2026-06-23, 20:52
Medlem
Denoms avatar
Gör man en whisky sour till exempel är det mycket bättre med bara whisky, citronjuice och sockerlag. Äggvita förstör bara! Dessutom mer jobb att hålla på och fixa till för att få bartenders att framstå som coolare än de egentligen är. Vad tycker du? Vill du ha äggvita i en drink eller inte? Varför då?
Citera
2026-06-23, 21:08
Moderator
evilhoneys avatar
Definitivt äggvita, skummet är en del av upplevelsen och framförallt utseendet!
Citera
2026-06-23, 21:43
Moderator
Neksnors avatar
Ska det vara skum så underlättar det med äggvita. Jag har för mig att ananasjuice kan ha samma effekt, men det funkar inte i alla drinkar.

För barbruk finns väl lättdoserad äggvita på flaska? Så man behöver inte slakta ett höns så fort man ska skaka drink.
Citera
2026-06-23, 22:50
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Kan bara instämma.
Citera
2026-06-23, 23:06
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Det smakar ju inget! Är ett litet paraply också del av en upplevelse i så fall?
Citera
2026-06-23, 23:10
Medlem
Mikie64s avatar
I 9 fall av 10 använder jag äggvita i drinkar som har det i receptet. Äggula kan man spara och göra någon "flip" drink, eller något annat gott.

Orkar du inte med äggvita eller inte tycker om smaken på skummet. Strunta i det eller be bartendern skippa det.
Citera
2026-06-24, 00:12
Medlem
Äggvitan är en potenshöjare, det kan behövas efter ett par glas för mycket.
Citera
2026-06-24, 06:05
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Absolut, i rätt drink! Jag skulle inte vilja ha varken eller om jag beställde en GT men en festlig semester drink, självklart!
Citera
2026-06-25, 16:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Denom

Det ändrar texturen. Det är ungefär som att säga att man lika gärna kan blanda en whisky sour med vatten eftersom det är samma smak oavsett temperatur.
Citera
2026-06-28, 11:43
Medlem
Armons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
Det ändrar texturen. Det är ungefär som att säga att man lika gärna kan blanda en whisky sour med vatten eftersom det är samma smak oavsett temperatur.
Om drinken blir utspädd med vatten förändras ju smaken så det var en märklig jämförelse.

Jag håller med TS, äggvitan kan lika gärna skippas då det sparar tid. Samtidigt har jag förståelse för de som föredrar med skum då det är ett känt fenomen att man "äter/dricker med ögonen också".
Citera
2026-06-28, 15:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Armon
Om drinken blir utspädd med vatten förändras ju smaken så det var en märklig jämförelse.

Jag håller med TS, äggvitan kan lika gärna skippas då det sparar tid. Samtidigt har jag förståelse för de som föredrar med skum då det är ett känt fenomen att man "äter/dricker med ögonen också".

Den blir ju utspädd också om du skakar med is. Det tillsätts ungefär 25 % vatten om du skakar med is. Äggvitan är inte bara något du ser, utan något du känner av.
Citera
2026-06-29, 20:39
Medlem
Armons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
Den blir ju utspädd också om du skakar med is. Det tillsätts ungefär 25 % vatten om du skakar med is. Äggvitan är inte bara något du ser, utan något du känner av.

Jo, men att skaka med is fyller åtminstone ett syfte, att bara späda ut med vatten vore märkligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in