2026-07-02, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Var det lika fjäskigt när vi ändrade från "Vitryssland" till "Belarus"? (Detta skedde 24 november 2019)
Eller beror det vem man fjäskar för?
Men det var väl bara en översättning?
Bela=vit...rus=russia ( Ryssland)...
Citera
2026-07-02, 22:34
Avstängd
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat

ja, det var extremt korkat den gången.

kyjiv kommer jag aldrig skriva eller säga. och rhodesia heter rhodesia. sluta ge mig en massa tungvrickare
Citera
2026-07-02, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Det är den standard vi använder i Sverige, ortsnamn styrs av lokalt språk med några undantag
Är det verkligen så? Vi säger Rom och inte Roma, Neapel och inte Napoli etc. Men italienska namn är kanske undantagen? Tror ”undantagen” inte är så sällsynta. Beograd ytterligare exempel. Och flera östeuropeiska namn.
Citera
2026-07-02, 23:23
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
https://www.altinget.se/artikel/ud-beskedet-kiev-blir-kyjiv

Ännu ett sätt för Sverige att fjäska för Ukraina? Vad anser forumet om detta? Vad kostar det att göra alla namnändringar i tidigare av UD upprättad intern dokumentation?

Bra! Saker ska heta som de gör i landet det gäller (i alla fall så nära som möjligt). När de ändå håller på bör alla utländska kunganamn ändras till sina rätta namn.
Citera
2026-07-02, 23:30
Medlem
Baisianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Bra! Saker ska heta som de gör i landet det gäller (i alla fall så nära som möjligt). När de ändå håller på bör alla utländska kunganamn ändras till sina rätta namn.
Helvetia? Nihon? Shqipëria? Istället för Schweiz, Japan och Albanien?
Citera
2026-07-02, 23:53
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baisianus
Helvetia? Nihon? Shqipëria? Istället för Schweiz, Japan och Albanien?

Inte mig emot. Som sagt: så likt hemspråket som möjligt. När det kommer till kunganamn i Europa tycker jag det är absurt att vi hittat på svenska namn för dessa.
Citera
2026-07-02, 23:55
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
T o m jag som är stark ukrainavän tycker att denna ändring är onödig.

Inte alls onödigt.

UD gör naturligtvis rätt som anpassar svensk staving efter ukrainska stavningarna och inte efter ryska diktaturens stavningar. Efter en övergångsperiod blir stavningarna normaliserade och endast de mest skitnödiga ryssrunkarna kommer gråta i sin förlorarmisär.

Staden Dnipro heter Dnipro på svenska. Inget konstigt eller onödigt med det. Finns ingen svensk numera som kallar staden "Dnepropetrovsk", dvs ryska diktaturens namn på staden efter en gammal vidrig kommunist. Dnipros namnbyte skedde 2016, dvs för 10 år sedan och är helt normaliserat i svenska användningen.
Senast redigerad av Snyggast.i.Speedo 2026-07-02 kl. 23:59.
Citera
2026-07-03, 01:20
Medlem
Christopher.s avatar
Aldrig förstått det där, jag säger inte united states of america eller Magyarország om Ungern.
Citera
2026-07-03, 01:27
Medlem
Tranquility Bass avatar
Läste du ens din egen citerade text?

"Utrikesdepartementet kommer framöver använda de ukrainska stavningarna av ortsnamn i Ukraina."

Vad i ordet framöver är det du inte förstår?
Citat:
Vad kostar det att göra alla namnändringar i tidigare av UD upprättad intern dokumentation?
Citera
2026-07-03, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat

Vitryssland. Otroligt töntigt. som om någon i vitryssland pratar "belarusiska". Ungefär lika vanligt som att irländare pratar gaeliska.
Citera
2026-07-03, 01:57
Avstängd
Som Ryss respekterar vi detta. HÅLL REDA PÅ ERA JÄVLA PAPPER!
Citera
2026-07-03, 01:58
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
https://www.altinget.se/artikel/ud-beskedet-kiev-blir-kyjiv

Ännu ett sätt för Sverige att fjäska för Ukraina? Vad anser forumet om detta? Vad kostar det att göra alla namnändringar i tidigare av UD upprättad intern dokumentation?

äntligen! som de har suktat å väntat i "det Ukraina"..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in