2026-07-03, 21:55
Medlem
Hej. Det här blir en ganska lång text. Men jag vill ha hjälp och råd.
Jag vill inte ha någon skit kastad på mig. Utan jag är rak och ärlig och står för det jag har gjort.

Jag hade en ganska jobbig uppväxt. Alkolister till föräldrar. Slagsmål hemma. Tröstade ofta morsan som bröt ihop varje fylla. Hittade också henne vid ett försök att ta sitt liv.

Flyttade till fosterhem som 13åring.
Fick då diagnosen ADHD. Åt johannesört osv som försök till medicin.
Var väldigt utåtagerande som 13 åring. Slogs mycket och var bara allmänt jobbig. Stal grejer osv.
Det slutade med att jag slog min fosterfar.
Det gick ju som man förväntade sig, så jag vart placerad i ett förstärkt familjehem.

Efter ett tag fick jag concerta, vart helt apatisk av dom. Åt ingenting, var fortfarande väldigt utåtagerande.

Resulterade i att min kriminella bana tog fart. Hände väldigt mycket skit och jag slutade med medicinen. Efter det här så träffade jag på cannabis, och började självmedicinera. ( rökte en gång när jag var 11 också. Men då fastnade jag inte).

Självmedicineringen gjorde att jag började sälja osv. Gick väldigt bra, torskade någon gång osv.

30 år gammal fick jag kontraktsvård, och då kändes det som att livet vände.
Jag började förstå att jag agerade som jag gjorde pga trauman som barn. Har kommit till en punkt i livet att jag förstår att det var någon form av självhat och självförstörelse.

Snabbspolar man lite framåt så har jag jobbat extremt mycket med mig själv.
Slutat röka.
Fast anställd med hög position på jobbet där det funkar väldigt bra.

Nu så har jag tagit upp kontakten med psykiatrin.
Jag har insett att jag har spärrar pga min adhd.
Tex att jag har svårt att prioritera mina administrativa uppgifter på jobbet. Går hellre och arbetar fysiskt.
Jag anstränger mig så hårt på jobbet att vara normal. Men det tar ut sig i en mental utmattning på kvällen där jag inte känner att jag kan prata med min sambo för att jag är så trött.

Jag har inga problem med struktur osv.

Utan mer med arbetsminne och dopamin?

Vilken medicin hade ni rekommenderat mig?

Kan även lägga till att dom gångerna jag har tagit tjack och ladd osv. Så får jag extrem fokus.
Kan sitta och färglägga en hel natt.

Väl mött

/hanteraren
Citera
2026-07-04, 00:37
Medlem
Har du provat Attentin under arbetstid vid behov?

Funkade bättre för mig än concerta. Attentin gick direkt till hjärnan, medan Concerta stressade kroppen mer.
Citera
2026-07-04, 08:15
Medlem
Glostrups avatar
Det finns studier som visar att obehandlade trauman i barndomen kan ge liknande symptom som ADHD och därför lätt feldiagnostiseras, och då fungerar förstås inte medicinering på det sätt som den gör vid ”riktig” ADHD. Vissa droger kan ju fortfarande ge en liknande verkan som medicineringen (fokus, t.ex.).

Med din bakgrund så skulle jag nog fundera på detta; är det verkligen ADHD som du har eller behöver du en annan sorts hjälp? Mycket om NPF är nog fortfarande svårt att belägga med evidens, men dagens vård vet iallafall mycket mer om varianter, nyanser och möjliga alternativa diagnoser än för 10-20 år sedan.

Det är ju synd att äta medicin mot en diagnos om man egentligen lider av något annat, där andra behandlingsmetoder kan ge bättre resultat.
Citera
2026-07-04, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Det finns studier som visar att obehandlade trauman i barndomen kan ge liknande symptom som ADHD och därför lätt feldiagnostiseras, och då fungerar förstås inte medicinering på det sätt som den gör vid ”riktig” ADHD. Vissa droger kan ju fortfarande ge en liknande verkan som medicineringen (fokus, t.ex.).

Med din bakgrund så skulle jag nog fundera på detta; är det verkligen ADHD som du har eller behöver du en annan sorts hjälp? Mycket om NPF är nog fortfarande svårt att belägga med evidens, men dagens vård vet iallafall mycket mer om varianter, nyanser och möjliga alternativa diagnoser än för 10-20 år sedan.

Det är ju synd att äta medicin mot en diagnos om man egentligen lider av något annat, där andra behandlingsmetoder kan ge bättre resultat.

Jag förstår hur du menar, och jag vet att trauma kan ge symtom som liknar ADHD. Samtidigt känner jag igen mig väldigt mycket i min ADHD och har gjort det länge. För mig känns diagnosen rätt och hjälper mig att förstå hur jag fungerar.

Sedan utesluter det inte att min bakgrund och tidigare erfarenheter också har påverkat mig. Jag tror att man kan ha både ADHD och saker från uppväxten som man behöver bearbeta.

Jag har somsagt jobbat sjukt mycket mot min ADHD.

Lever ett väldigt fyrkantigt liv just nu. Med allt som innebär rutiner och sätt att göra saker på.

Däremot så funderar jag dock på om medicin kommer ge mig det jag behöver.
Just nu är jag väldigt ångestfylld och har den där fjärilskänslan i magen. En inre oro utan dess like.

Och jag är rädd att det kommer bli värre med medicin.
Samt så har jag otroligt svårt med sömnen också…
Så det är mycket fundering om medicin är rätt väg att gå
Citera
2026-07-04, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatskebristen
Har du provat Attentin under arbetstid vid behov?

Funkade bättre för mig än concerta. Attentin gick direkt till hjärnan, medan Concerta stressade kroppen mer.

Nej. Jag har inte provat något annat än concerta i mina yngre dagar.
Har min första tid i september, och jag försöker samla på mig så mycket information som möjligt till dess.

Vad menar du med att det gick rätt till hjärnan liksom?
Citera
2026-07-05, 01:29
Avslutad
Man blir inte apatisk av concerta om man faktiskt har ADHD. Låter mer som något de slängt på dig för de inte orkade med dig, som större delen av ADHD diagnoser

/Frukansvärt trött på folk som skyller allt på ADHD.
Citera
2026-07-05, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serlot69
Man blir inte apatisk av concerta om man faktiskt har ADHD. Låter mer som något de slängt på dig för de inte orkade med dig, som större delen av ADHD diagnoser

/Frukansvärt trött på folk som skyller allt på ADHD.

Och jag är fruktansvärt trött på folk som inte kan något om ADHD eller dess medicin. Som måste spy ur sig dåligt om andra för att må bättre.

Apatisk av concerta är en av dom vanligaste biverkningarna kompis.

Även om jag inte ordagrant vart apatisk. Så upplevde jag mig själv som en zombie av concerta
Citera
2026-07-05, 18:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hanterare247
Även om jag inte ordagrant vart apatisk.

Det är du som inte vet vad apati är eller hur det upplevs.
Citera
2026-07-05, 18:46
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Det är du som inte vet vad apati är eller hur det upplevs.

Aww, lite sur för att ADHD behöver ta lite mediciner för att ens kunna uppleva ditt normalstadie?
Citera
2026-07-05, 18:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Aww, lite sur för att ADHD behöver ta lite mediciner för att ens kunna uppleva ditt normalstadie?

En till vars alla problem i livet skylls på ADHD? Inte någon psykisk sjukdom används som offerkofta så mycket som ADHD, ändå är det en förkylning jämfört med riktiga psykiska sjukdomar.

Det är jättesynd om er, vuxna män.
Citera
2026-07-05, 18:53
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
En till vars alla problem i livet skylls på ADHD? Inte någon psykisk sjukdom används som offerkofta så mycket som ADHD, ändå är det en förkylning jämfört med riktiga psykiska sjukdomar.

Det är jättesynd om er, vuxna män.

Är det inte lite mera synd om dig som Emo?
Citera
2026-07-05, 18:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Är det inte lite mera synd om dig som Emo?

Förstår att det är en öm punkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in