böter bara för deras skull.

Sara gottar sig i att ödelägga tusentals människors liv, inklusive barn. Så nej, jag har inga problem med att hon får lida.
Citera
2026-07-04, 11:07
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Jag tror inte det kommer hända nånting 9 juli (?) och Dumpen kommer att fortsätta som vanligt. Dumpen har visat sig duktiga på att skapa opinion och därmed veckopeng, borde man inte har hört/sett deras ”kraftsamling”? När missade Dumpen senast att be pöbeln om pengar pga ”dumma samhället”?
Mm, det är lite av en annan sak när det är emot en EU-Förordning, där sveriges lagar och grundlagar inte betyder nånting. Du får snyfta och swisha hur mycket du vill, eller be SD om hjälp, det finns bokstavligen noll att göra då.

Faller utgivningsbeviset som sköld så gäller GDPR fullt ut från dag 1 (dvs ända sen 2018), hur bra GDPR och Dumpen lirar ihop kan väl du klura ut med? Ta bara det här med brottsmål, hårt reglerat i Art 10.

Hjelm som hostar Dumpen blir då personuppgiftsbiträde och tror inte han har lust med det, vi pratar höga belopp i böter.

Så skapa någon opinion hjälper absolut ingenting. Den sagan att snyfta på Facebook och swisha är förbi. Vidare, faller utgivningsbevis så HAR 800 publicerade rätt till ersättningen enligt GDPR, det är inte samma sak som förtal osv, utan det här är rakt av dom har rätt till.

Torsdag 09:30 faller domen från EU som sagt. Så realtivt snart vet vi om Sara är 100% stenkörd, och alla som bidrar till Dumpen (Hjelm exempelvis)

Något som få verkar fatta, det är gäller ju generellt. Så mrkoll, krimfup m.m. är också ett minne blott då.
Citera
2026-07-04, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Trams? Du är så tappad i golvet att det är svårt att ta in ..
¨
Nej nej, Dumpen kommer inte lägga ner. Men det blir svårt när det är grovt olagligt och ingen annan har lust att riskera extrema böter bara för deras skull.

Sara gottar sig i att ödelägga tusentals människors liv, inklusive barn. Så nej, jag har inga problem med att hon får lida.

Att du kommer med glåpord betyder att du har slut på argument
De blir så när argumenten tryter.

Hon erbjuder sig ju personligt samtalsstöd. Är det att gotta sig att försöka hjälpa dessa avskum?
Men hur som helst om de Sara gör är så vidrigt. Varför föregår inte du med gott exempel istället för att göra samma sak? Lite logisk lapsus där men det förvånar mig inte med tanke på din avatar.
Senast redigerad av buffalo3tys 2026-07-04 kl. 11:26.
Citera
2026-07-04, 11:28
Medlem
Citat:

Hon erbjuder sig ju personligt samtalsstöd. Är det att gotta sig att försöka hjälpa dessa avskum?
Men hur som helst om de Sara gör är så vidrigt. Varför föregår inte du med gott exempel istället för att göra samma sak? Lite logiskt lapsus där men det förvånar mig inte med tanke på din avatar.

Jag är väldigt förtjust i Saras bedömningar för om en sån där uthängd sak telefonerar henne så kan hon direkt avgöra om hen är självmordsbenägen eller snackar skit. Hon kan t om fatta beslut om ambulans eller inte på fyllan och det är väldigt få människor som besitter den kompetensen. Sara säger ju själv att hon sitter med gubbarna i telefon nattetid och vi vet ju alla vad en minibar på hotell är.

Osäker på om Putte även är tillgänglig på natten om flera gubbar ringer samtidigt.
Citera
2026-07-04, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears
Jag är väldigt förtjust i Saras bedömningar för om en sån där uthängd sak telefonerar henne så kan hon direkt avgöra om hen är självmordsbenägen eller snackar skit. Hon kan t om fatta beslut om ambulans eller inte på fyllan och det är väldigt få människor som besitter den kompetensen. Sara säger ju själv att hon sitter med gubbarna i telefon nattetid och vi vet ju alla vad en minibar på hotell är.

Osäker på om Putte även är tillgänglig på natten om flera gubbar ringer samtidigt.

Ja jag kan nog hålla med om att de sannolikt i början var amatörmässigt och kanske fortfarande är.
Men det är väl fortfarande bättre än ingenting?
Citera
2026-07-04, 11:39
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Jag tror inte det kommer hända nånting 9 juli (?) och Dumpen kommer att fortsätta som vanligt. Dumpen har visat sig duktiga på att skapa opinion och därmed veckopeng, borde man inte har hört/sett deras ”kraftsamling”? När missade Dumpen senast att be pöbeln om pengar pga ”dumma samhället”?

Man tror att allt handlar om "opinion" och mediebevakning och glömmer helt bort att EU-rätten inte bryr sig ett skvatt om hur duktig en svensk sajt är på att skapa rubriker.

Dumpen må vara skickliga på att piska upp opinion bland sina följare, men EU-domstolen styrs av lagar, inte av hur många lajks eller delningar en sajt får. Om EU-domstolen slår fast att det svenska systemet med utgivningsbevis strider mot GDPR, så måste Sverige ändra sina lagar. Ingen opinion i världen kan trumfa det.

Även om Dumpen som plattform skulle försöka fortsätta som vanligt, så är de helt beroende av de kommersiella söksajterna (som MrKoll och Ratsit) för att folk i trådarna ska kunna fortsätta sin anonyma kartläggning och jakt. Om mattan dras undan för de sajterna den 9 juli, så stryps själva motorn i nätjägarnas maskineri.

Det är lätt för folk att intala sig att "allt kommer fortsätta som vanligt" för att de vill att det ska vara så - det är deras underhållning som står på spel. Men att tro att opinion kan överrösta en bindande dom från EU-domstolen, det är ren önsketänkande från deras sida.

Nätjägarna är vana vid att få allt serverat på ett silverfat med två klick klockan tre på natten. Att behöva sitta i telefonkö till Skatteverkets kundtjänst, identifiera sig (om man vill få det digitalt på vissa sätt) eller vänta på snigelpost för varje enskild person kommer att döda 99 % av den där spontana, sadistiska jakten. Det blir helt enkelt för mycket jobb för att orka hålla liv i underhållningen.

Att sitta i telefonkö till en myndighet för att få ett papper hem i brevlådan har inte riktigt samma underhållningsvärde för en anonym Flashback-krigare.
Citera
2026-07-04, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Man tror att allt handlar om "opinion" och mediebevakning och glömmer helt bort att EU-rätten inte bryr sig ett skvatt om hur duktig en svensk sajt är på att skapa rubriker.

Dumpen må vara skickliga på att piska upp opinion bland sina följare, men EU-domstolen styrs av lagar, inte av hur många lajks eller delningar en sajt får. Om EU-domstolen slår fast att det svenska systemet med utgivningsbevis strider mot GDPR, så måste Sverige ändra sina lagar. Ingen opinion i världen kan trumfa det.

Även om Dumpen som plattform skulle försöka fortsätta som vanligt, så är de helt beroende av de kommersiella söksajterna (som MrKoll och Ratsit) för att folk i trådarna ska kunna fortsätta sin anonyma kartläggning och jakt. Om mattan dras undan för de sajterna den 9 juli, så stryps själva motorn i nätjägarnas maskineri.

Det är lätt för folk att intala sig att "allt kommer fortsätta som vanligt" för att de vill att det ska vara så - det är deras underhållning som står på spel. Men att tro att opinion kan överrösta en bindande dom från EU-domstolen, det är ren önsketänkande från deras sida.

Nätjägarna är vana vid att få allt serverat på ett silverfat med två klick klockan tre på natten. Att behöva sitta i telefonkö till Skatteverkets kundtjänst, identifiera sig (om man vill få det digitalt på vissa sätt) eller vänta på snigelpost för varje enskild person kommer att döda 99 % av den där spontana, sadistiska jakten. Det blir helt enkelt för mycket jobb för att orka hålla liv i underhållningen.

Att sitta i telefonkö till en myndighet för att få ett papper hem i brevlådan har inte riktigt samma underhållningsvärde för en anonym Flashback-krigare.

Du överdriver nog hur många som pysslar med sånt. Finns säkert en liten klick som intresserar sig.
Men de flesta glömmer nog gäddor efter ett tag tyvärr. Om de inte är en spektakulär fångst.

Källa på infon om dessa "nätjägarna"?
Citera
2026-07-04, 11:57
Medlem
Citat:
Det är väldigt sällan journalister tar bort artiklar.

Jag har aldrig skrivit att Aftonbladet ska ta bort granskningen av Dumpen t.ex..
Mitt problem är att du ältar samma argument om och om igen.
Du har ju några agrument du ältar om och om igen.

"Miljörörelsen och Dumpen har många likheter"
"Varje uthängd har garanterat andra offer inom familjen baserat på denna undersökning jag misstolkar för mitt egna arguments vinning"
"Dumpen har fått till lagförändring" (kan ej förklara den eller påvisa den mer än "visst är vi överrens om att det finns en lag" också detta är en grov misstolkning då en debattartikel utav jimmie tycks gett sken av något som inte var sant)
"Visst är vi överrens om x" (när argumentationen är om just ena eller andra om detta)

Så om inte argument går att återbruka och återvinna så bör du sluta med dina.
Citera
2026-07-04, 12:01
Medlem
Citat:
Jag tror som Rally att EU kommer att dra åt regleringen kring utgivningsbevis.
Problemet är ju att Dumpen redan idag agerar utanför de befogenheter detta ger dem. Så jag tror som dig om jag tolkar dig rätt att oavsett vad som sker kommer de inte sluta utan snarare bara gråta ut mer om orättvisor med mera för att söka samhällssympatier.

Men sluta kommer de inte göra, de kämpar ju för sig själva och sina rättigheter om att få göra vad de vill.... ehm, oj jag menar barnen.

Den dag de visar att barnen faktiskt är fokus nr 1 tror jag fler skulle stå bakom dem.
Citera
2026-07-04, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grodanskurt
Jag skulle nog säga att undertonen i det här inlägget från igår av redaktör Kattarina Hjern visar på att de inser allvaret.

För barnens skull står vi pall
Den här veckan har tagit på krafterna, det ska vi inte sticka under stol med. Oron har legat som ett tungt täcke sedan Saras stora operation i tisdags, och den blev inte mindre när hon fick rullas in för en andra vända i går kväll. Idag, när den värsta oron har lagt sig och vi vet att allt har gått bra, infinner sig bara en enorm lättnad. Det är i sådana här stunder man påminns om hur skört allt är, men också om vem som håller i kompassen.

Sara är navet i allt vi gör. Hennes driv, mod och enorma hjärta är motorn som håller Dumpen i rörelse, och hon är så extremt viktig för oss alla – och inte minst för de barn hon outtröttligt slåss för att skydda. När hon fokuserar på sin match, är det självklart för resten av laget att hålla ställningarna. Nu måste hon få landa i lugn och ro, vi behöver ge henne möjligheten att stänga av omvärlden en stund och lägga all sin energi på familjen och på att läka.

Det är i den här gemenskapen kraften finns att fortsätta. Våra fiskare som gör det tunga jobbet ute på fältet, bevakarna som håller kollen, moderatorerna som säkrar våra forum, stödgrupperna som finns där och fångar upp och Föreningen Dumpen som finansierar vård. Varje enskild volontär är en ovärderlig del av den här rörelsen.

Allt arbete som görs, dag som natt, kokar alltid ner till exakt samma sak: barn har rätt till en säker uppväxt, och det är vår gemensamma uppgift att se till att det blir så. Hur tungt det än kan kännas ibland, så viker vi oss inte. Framtiden tillhör barnen, och det är vår förbannade skyldighet att göra vägen dit trygg.
Ta hand om varandra i helgen ❤️

Det kan vara en oro eller att de gått mindre bra än de tänkt sig.
Baserat på deras historik tror jag det kan finnas ett alternativ till. Att de fiskar sympatier och där igenom swish för hennes välmående.
Citera
2026-07-04, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Du har ju några agrument du ältar om och om igen.

"Miljörörelsen och Dumpen har många likheter"
"Varje uthängd har garanterat andra offer inom familjen baserat på denna undersökning jag misstolkar för mitt egna arguments vinning"
"Dumpen har fått till lagförändring" (kan ej förklara den eller påvisa den mer än "visst är vi överrens om att det finns en lag" också detta är en grov misstolkning då en debattartikel utav jimmie tycks gett sken av något som inte var sant)
"Visst är vi överrens om x" (när argumentationen är om just ena eller andra om detta)

Så om inte argument går att återbruka och återvinna så bör du sluta med dina.
Många likheter?

Metoderna att bryta mot lagen för att få igenom något. Men de var universellt jag har gett fler exempel än miljörörelsen.

Undersökning? Det är allmänt känt att förövare ofta rör sig inom familjer/släkt.

Det som kallades Lex Dumpen har nämnts i tråden exakt vad det rör sig om. Så det kan vi väl gå vidare ifrån?

Många brister men kul analys.

Ditt stora problem är att du har inget att komma med. Och måste kapa andras inlägg.
Citera
2026-07-04, 12:08
Medlem
Citat:

Men hur som helst om de Sara gör är så vidrigt. Varför föregår inte du med gott exempel istället för att göra samma sak? Lite logisk lapsus där men det förvånar mig inte med tanke på din avatar.
Just den biten är ju intressant då de spelas in alla samtal där de ringer för att kunna lägga upp alla samtal som är goingar.
Finns ju ett samtal där ute med den där "moa" där patrik hån skrattar åt den desperata mamman.

Så poängen med att de vill erbjuda telefonsamtal är ju bara att kunna spela in och använda som bevis eller annat underhållande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in