Citat:
Juniormångkampare har alltid svaga grenar. Omöjligt att så tidigt vara allround. Mycket förenklat kan man dela in dem i två grupper. De som har naturlig snabbhet men är sämre i kastgrenarna. Och de som saknar snabbheten men kompenserar det med styrka i kastgrenar och eventuellt något annat som varken i första hand kräver styrka eller snabbhet, exempelvis höjd. Detta är förstås mycket schematiskt, men inte helt fel ändå. Och då tror jag att det i senioråldern är lättare att träna upp styrkan och bli en hygglig kastare, än snabbheten. Snabbhet beror till större delen på talang och är en medfödd egenskap som är svårare att påverka än styrka. Framför under senioråldern förstås. Men samtidigt har ju Da Silva gått fram kraftigt på 100 meter i år, från 11.56 i -0,7 till 11,17 i +1,7, vilket bör förbättra honom även i längd och häck när tekniken stämmer, så jag är lite kluven. Mest rädd är jag för skador. Erfarenheten skrämmer. Thelander, Duvert, Göransson, Kapell (eventuellt, men möjligen hade han redan skiftat till längd bör han blev skadad).
Visst behöver han förbättra snabbheten en hel del, men inte lika drastiskt mycket som Bianca, för att bli en bra internationell mångkampare. Att göra 7981 p som 18-åring (nästan 19) är riktigt bra. Särskilt om man beaktar att han i rekordserien misslyckades i stavhoppet (4.33) och tappade ca 200 p mot om han hoppat tangerat PB (5.00) och i höjd (2.13) tappade han ca 100 p mot sitt nysatta PB (2.21). Finns således potential där. Kan nämnas att Skotheim gjorde 8298 p precis innan han fyllde 20 år. Inte omöjligt att Liam kan nå det inom ett år.