2026-06-30, 15:59
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Hundra nyheter i rad om att "nu går det dåligt för Ryssland, kanske de förlorar snart". Här kommer riktiga nyheter om hur det går:

Översikt: 16% av ukrainierna tycker att de vinner (hur rimmar det med "Krim är avskuret" och "snart får Ryzzland slut på olja"). Endast 32% av ukrainierna menar att det är möjligt att vinna över Ryssland till ett rimligt pris rent militärt.
Frågeställning: Ni som maniskt postar linkar med "nu går det dåligt för Ryssland", hur får ni ihop er världsbild med dessa siffror?

Anmäl inlägget nu och få bort det, så kanske det känns bättre i själen.

Källa: Ashcroft, maj 2026.
Metod: Ej fullt redovisad, N= 3000 för Ukraina (antag att där är 25 miljoner kvar). Något överviktad på kvinnor. Min killgissning om felmarginal på de viktigaste siffrorna är 2-3%. Därutöver en möjlig snedhet på ytterligare 5-10% mot Zelensky eftersom svarfrekvenserna i alla andra undersökningar är ganska låga och gynnar honom.

Diplomatic solution?
Ukraine 75%

GB 59%

Russia 58%

France 56%

Germany 55%

Poland 53%
US 48%

Military solution
Ukraine: 20%

GB: 14% 

Russia: 38%
France: 18% 

Germany: 22%

Poland: 24% 

US: 17%

“Who is winning?”

Ukraine is currently winning (First)
, Russia is currently winning (second)
,Neither side currently has a clear advantage (third)
COUNTRY (First, Second, Third)
Ukraine: 16% / 13% / 68%

Germany: 3% / 17% / 63%

GB: 5% / 11% / 62%

Poland: 7% / 13% / 61%

France: 3% / 19% / 55%

US: 6% / 13% / 53%

Image 3 — “Regain all territory?”
Regain all territory?
Ukraine April 2026
Statement 1:
It is possible for Ukraine to regain all the territory taken by Russia since the annexation of Crimea in 2014, and we should keep fighting until this is achieved — 32%

Statement 2:
It would be possible for Ukraine to regain all the territory taken by Russia since the annexation of Crimea in 2014, but the cost of the war is too great and we must accept that we will have to give up some land for peace — 35%

Statement 3:
There is no chance of Ukraine regaining all the territory taken by Russia, and we should accept that we will have to give up some land for peace and bring the war to an end — 24%

Felkälla: OCRade statistiken, där kan vara något detaljfel.
https://lordashcroftpolls.com/2026/05/ukraine-russia-and-the-battle-for-public-opinion/

Jag ger upp! Du har övertygat mig om Putins storhet och Rysslands övermakt. Det var väl det du ville komma fram till?
Jag tar dig på ditt ord om 100 inlägg. Orkar inte räkna. Inte heller intresserad av mängden.
Intressant att du känner dig manad att gräva i arkivet. Detta är väl ett debattforum och inte statistikjämförelse?

Sista jag kikade på TV, internet, TASS, RT eller ISW, så går 3-dagars enligt plan. Eller hur?
Inga köer till bensinpumpen? Biderna var troligen från något land långtbortistan.
Alla oljeraffenaderier går för fullt. Enligt Putin i v f.
Ryssland avancerar på alla fronter. Enligt Putin.
Det går så bra att man tycker man behöver hota med kärnvapen. Den är väl lite märklig?

Nåväl. Du fick mig.
Eller...?
Citera
2026-06-30, 16:05
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Översikt: 16% av ukrainierna tycker att de vinner (hur rimmar det med "Krim är avskuret" och "snart får Ryzzland slut på olja"). Endast 32% av ukrainierna menar att det är möjligt att vinna över Ryssland till ett rimligt pris rent militärt.
Frågeställning: Ni som maniskt postar linkar med "nu går det dåligt för Ryssland", hur får ni ihop er världsbild med dessa siffror?
Sitter du och blandar du ihop opinionsmätningar med militär realtid?
Citera
2026-06-30, 16:09
Medlem
Citat:
Hundra nyheter i rad om att "nu går det dåligt för Ryssland, kanske de förlorar snart". Här kommer riktiga nyheter om hur det går:

Metod: Ej fullt redovisad, N= 3000 för Ukraina (antag att där är 25 miljoner kvar). Något överviktad på kvinnor. Min killgissning om felmarginal på de viktigaste siffrorna är 2-3%. Därutöver en möjlig snedhet på ytterligare 5-10% mot Zelensky eftersom svarfrekvenserna i alla andra undersökningar är ganska låga och gynnar honom.

Diplomatic solution?
Ukraine 75%

GB 59%

Russia 58%

France 56%

Germany 55%

Poland 53%
US 48%

Military solution

“Who is winning?”

Regain all territory?
Ukraine April 2026
Statement 1:
It is possible for Ukraine to regain all the territory taken by Russia since the annexation of Crimea in 2014, and we should keep fighting until this is achieved — 32%

Statement 2:
It would be possible for Ukraine to regain all the territory taken by Russia since the annexation of Crimea in 2014, but the cost of the war is too great and we must accept that we will have to give up some land for peace — 35%

Statement 3:
There is no chance of Ukraine regaining all the territory taken by Russia, and we should accept that we will have to give up some land for peace and bring the war to an end — 24%

https://lordashcroftpolls.com/2026/05/ukraine-russia-and-the-battle-for-public-opinion/
Du är som vanligt extremt dålig på att tolka fakta.

Att Ukraina rent militärt kommer att kunna driva ut Ryssland är det nog ingen som tror på.
Däremot visar alla fakta på att Ryssland förlorat momentum på slagfältet och börjar tappa mark, samtidigt som många siffror internt Ryssland visar på att de börjar få bekymmer med att försörja befolkningen.
Så frågan är ar det kommer att sluta.
Min bedömning är att Ryssland kommer att tvingas avsluta kriget i Ukraina, då de helt enkelt inte har råd.
Sen gissar jag att det kommer att sluta med en kollaps av nuvarande system, blir det en militär revolt och inbördeskrig eller en politisk kollaps som Sovjet 1990 får framtiden utvisa, jag hoppas på det sista.
Citera
2026-06-30, 16:10
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Det är en typisk "recency bias". Hela tiden klamra sig fast vid den absolut senaste nyheten och säga "nu är det annorlunda. En Gejm-changer". Visst tror jag den ukrainska opinionen kan ändra sig av sådant. Med några procent. Men ukrainska befolkningen har sett rikligt med dessa tricks så de börjar bli luttrade.

De flesta västerländska experterna har en uppfattning att Ukrainas situation idag, är bra mycket bättre än den varit på länge.
Jag kanske måste ta tillbaka det jag tidigare sa, att du har rätt.
Eller du kan och vet detta bäst av alla?
Citera
2026-06-30, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Blir inte förvånad om detta..är nästa adress efter man börjar bli färdig med raffen/fabriker. Det lamslår ju även truppförflyttningar/logistiken i Ryssland.
Ja det bästa sättet är nog att välja platser långt från närmaste väg, helst i en kurva och bara åstadkomma tillräcklig skada att nästa godståg spårar ur, och gå efter broar samt signalsystem. Men se till att det inte är pesontåg som råkar illa ut
Citera
2026-06-30, 16:16
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
De flesta västerländska experterna har en uppfattning att Ukrainas situation idag, är bra mycket bättre än den varit på länge.
Jag kanske måste ta tillbaka det jag tidigare sa, att du har rätt.
Eller du kan och vet detta bäst av alla?

Nä. Det är du som ser världen genom ett sugrör. Du ser bara de experter som får utrymme i de medier du följer och så tror du att det är "de flesta". Det jag kan ge dig är att det inte går att utesluta att Ukraina fått lite bättre förhandlingsutrymme, men även det är oklart.
Citera
2026-06-30, 16:26
Medlem
Area55s avatar
Citat:

Diplomatic solution?
Ukraine 75%

GB 59%

Russia 58%

France 56%

Germany 55%

Poland 53%
US 48%

Military solution

“Who is winning?”

Regain all territory?
Ukraine April 2026
Statement 1:

Statement 2:

Statement 3:

Om man lägger ihop lite frågor, så blir bilden så här.

Frågan om när kriget tar slut. Inte under 2026 är de flestas tro.

Frågan om vem som vinner. Här måste man ta med sig den första frågans formulering. Vem vinner, just nu? Här svara majoriteten, ingen sida just nu.

Återta land. Här ser jag inte att frågan stämmer med bilden av krigsinsatsen på marken. Finns väl inga planer att med våld återta mark. Snarare är det en form av brända jordens taktik som används. Ukraina har inte något intresse av att slakta sitt manskap i köttvågsanfall. Det är en rysk modell.
Så frågan borde ha formulerats annorlunda.

Scenarier för en lösning. Här ser man något intressant.
Ryssland drar sig tillbaka från ukrainskt territorium mot ett avtal om att Ukraina inte ska gå med i Nato: 37 % acceptabelt, 35 % värt att överväga, 25 % inte acceptabelt.

En permanent vapenvila med frontlinjen i sitt nuvarande läge, men utan att officiellt erkänna rysk annektering av några ukrainska territorier: 29 % acceptabelt, 35 % värt att överväga, 32 % inte acceptabelt.

Att officiellt erkänna Krim som en del av Ryssland, men inte de andra ockuperade områdena: 21 % acceptabelt, 31 % värt att överväga, 46 % inte acceptabelt.

Att erkänna Krim, Donetsk och Luhansk som ryskt territorium, men med västliga säkerhetsgarantier för att skydda resten av Ukraina: 16 % acceptabelt, 30 % värt att överväga, 51 % inte acceptabelt.

Ukraina ger upp militära ansträngningar för att vinna tillbaka territorium ockuperat av Ryssland, i utbyte mot ukrainskt medlemskap i Nato: 14 % acceptabelt, 33 % värt att överväga, 49 % inte acceptabelt.

Jag tyder detta som att alla eftergifter är något som man inte gillar.
Att slåss till sista ryssen är ingen trevlig tanke.
Att ge eftergifter till ryssen är man ännu mindre intresserad av.

Nåväl. poängen är att du kan visa hur måna polls du vill.
Du får tolka saker som du vill.
Du bör dock väga samma alla frågor.

Såvida du inte vill sprida en bild med slagsida. Men det var väl inte tanken?
Citera
2026-06-30, 16:28
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Nä. Det är du som ser världen genom ett sugrör. Du ser bara de experter som får utrymme i de medier du följer och så tror du att det är "de flesta". Det jag kan ge dig är att det inte går att utesluta att Ukraina fått lite bättre förhandlingsutrymme, men även det är oklart.

Och det var ju det jag sa, men din ryggradsreflex kickade in...
Det är uppenbart att Ryssland har problem idag, som de inte hade för 1-2 år sedan.

Vad är det som gör dig så villig att smutskasta Ukraina?
Citera
2026-06-30, 16:29
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du är som vanligt extremt dålig på att tolka fakta.

Att Ukraina rent militärt kommer att kunna driva ut Ryssland är det nog ingen som tror på.
Däremot visar alla fakta på att Ryssland förlorat momentum på slagfältet och börjar tappa mark, samtidigt som många siffror internt Ryssland visar på att de börjar få bekymmer med att försörja befolkningen.
Så frågan är ar det kommer att sluta.
Min bedömning är att Ryssland kommer att tvingas avsluta kriget i Ukraina, då de helt enkelt inte har råd.
Sen gissar jag att det kommer att sluta med en kollaps av nuvarande system, blir det en militär revolt och inbördeskrig eller en politisk kollaps som Sovjet 1990 får framtiden utvisa, jag hoppas på det sista.

Ja det blir en förhandling om cirka de territoriella områden som det rör sig om nu, som jag redan sa 2022. Frågan är om Ryssland får Sloviansk och Kramatorsk, och om Zaporizhzhe stad blir sönderskjutet eller inte. Samt om där blir någon övre gräns på storleken för Ukrainas armé.

Det kan tilläggas till Area55 att det troligaste (men vem vet?) är att Ryssland får de facto kontroll över områden men Ukraina erkänner ingenting. Så har många konflikter i modern tid slutat. Det är ett sätt att ge bägge parter någonting, och etnonationalisterna i Ukraina får ett tröstpris; drömmen om det slutliga kriget mot Moskva lever fortsatt, för att återta det förlorade territoriet. Detta passar ganska bra in i statistikpunkterna som redovisas ovan.
Senast redigerad av psychicsailor 2026-06-30 kl. 16:35.
Citera
2026-06-30, 16:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Skribenterna famlar efter halmstrån - det är hjärtskärande att se dem. Samma inövade retorik, fast med allt tunnare lögner
Citera
2026-06-30, 16:34
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Vilka enorma skygglappar man måste ha på sig om man inte ser att Ukraina orsakar allt mer och större problem för Putins Ryssland.
Imponerande.
Min gissning är (fortfarande) att det tar slut i år. Ryssland kommer tvingas avsluta kriget och dra hem sina styrkor.
Citera
2026-06-30, 16:49
Medlem
Yays avatar
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1ujo8a5/in_russia_cars_have_begun_to_break_down_en_masse/

Nu börjar bilarna i Ryzzland paja ihop p.g.a den undermåliga bensinen som säljs nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in