2026-06-11, 13:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
När folk skriver självklart beror det på att dom inte har den blekaste aning. Men har en stark tro av religiös dignitet.

Hade dom haft en aning hade dom istället redogjort för orsakssambanden.

Varför skulle prisdifferenserna mellan landets elområden försvinna bara för att prisnivån runt om ökar.

Det förklarar du inte. Och det kommer du heller inte att kunna redogöra för.

Det är du som ska förklara varför det är skillnader mellan elområdena och specifikt berätta varför det inte skulle ha med just de svenska förhållandena att göra. Kom igen nu. Redogör för det!

Det du skriver i din spoiler om ditt tidigare inlägg är det som inte stämmer. Hade det varit andra än svenska förhållanden som förklarar priset, då skulle alla elområden ha samma pris. Det har de alltså inte. Varför inte?
Citera
2026-06-11, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är du som ska förklara varför det är skillnader mellan elområdena och specifikt berätta varför det inte skulle ha med just de svenska förhållandena att göra. Kom igen nu. Redogör för det!
Det är den som påstår som har förklarings eller bevisbördan.
Och du har påstått.

Men som jag redan har skrivit så finns inte chans i världen att du skulle klara av att förklara. Det går nämligen inte.

Troligen har du inte den blekaste aning om hur priserna sätts. Och hur länkar mellan elområden påverkar priserna.

Utan sitter och påstår en massa verklighetsfrånvänd smörja som du känt fram. Och tror blint på.

Citat:
Det du skriver i din spoiler om ditt tidigare inlägg är det som inte stämmer.
Dock är det vad som stämmer med verkligheten.

Citat:
Hade det varit andra än svenska förhållanden som förklarar priset, då skulle alla elområden ha samma pris.
Nu påstår du det igen. Fast du inte har levererat en endaste stavelse som ger det minsta stöd.
Citera
2026-06-11, 14:16
Medlem
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Just denna kvart så har följande elområde följande pris. (Priser är i EUR/MWh. Kan lite grovt approximeras med öre/kWh)

FI 49
SE1 49: Stor egen produktion men kraftiga länkar till FI drar upp priset till FI-nivå.
SE2 45: Stor egen produktion.
SE3 47: Får effekt från SE2 men inte tillräckligt för att få priserna helt lika.
SE4 46: Leverans till baltikum kan inte dra upp priset för det motverkas av import från Tyskland och DK2.
DK2: 46
DK1: 43
Baltikum 49:
Polen 80: Mycket dyr kolkraft. Import från SE4, Tyskland mfl är en droppe i havet och påverkar knappt
Tyskland 32: Solelen pressar ned priserna. Export till Sverige, Danmark, Norge, Holland, Belgien, Österrike, Schweiz osv kan inte pressa upp priset.
UK: 129: underskott i produktion och mycket dyr gasel. Import från Norge och Danmark kan inte få ned priset mer.

Bara en kommentar till token HerrGickhans fantasier. Hade det varit tillräckliga länkar mellan de 4 svenska elområden hade det varit samma pris i alla. Men i verkligheten är länkarna inte tillräckliga.
Senast redigerad av ekbo251 2026-06-11 kl. 14:20.
Citera
2026-06-11, 14:28
Medlem
trickydicks avatar
Just i skrivande stund ger solkraften nästa 1800MW. Det är ett bra tillskott eftersom flera reaktorer ligger nere och vinden ger bara 1878MW. Spotpriset på el ligger på ca 50 Öre just nu. Så ikväll när går ner så blir det rejält dyrare om det inte börjar blåsa.

Som tur är så är det nu den ljusaste tiden på året. Där jag är går solen ner 22:45 och upp 02:57.
Citera
2026-06-11, 14:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det är den som påstår som har förklarings eller bevisbördan.
Och du har påstått.

Men som jag redan har skrivit så finns inte chans i världen att du skulle klara av att förklara. Det går nämligen inte.

Troligen har du inte den blekaste aning om hur priserna sätts. Och hur länkar mellan elområden påverkar priserna.

Utan sitter och påstår en massa verklighetsfrånvänd smörja som du känt fram. Och tror blint på.

Dock är det vad som stämmer med verkligheten.

Nu påstår du det igen. Fast du inte har levererat en endaste stavelse som ger det minsta stöd.

Det är du som påstår att det inte är svenska förhållanden så det är du som ska bevisa det. Jag säger att svenska förhållanden påverkar och beviset är att de svenska elområdena har olika priser. Berätta för mig hur de svenska elområdena kan ha olika priser om inte det handlar om svenska förhållanden.

Det är vad du ska förklara för att styrka ditt påstående om att:
Elpriset i Sverige den senaste tiden har inget med svenska förhållanden att göra.

(FB) ELPRISTRÅDEN - Diskussion om elpriser i Sverige
Om det inte hade med svenska förhållanden att göra så skulle de ha samma pris. Fattar du inte det?
Citera
2026-06-11, 18:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Just denna kvart så har följande elområde följande pris. (Priser är i EUR/MWh. Kan lite grovt approximeras med öre/kWh)

FI 49
SE1 49: Stor egen produktion men kraftiga länkar till FI drar upp priset till FI-nivå.
SE2 45: Stor egen produktion.
SE3 47: Får effekt från SE2 men inte tillräckligt för att få priserna helt lika.
SE4 46: Leverans till baltikum kan inte dra upp priset för det motverkas av import från Tyskland och DK2.
DK2: 46
DK1: 43
Baltikum 49:
Polen 80: Mycket dyr kolkraft. Import från SE4, Tyskland mfl är en droppe i havet och påverkar knappt
Tyskland 32: Solelen pressar ned priserna. Export till Sverige, Danmark, Norge, Holland, Belgien, Österrike, Schweiz osv kan inte pressa upp priset.
UK: 129: underskott i produktion och mycket dyr gasel. Import från Norge och Danmark kan inte få ned priset mer.

Bara en kommentar till token HerrGickhans fantasier. Hade det varit tillräckliga länkar mellan de 4 svenska elområden hade det varit samma pris i alla. Men i verkligheten är länkarna inte tillräckliga.

Din jävla dåre. Du fattar inte att du bevisar att du har fel. Det fetmarkerade ovan är ju verkligen komik på hög nivå som endast en pellejöns kan drista sig till.
Hade det varit tillräckliga länkar mellan de 4 svenska elområden hade det varit samma pris i alla.
Det är ju precis det jag skriver att det är förhållandena som skapar priset och de svenska förhållanden är sådana att det inte är fyra elområden med samma förhållanden och därför skiljer priset. Det är alltså precis tvärtemot vad du yrar om. Tyska priser är höga för att tyska förhållanden (med mycket intermittent kraft och riven kärnkraft) blivit ogynnsamma. Priset i SE4 är höga för att de svenska förhållandena med mindre kärnkraftsproduktion blivit ogynnsamma.

Elpriset beror i högsta grad på förhållandena i respektive elområde. Svenska elpriser beror på svenska förhållanden. Om inte de inhemska förhållandena påverkade elpriset skulle alla länder i EU ha samma elpris, men det har de inte.
Citera
2026-06-11, 19:45
Medlem
Citat:
Det är du som påstår att det inte är svenska förhållanden så det är du som ska bevisa det.
Det har jag redan gjort. Att det är det stigande gaspriset som orsakar det.

Alla som har den minsta lilla koll på elmarknade vet då att elpriset åker upp i många länder som använder gas för elproduktion. Sverige gör det inte. Inte Norge heller.
Men priserna i Sverige och Norge åker upp efter som vi finns på en marknad.

Logiken är ytterst solid.

Citat:
Jag säger att svenska förhållanden påverkar
Nej, hade du sagt det hade jag inte invänt. Samma inhemska påverkan på elpriser i sverige finns nu som tidigare. Det har inte ändrats. Det som ändrats är priset på el när gas används. Och det drar upp elpriset i hela europa. (Med undantag för Spanien möjligen då dom har så mycket sol och vind att det drar ned priset iaf).

Men det du svamlade om var att det var hemmagjort och omvärlden inte påverkade.
Det var därför du kom med din svamliga substanslösa invändning.

Citat:
Berätta för mig
Det är du som påstått. Då har DU bevisbördan.

Och du har kunnat leverera precis exakt 0 fakta och 0 logik.
Det är helt tomt.
Och du har skrivit flera inlägg och inte klarat av att redogöra det minsta.

Uppenbarligen har du precis 0 kunskap om elmarknaden.
Citera
2026-06-11, 19:52
Medlem
Citat:
Din jävla dåre.
HerrGickhan skall försöka vara saklig men det går inte.

Citat:
Du fattar inte att du bevisar att du har fel. Det fetmarkerade ovan är ju verkligen komik på hög nivå som endast en pellejöns kan drista sig till.
Och HerrGickhan fortsätter på samma hjärndöda substanslösa sätt.

Citat:
Det är ju precis det jag skriver att det är förhållandena som skapar priset
Nej. Det är inte vad du skriver.

Jag skrev att de eleverade elpriserna den senaste tiden beror på utrikes omständigheter. Inte inhemska. Och så invände du mot det.

Men det jag skrev stämmer.

Är det möjligen så att du är så borta att du inte vet att elpriserna varit högre sedan Trump härjat i mellanöstern.

Eller har du helt obefintlig läsförståelse så att när jag skriver "på senaste tiden" så fattar du inte vad som står.
Citera
2026-06-11, 22:17
Medlem
Ja de olika elområdena har olika förutsättningar så jag förstår absolut varför de traditionellt sett varit mycket billigare i norr än söder, men det är ju helt och hållet politikens fel.

1. Vi nedmonterade den stabil kärnkraften i södra Sverige
2. Vi har byggt massa förbindelser till övriga Europa från södra Sverige
3. Tyskland la ner antingen all eller nästan all kärnkraft och har stort behov av el.
4. Den elen kommer bland annat från södra Sverige som köps dyrt och då ska tydlien svenskarna straffa med samma priser som tyskarna är villiga att köpa för.
5. I norra Sverige har priserna på senare tid ökat också. Varför? Jo för att extra överföringskapacitet till Finland har installerats och Finland vill köpa elen dyrt, därför får även de i norr betala dyrt.

I min mening är det ett "systemfel" i ett land som Sverige med god kapacitet att ens vara med på en Europeisk elmarknad. Det driver bara upp priserna. Varför ska vi sälja elen dyrt till tyskland om svenskarna får betala samma höga pris? Ja visst, sälj elen dyrt till andra länder, men låt svenskarna få billigare pris då. Antingen det eller gå ur den Europeiska marknaden och sammarbeta mest med Norge eller nåt sånt. De har ju gott om el med sin vattenkraft om det skulle krisa för oss.

Men framförallt, sätt ett prisområde för hela Sverige. Som det är just nu så hanterar man befolkningen i de olika regionerna som om det vore invandrare eller nåt sånt.jaha du bor i SE4, då förtjänar du ett pris på 1,5 kr kWh (under vintern) när priser kan ligga på 10 gånger lägre i norra Sverige.

Jag skiter fullständigt i marknadspriset på el, det ska inte ens finnas med i beräkningen. Sverige är ett land och vi ska ha samma elpriser överallt. Allt annat är diskriminering. Sen kan olika elbolag så klart ha olika priser, det är helt OK, men vart man bor i Sverige ska INTE vara en faktor.

Det är som att säga, du kommer från Uganda, då får du tyvärr inte jobba hos oss eller så får du det, men med halva lönen som svenskar. Det är så klart inte OK om personen är lika bra som andra sökande, men det är tydligen OK att låta de i södra Sverige betala 10 gånger mer för elen ibland än norra Sverige. Det är INTE ok.
Senast redigerad av JohnBlund 2026-06-11 kl. 22:22.
Citera
2026-06-12, 15:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag skrev att de eleverade elpriserna den senaste tiden beror på utrikes omständigheter. Inte inhemska. Och så invände du mot det.

Elpriserna beror alltid primärt på de inhemska förhållandena. Det är därför det är olika priser mellan elområdena.
Citera
2026-06-30, 17:54
Medlem
Snubchurps avatar
Någon som vet vad som sker i norr där SE1 har mycket minuspriser samtidigt som SE2 närmar sig SE3-priser?
Citera
2026-06-30, 21:17
Medlem
5.90 idag som mest i SE4. Siffror som för några år sedan skulle betraktas som orimliga.
Ladda din elbil: 40 - 100 kWh 207 - 518 kr, förmodligen mycket mer på stora laddstationer.
Senast redigerad av Lättöl 2026-06-30 kl. 21:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in