2026-07-01, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Bygger vidare.

https://www.forbes.com/sites/melikkaylan/2026/06/29/vladimir-putin-is-heading-for-a-fall/

Artikel från Forbes som väl beskriver det vi pratar om, när det kommer till Putin och Rysslands fall.
Och återigen, det är inte på slagfältet det kommer avgöras.

En sammanfattning av artikeln.

Artikeln hävdar att Putin befinner sig i en allt svårare situation på flera fronter samtidigt:

* Ukrainska drönarattacker sägs ha slagit hårt mot bränsledepåer och logistik, särskilt kring Krim. Författaren menar att halvön blir allt mer beroende av Kerchbron för försörjning. Så länge den finns kvar.
* Kriget beskrivs som ett växande politiskt problem för Kreml. Även om frontlinjen inte kollapsar menar författaren att bilden av kontroll och styrka håller på att urholkas. I auktoritära system kan förlorad trovärdighet snabbt bli ett hot mot regimens legitimitet. Hotet inifrån.
* Missnöje inom militären och bland befolkningen sägs öka genom mobiliseringar, förluster och ekonomiska påfrestningar. Författaren pekar på rapporter om kritik från militärbloggare och spänningar mellan soldater och befäl. Vi ser dagligen bevis för detta.
* Historiska paralleller dras till tidigare ryska regimskiften där kostsamma och impopulära krig bidrog till politiska omvälvningar. Finns också, även om jag ser andra nyanser och skillnader.
* Författaren tror att den största risken för Putin inte är ett folkligt uppror utan att delar av eliten eller säkerhetsapparaten börjar tvivla på hans förmåga att garantera deras säkerhet och privilegier.
Exakt. Detta är vad jag är övertygad om också.

Melik Kaylan bedömer att Putins styre kan falla inom några år.
Han nämner flera möjliga scenarier, från en intern maktkamp till att Putin avsätts av personer inom den egna maktapparaten.
Han spekulerar även i att fortsatta ukrainska attacker eller minskat stöd från Kina skulle kunna fungera som utlösande faktorer. En viktig faktor, då handeln med väst har gått ner, vilket påverkar situationen i Kina.

Artikeln är en analys och prognos, inte en nyhetsrapport.
Många av slutsatserna bygger på författarens egna bedömningar och anonyma källor.
Att Putin står inför utmaningar är relativt okontroversiellt, men påståendet att hans fall är nära förestående är spekulativt och långt ifrån en etablerad konsensus bland Rysslandsforskare.

Den viktigaste tesen kan sammanfattas i en mening:

Kriget i Ukraina håller enligt författaren på att underminera Putins legitimitet så mycket att hotet mot honom på sikt kommer inifrån Rysslands egen elit snarare än från slagfältet.

Ja, jag instämmer. Det enda reella hotet mot Putin kommer inifrån. Från folk en sådan ställning att de själva kan ta över makten. Tyvärr. Egentligen skulle ett folkuppror vara det bästa för Ryssland som land, men det lär inte hända

Spekulationen att Putin kan falla inom några år vet jag inte vad jag ska säga om. Vad är några år? 2 år? 5 år? Det är klart att Putin faller inom "några år". Putin är ju 74 år redan. Och medellivslängden i Ryssland är 73 år (ännu lägre för män), så Putin lever redan på "övertid". Så att Putin faller från makten inom några år är ganska givet. Dessutom ökar risken för avsättning om Putin skulle bli sjuk. Vore jag i Putins kläder skulle jag inte ens vilja lägga in mig på sjukhus i detta läge. Vem vet vad läkaren får för sig att göra med kirurgkniven?
Citera
2026-07-01, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det utreds över 134 000 fall av misstänkta ryska krigsbrott sedan den fullskaliga invasionens början.

Bekymrar det dig?
Det bekymrar Putin. Den dagen en ev. fredsuppgörelse nås startar motsvarigheten till Nùrnbergrättegångarna där de nazistiska krigsförbrytarna dömdes. Stora förberedelser har gjorts och mycket finns dokumenterat. Bl a därför vill inte ryska regimen ha nån fred. Någonsin.

EU förbereder för närvarande en juridisk specialtribunal för Rysslands aggressionsbrott i Ukraina.

Den ryska regimen kommer sannolikt att fortsätta utgöra ett hot mot sina grannländer långt efter att president Vladimir Putins mandatperiod avslutas, säger Thomas Nilsson, chef för den militära underrättelse- och säkerhetstjänsten Must.

– Vi ser inte denna kris som något tillfälligt; Ryssland har valt sin väg, och det finns ingen väg tillbaka, säger han i en intervju med Bloomberg under tisdagen.

Han beskriver Moskvas konfrontation med västvärlden som ”djupgående, strukturell och bestående”.
Citera
2026-07-01, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det är ett krigsbrott att använda krigsfångar för propaganda.
Något som givetvis inte bekymrar en ryssvän. Förvånande? Nej...
Bekymrar det dig? Att det finns en uppsjö av ukrainska krigsbrott på YouTube.
Bekymrar det dig?

https://youtu.be/7QQJhtLcW2I?si=-1ClVO1LIqwOwfLU

https://youtube.com/playlist?list=PLjPichGwDTa720osLWMQImtLuppzIB6V7&s i=y7OTnrPU2vYElnSf

[url]https://youtu.be/_JCmYAkpGcw
Citera
2026-07-01, 09:54
Medlem
On Topic Ukraina bekräftar:
Generalstaben talade om attacken mot företaget från Roscosmos lager.
Valentyna Romanenko — 1 juli, 10:38

"Natten den 1 juli attackerade enheter från Ukrainas försvarsmakter OJSC "Scientific Research Institute of Physical Measurements" i Penza-regionen i Ryska federationen, och en träffar och rök registrerades vid anläggningen."

Källa: Generalstaben för Ukrainas väpnade styrkor

"Detaljer: Det noteras att detta är ett ledande ryskt företag inom rymd, flyg och tillverkning av militära instrument. Det är en del av Russian Space Systems holding (som i sin tur är en del av det statliga företaget Roscosmos). Det tillverkar särskilt sensorer för kryssnings- och ballistiska missiler ("Iskander", "Caliber", Kh-101), komponenter till luftburna flygsystem (Su-34, Su-35, Tu-95MS) och utrustning för militär rymd (spaningssatelliter)."
Mer att läsa och se med video som visar och bevisar:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/07/01/8041887/
Utmärkt.
Senast redigerad av Antistalk 2026-07-01 kl. 09:58.
Citera
2026-07-01, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Det bekymrar Putin. Den dagen en ev. fredsuppgörelse nås startar motsvarigheten till Nùrnbergrättegångarna där de nazistiska krigsförbrytarna dömdes. Stora förberedelser har gjorts och mycket finns dokumenterat. Bl a därför vill inte ryska regimen ha nån fred. Någonsin.

EU förbereder för närvarande en juridisk specialtribunal för Rysslands aggressionsbrott i Ukraina.

Den ryska regimen kommer sannolikt att fortsätta utgöra ett hot mot sina grannländer långt efter att president Vladimir Putins mandatperiod avslutas, säger Thomas Nilsson, chef för den militära underrättelse- och säkerhetstjänsten Must.

– Vi ser inte denna kris som något tillfälligt; Ryssland har valt sin väg, och det finns ingen väg tillbaka, säger han i en intervju med Bloomberg under tisdagen.

Han beskriver Moskvas konfrontation med västvärlden som ”djupgående, strukturell och bestående”.

Ja precis, många ryssar kan vänta sig rättegångar i framtiden. Min förhoppning är att Putin ruttnar i en cell i Haag inom en snar framtid alternativt tas av daga av sina egna.
Citera
2026-07-01, 10:07
Medlem
Ukraina bekräftar:
SBU-drönare träffade hangarer med stridsflygplan på Saki-flygfältet på Krim
Evgenia Gubina
Utexaminerad nyhetsredaktör för "Oboronka". Total journalistisk erfarenhet på över 18 år. Jag brinner för teknologi, rymden och jag älskar hundar.
1 juli, 10:42

"Ukrainas säkerhetstjänst har framgångsrikt genomfört en attack mot militärflygfältet Saki på det tillfälligt ockuperade Krim. Målet för operationen var flygfältets infrastruktur, särskilt hangarer med stridsflygplan, uppgav SBU i ett uttalande.

Det noterades här att fem träffar av SBU-drönare på hangarer där flygutrustning förvarades bekräftades. Inga foton eller videor av träffarna har dock tillhandahållits hittills."
Mer att läsa och se i länk:
https://oboronka.mezha.ua/droni-sbu-urazili-angari-z-vinishchuvachami-u-krimu-312825/
Utmärkt!
Evgenia har full koll.
Citera
2026-07-01, 10:08
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Bekymrar det dig? Att det finns en uppsjö av ukrainska krigsbrott på YouTube.
Bekymrar det dig?

https://youtu.be/7QQJhtLcW2I?si=-1ClVO1LIqwOwfLU

https://youtube.com/playlist?list=PLjPichGwDTa720osLWMQImtLuppzIB6V7&s i=y7OTnrPU2vYElnSf

[url]https://youtu.be/_JCmYAkpGcw
Alla krigsbrott bekymrar mig.

Nu frågade jag dig.
Du som medvetet försöker använda ett filmat propagandaklipp på en krigsfånge (dvs ett dokumenterat krigsbrott) som ett argument i debatten. Det är så hål i huvudet.
Skäms du över tilltaget?
Citera
2026-07-01, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Alla krigsbrott bekymrar mig.

Nu frågade jag dig.
Du som medvetet försöker använda ett filmat propagandaklipp på en krigsfånge (dvs ett dokumenterat krigsbrott) som ett argument i debatten. Det är så hål i huvudet.
Skäms du över tilltaget?
Det är upp till åskådaren att avgöra vad som är propaganda.
Vad anser du om den ukrainska propagandan som använder samma medel.
Senast redigerad av Frank.af.Danmark 2026-07-01 kl. 10:14.
Citera
2026-07-01, 10:20
Medlem
Citat:
On Topic
Från verkligheten
Ukraina: Vapenfabrik bombad i ryska Penza – motorvägsbro i ockperade Donetskregionen totalförstörd – raff i ryska Ufa bombat igen
skriven av Lars Wilderang 2026-07-01 09:48
"En fabrik för tillverkning av komponenter till kryssningsrobotar och ballistiska robotar, stridsflygplan och militära satelliter bombades av Ukraina i ryska Penza i natt. En motorvägsbro mellan Mariupol och storstaden Donetsk totalförstördes i natt av ukrainska attackdrönare. Det ryska raffinaderiet i Ufa bombades igen"
Mer att läsa och se:
https://cornucopia.se/2026/07/ukraina-vapenfabrik-bombad-i-ryska-penza-motorvagsbro-i-ockperade-donetskregionen-totalforstord-raff -i-ryska-ufa-bombat/
Uppdateras allteftersom.
Citera
2026-07-01, 10:23
Medlem
batman4evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Tillägg:
Rysslands publicerar fejkvideon en masse i propaganda syften med mål att hävda att det inte bara är Ryssland som begår dagliga krigsbrott. I verkligheten följer Ukraina krigets lagar som varje vettig människa kan konstatera. Alltid.

Det stämmer inte. Ryssland avancerar snabbare än någonsin tidigare, ett försök att likvidera Zelensky avslöjades just( Redacted/youtube), Ukraina står bakom flertalet av alla vilseledings operationer under konflikten. Stor del av pengar/vapen som EU/US skickat/skickar försvinner ut i världen , bl.a "kick back# till korrupta politiker både i EU/US, vapen säljs på svarta marknaden etc.
Ukraina är ett råttbo av korruption.
NATO/EU TRYCKER PÅ OCH BACKAR ZELINSKY FÖR ATT KROSSA RYSSLAND/STÖRTA PUTIN.
Citera
2026-07-01, 10:23
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Nej det är det inte. Det är därför det är ett krigsbrott. Den som är krigsfånge är helt hjälplös och ska inte användas för att sprida ett narrativ.
Citat:
Ser jag det så skulle jag fördöms det. (ge gärna exempel).

Som jag misstänkte så skäms du inte överhuvudtaget över att sprida och använda ett dokumenterat krigsbrott när du tror att det kan hjälpa ryssens kamp mot oss i väst.

Du vet att man kan ha principer som gäller oavsett vem som gör fel?
Du kanske skulle testa det?
Citera
2026-07-01, 10:27
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Är en omställning som ev. kan väcka den Ryska befolkningen, Vi kan väl hoppas på det.
Men det är nog sånt här som kommer att stoppa Putins framfart i omvärlden, om den övre medelklassen drabbas så lär ledningen sitta löst. Hoppas bara det sker Politiskt och inte militärt.
Det vill nog ingen se Rysslands kärnvapen sprids bland lokala gangster band.
Men det är väl en av anledningarna till att man försökt från europeiskt håll inte varit hårdare mot Ryssland. Man vet vad man har men vad som kan ske efter en kollaps kan bli värre.

Nä det är väl knappast en valvinnare att föreslå en återgång till 1800-talet... Verken i Ryssland eller någon annanstans.

Men vid ett hypotetiskt sammanbrott av staten är det nog tyvärr bara maffiagrupper och FSB som i praktiken egentligen har tillräckligt omfattande nätverk och resurser för att ta kontroll över staten. (Möjligen har rysk-ortodoxa kyrkan det också men de är nog inte en tänkbar kandidat ändå?) Så vi ska nog vara försiktiga med att hoppas på ett sammanbrott, det kan visa sig att det blir än värre än idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in