2026-06-29, 21:16
Medlem
Venators avatar
Såg att ICA tar uppåt 500 kronor kilot för svenska lammracks och jag har sett dem för över 600 kr/kg. Det är den klart dyraste styckdetaljen för lamm och nog måste väl nästan hälften vara ben, om inte mer. Det ger alltså ett kilopris på bortåt tusenlappen för själva köttet. Finns ju billigare från Nya Zeeland och Irland också, men fortfarande dyrare än andra styckdetaljer av lamm.

Visst, lammracks är gott att grilla och sitta och gnaga på men vad i helvete. Jag tycker mycket om att grilla lamm men då köper jag lammkotletter, lammrostbiff eller till och med en lammstek som jag skär upp - det senare särskilt om jag vill göra grillspett. Lägger hellre pengarna på att gå upp i klass på vinet.

Så vad är hypen med lammracks? Ängsliga mellanchefer i radhus som ska bjuda golfkompisarna på BBQ och köper därför att det är det dyraste? Eller är jag en barbar som har jag missat något?
Citera
2026-06-29, 21:21
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Såg att ICA tar uppåt 500 kronor kilot för svenska lammracks och jag har sett dem för över 600 kr/kg. Det är den klart dyraste styckdetaljen för lamm och nog måste väl nästan hälften vara ben, om inte mer. Det ger alltså ett kilopris på bortåt tusenlappen för själva köttet. Finns ju billigare från Nya Zeeland och Irland också, men fortfarande dyrare än andra styckdetaljer av lamm.

Visst, lammracks är gott att grilla och sitta och gnaga på men vad i helvete. Jag tycker mycket om att grilla lamm men då köper jag lammkotletter, lammrostbiff eller till och med en lammstek som jag skär upp - det senare särskilt om jag vill göra grillspett. Lägger hellre pengarna på att gå upp i klass på vinet.

Så vad är hypen med lammracks? Ängsliga mellanchefer i radhus som ska bjuda golfkompisarna på BBQ och köper därför att det är det dyraste? Eller är jag en barbar som har jag missat något?

Fullständig enig.
Köttben är goda att ha i långkok, så prissättningen på lammracks är rena fjollerierna.
Citera
2026-06-29, 21:28
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Gå till en orten-butik och köp lammkotletter istället, det är ju i stort sett samma sak. Örtkrydda med timjan, rosmarin, vitlök och olja och grilla kort tid på största flåset du kan få i din grill.

Gudomligt!
Citera
2026-06-29, 21:33
Medlem
Wajis avatar
Citat:

Jag älskar lammracks och det har inget med priset.
Det har med smaken att göra. Marinera och dom ligga ett bra tag. Se till att det är rött och sedan låter det dra tills sig så har du enligt mig bättre en svensk oxfilé.

Sedan är det skillnad på svensk kontra sydamerikansk men givetvis så håller det bra standard.
En höjdare är ju att köpa lika köttlådor och beställa lammracks. Då får du Klass på grejorna.

Och vinet är viktigt så där håller jag med dig. 🥳👍
Citera
2026-06-29, 21:42
Medlem
Citat:

Finaste delen av kotlettraden. Begränsad mängd från varje djur. Oslagbart mört.
Citera
2026-06-29, 22:19
Medlem
Vem0ths avatar
Just nu pågår det lite tuff konkurrens mellan religiöst trogna icke-fläskätare och boomers som är vana att kunna äta lyxigt dagligen.

Sekulära muslimer och judar i Sverige skiter totalt i Halal och Koscher, bara det är rätt sorts kött. Men våra fina boomers som gnäller dag och natt vill också äta lamm, ungt kött är finare nästan som det är något vampyriskt i det hela att bara äta lamm och kalvkött.

Och dessa boomers handlar såklart när alla friska arbetande människor fortfarande jobbar därav pensionärerna tömmer hyllorna innan resten har möjligheten att handla. Men det är inte problemfritt såklart, butikspersonalen får möta en massa gnäll över att "Förr i tiden fanns det lamm och kalvkött överallt!".

Personligt trauma sidan åt, jag gillar inte lamm eller får. Smaken av plaggen jag bär tränger sig fram även om det sitter i hjärnan. Men rejält kryddat och tillagad på hög temperatur på kort tid, får ett par lammracks att bli ätbara trots allt.
Citera
2026-06-30, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogadon
Exakt så känner jag inför fläskkarré och entrecôte. Helt meningslöst fett, senigt och segt, när man mkt hellre kan köpa ryggbiff, rostas, oxfilé. Kommer aldrig begripa mig på fläskkarré och entrecôte. Värdelöst kött, där man alltid måste kämpa sig igenom för att sedan alltid behöva slänga hälften.

Folk som inte kan laga mat bör naturligtvis hålla sig borta från styckningsdetaljer som kräver mer än 5 min på grillen
Citera
2026-06-30, 11:44
Medlem
Ser ett moln på himmeln, där sussar ett lammracks sött, fluffigt är det. Lammracks har vingar, det frälser världen!

Sänk priset på lammracks! Lammracks åt alla, utom muslimer.
Citera
2026-06-30, 12:04
Medlem
Sladdarens avatar
Är en mindre styckningsdetalj på ett lamm och därav ett mycket högre pris (mycket) men smakar varken bättre eller sämre än övriga detaljer på samma lamm till ett betydligt bättre lägre pris

Sen äre väl förknippat mest med skryt-konsumtion och prestige som driver upp priset ännu mer
Citera
2026-06-30, 14:52
Medlem
Meningslös detalj sett till priset, finns bättre styckdetaljer...
Citera
2026-06-30, 15:12
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Meningslös detalj sett till priset, finns bättre styckdetaljer...

Det är väl radhus invandrare som köper detta, svenskar äter ju generellt inte lamm
Citera
2026-07-31, 00:21
Medlem
Mogadons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Folk som inte kan laga mat bör naturligtvis hålla sig borta från styckningsdetaljer som kräver mer än 5 min på grillen

Jag kan laga mat utan problem. Men det är för många fettlinjer. Känns som om man tuggar köttuggummi. Vidrigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in