Citat:
Ursprungligen postat av
BeneathTheSurface
Det har aldrig handlat om i fall det finns laptops i samma prisklass, det har handlat om i fall det finns laptops med snarlik specifikation, kvalité och konstruktion i samma prisklass, svaret är uppenbart nej.
Förstår man inte skillnaden kan man sitta där med sin chromebook med taskigskärm, cripplat tangentbord och oförmåga att installera nästan vilket kommersiellt program som helst.
Nu tycker jag du överdriver lite. Jag säger inte att jag är negativ till Macbook Neo, jag har själv varit sugen, och övervägt att skaffa en, den är ju väldigt tilltalande och överraskande bra, men vi behöver inte gå till överdrift med att lyfta den till skyarna. Den har betydande begränsningar som andra datorer i samma prisklass inte har.
Det finns många laptops i samma prisklass, eller billigare, som är lika bra eller bättre datorer för gemene person än en Macbook Neo, speciellt sedan de höjde priset med tusen kronor.
Macbook Neo har en endaste snabb USB-port, plus en USB2-port som används för laddning. Det är okej på en surfplatta, men det är faktiskt Icke Godkänt för en dator.
Köp en random Acer eller Asus för samma pris och du får vanligtvis omkring fyra snabba USB-portar och ofta en HDMI-port. Du kan få ungefär lika bra högtalare, men framför allt en bättre skärm med en IPS-panel utan tekniken
Temporal Dithering , (som Macbook Neo använder, vilken ger ett bra första intryck och ser jättebra ut vid kort användning, men där dess teknik att snabbt flimra mellan nyanser för att fuska fram ett perceptivt högre färgdjup, för att få åttabitarspanelen att se ut att vara 10 bit, kan trötta ut och irritera ögonen vid längre användning, precis som PWM-tekniken kan göra på OLED-skärmar.)
Du får med en PC i samma pris vanligtvis snabb inlogg i Windows med Windows Hello, bakgrundsbelyst tangentbord, osv osv. Du får nöja dig med ett plastchassi, och inte lika höga single core speeds, och en pekplatta som antagligen är lite sämre än Macbookens pekplatta, och en dator som ingen tycker är intressant, men du får förmodligen på det hela taget en överlag bättre, om än ödmjukare förpackad, dator.
Det man får med en Macbook Neo är en extremt begränsad budgetdator med Apple Silicons unika förmåga till hög single core-prestanda, förpackat i ett snofsigt premiumchassi. Det är en tjackad luffare som fått en ny frisyr, lite concealer och en stilig kostym, men det är fortfarande en tjackad luffare.