Citat:
Nä det är väl knappast en valvinnare att föreslå en återgång till 1800-talet... Verken i Ryssland eller någon annanstans.
Men vid ett hypotetiskt sammanbrott av staten är det nog tyvärr bara maffiagrupper och FSB som i praktiken egentligen har tillräckligt omfattande nätverk och resurser för att ta kontroll över staten. (Möjligen har rysk-ortodoxa kyrkan det också men de är nog inte en tänkbar kandidat ändå?) Så vi ska nog vara försiktiga med att hoppas på ett sammanbrott, det kan visa sig att det blir än värre än idag.
Men vid ett hypotetiskt sammanbrott av staten är det nog tyvärr bara maffiagrupper och FSB som i praktiken egentligen har tillräckligt omfattande nätverk och resurser för att ta kontroll över staten. (Möjligen har rysk-ortodoxa kyrkan det också men de är nog inte en tänkbar kandidat ändå?) Så vi ska nog vara försiktiga med att hoppas på ett sammanbrott, det kan visa sig att det blir än värre än idag.
Håller med. Ryssland av idag (innan kriget) hade hämtat sig förvånansvärt efter sovjet-rysslands sammanbrott. I alla fall de stora städerna hade fått modern liv och dessutom ordning.
Möjligtvis kan Putin räknas som mafiaboss.
Han korrumperade rättsväsendet. Infiltrerade kyrkan och militären. Tog över och styrde. Han köpte upp alla som han behövde för att driva sin personkult-linje.
Jag var förvånad att han köpte upp kyrkan, la den under sig. Men nu när jag tänker på det så kan det varit en 'hörnsten' i hans 'bygge'. (samhällsbygge)
Hörnsten för lagarna ska ju ändå "vila" på något. Hur motiverar man rätt och fel i ett samhälle.
Men någon härförare var han inte. Men han visste ju att han måste styra även militären, Den är ju också en "hörnsten".. Men av någon underlig anledning var han värdelös som militär strateg. Första gången jag insåg hur katastrofalt han styrde var när han beordrade en över sex mil lång konvoj med militärfordon, att åka mot Kiev. Och sedan har det bara varit den ena militära katastrofen efter den andra.
Så det blev hans fall. för det är vad jag tror detta handlar om. Bensinbrist i hela Ryssland. Hoppas han bara försvinner in i skuggorna, och inte ställer till med något mer.
Och jag håller med att det är farligt läge - vacuumlägen är instablia. Det kan uppstå maktkamp - alltså olika mafiabossar / banker Oljebolag Militärer Kyrka som slåss om makten.
Eller kan det bli så att militären är snabbast "på bollen" och styr upp - och det kan bli än värre.
För vad man än säger om Putin så "drog han det längsta strået" efter sovjetunionens sammanbrott. Och samhället blomstrade upp. Och Putin och andra oligarker kunde sko sig.