2026-07-03, 18:15
Medlem
FedupFlorences avatar
Det här är ju ett fenomen! Det är mer regel än undantag att cykelhandlarn är en riktig kuf och cyklister som inte kan meka eller laga punka ska ge fan i att cykla. Jag förstår att man blir less på folk när man blir avbruten och vill meka klart. Men, ey, det är din business och hur får du in jobb?

Jag tjejar inte in eller avbryter nån som inte tittar upp, jag pumpar själv och knixar inte om hjälp om jag kan.

Andra gången hos ny cykelhandlare, ganska stort ställe, tre verkade höra dit, två mekade och en kufade runt med en påse borrhål. Jag hittade pumpen själv. - Skaru låna pump? Jag berättade att det är andra gången på några dar, att ventilen är lös igen. - Kan va punka. Eh.. jo men ventilen var lös igen så... Några menlösa kommentarer senare skulle jag iaf pumpa och sen skulle han reka; fel, fixa eller köpa ny?

Vad är oddsen på att jag har luft i däcket några timmar senare?
Jag ser flera varför men vad kan jag göra för att få cykeln fixad hos cykelmeken?
Senast redigerad av FedupFlorence 2026-07-03 kl. 18:33.
Citera
2026-07-03, 19:14
Medlem
FedupFlorences avatar
Det är väl störande med alla snabbfix och gratisjobb men även när jag köpte cykel sist var det mer besvär att jag köpte en cykel än lät bli. Cykelhandlare har en låg lägstanivå. Så, kan nån berätta hur det funkar på cykelverkstan och vad borde kunden veta?
Citera
2026-07-03, 23:33
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Det är väl störande med alla snabbfix och gratisjobb men även när jag köpte cykel sist var det mer besvär att jag köpte en cykel än lät bli. Cykelhandlare har en låg lägstanivå. Så, kan nån berätta hur det funkar på cykelverkstan och vad borde kunden veta?
Cykel reparatör är ett utdöende släkte, det är nästan ingen som vill ägna sig åt enbart cykelreparationer därför är det många kufar som sysslar med detta då de inte klarar av några större utmaningar.
Citera
Igår, 11:39
Medlem
godboys avatar
Att vara cykelreparatör måste vara riktigt trist. Folk som kommer in vill ha massa gratishjälp eller låna pumpar gratis och så vidare. Det är ingen jävla välgörenhet. Man måste nog vara rätt speciell för att klara ett sånt jobb.
Citera
Idag, 16:44
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Att vara cykelreparatör måste vara riktigt trist. Folk som kommer in vill ha massa gratishjälp eller låna pumpar gratis och så vidare. Det är ingen jävla välgörenhet. Man måste nog vara rätt speciell för att klara ett sånt jobb.

Då får man dra ner på välgörenhetsverksamheten och debitera gratisjobb. På Menyn hade jag pekat på rad 2 - Identifiera problemet (0-15 min) 100 :- Det hade finansierat lite tid och fått bort några gratisjobb och blivit mycket bättre för kunden.

Du och jag har samma yrke och jag tänker tvärtom, cykelreparatör är nära ett perfekt jobb.
Citera
Idag, 19:08
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Då får man dra ner på välgörenhetsverksamheten och debitera gratisjobb. På Menyn hade jag pekat på rad 2 - Identifiera problemet (0-15 min) 100 :- Det hade finansierat lite tid och fått bort några gratisjobb och blivit mycket bättre för kunden.

Du och jag har samma yrke och jag tänker tvärtom, cykelreparatör är nära ett perfekt jobb.
Jag kan fatta det och det skulle kunna kanske kunna vara roligt. Jag gillar att skruva på cyklar, tar man det bara lugnt och får göra det ifred så är det lugnt, men jag skulle inte vilja bedriva någon kommersiell verksamhet med den inriktningen. Men som du säger om man driver verksamhet så får man nog vara väldigt tydlig med att inget gratisjobb eller gratiskonsultande sker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in