2026-06-29, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Enkelt: om kvinnan beslutar att föda barnet trots mannens brist på samtycke, eller inte informerar fadern om att hon ska föda barnet, tar hon därmed på sig det fulla ansvaret för att försörja avkomman och befriar därmed mannen från ansvar.

Dock kan det förekomma fall där kvinnan faktiskt har försökt ta kontakt med fadern utan resultat, och om dessa försök kan redovisas skulle det kunna utgöra en grund för ekonomiskt stöd.

Men dessa kontaktförsök ska i så fall kunna redovisas.

Beslutet att riskera att få barn tas ju när man väljer att ha sex. Om en kille vill vara säker på att inte bli pappa finns det tre väldigt effektiva alternativ vid den beslutspunkten: kondom, vasektomi eller att avstå från sex. Alla tre är fullt rimliga val. Inte för att skryta, men jag har lyckats undvika att bli pappa varje gång jag har velat hittills. Jag trodde ärligt talat att sexualundervisning fortfarande bedrevs i skolan.

När ett barn redan gror i magen har beslutspunkten passerats. Då är det orimligt att någon annan än den som faktiskt är gravid ska ha beslutanderätt över graviditeten. Som kille får man stå sitt kast om man frivilligt tagit risken.

Det kallas framförhållning. Lite som att handla på Systembolaget veckan före nyår i stället för att stå och svära över kön dagen innan. Visst misslyckas en del med båda de här ganska självklara valen, men det är knappast ett argument för att flytta ansvaret till någon annan i efterhand.
Citera
2026-06-29, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Nix. Fel resonemang. En ofrivillig graviditet är så pass skadlig för kvinnan att aborträtten måste vara fri. Det är ett enkelt ingrepp. Dessutom ökar risken för olagliga aborter, och ett sådant sanhälle vill inte jag leva i.

Är friviliga graviditeter mindre skadlig för kvinnan?
Citera
2026-06-29, 16:00
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Det är en sak att forma sitt liv utifrån konkret erfarenhet, och en annan att forma det utifrån pro- eller anti-ideologiska övertygelser.

Men det är värt att reflektera över att det eventuellt inte främst handlar om hur mycket tid och pengar man har tillgängligt, utan om vad som är mest gynnsamt för ens barn.

Att ha barn och främja deras utveckling innebär att man behöver göra uppoffringar i form av tid, resurser och ibland även i vad man själv värderar.

Vad har du lärt dina barn? Att det är acceptabelt att deras mamma och pappa separerar?

Naturligtvis är det acceptabelt. Ingen människa ska tvingas leva med någon annan människa.

Det är bättre med två lyckliga föräldrar som är skilda än att växa upp i ett kärlekslöst hem.

Vi lär båda våra barn att de är individer och ska respekteras för det.

Varannan vecka är vikt för mina barn och all min tid lägger jag med glädje på dem.

Det går bra för våra barn och de mår bra.
Citera
2026-06-29, 16:02
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Kostar väl några tusenlappar i månaden och det får ni i underhåll plus bidrag. Mannen ska väl inte betala mer än hälften?

Vore bra om det kom upp i hälften eller i närheten iaf.
Citera
2026-06-29, 16:05
Medlem
lagfrukts avatar
Ack hör på dessa barnamördare, det är så en kan blifva sjuk. Jag knullar graven på er barnamördare.

Och ni jävlar som vill avsäga er faderskapet, kan ni inte ens bemöda er att ta hand om barnet om ni valt att hoppa i sänghalmen? Fader, förlåt dem, ty de vet inte vad de gör.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-06-29 kl. 16:31.
Citera
2026-06-29, 16:12
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Naturligtvis är det acceptabelt. Ingen människa ska tvingas leva med någon annan människa.

Det är bättre med två lyckliga föräldrar som är skilda än att växa upp i ett kärlekslöst hem.

Vi lär båda våra barn att de är individer och ska respekteras för det.

Varannan vecka är vikt för mina barn och all min tid lägger jag med glädje på dem.

Det går bra för våra barn och de mår bra.
Personligen anser jag att det är mer fördelaktigt att hålla ihop trots egna strävanden och svårigheter, tills barnen kan klara sig på egen hand, så att de förstår värdet av familj och av att hålla ihop i vått och torrt, och att det inte handlar om individuellt ego.

Att det är viktigare att man, trots svårigheter, konflikter och osämja, håller ihop.

En lärdom av lojalitet och disciplin, och inte av flykt och bekvämlighet.
Citera
2026-06-29, 16:14
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Personligen anser jag att det är mer fördelaktigt att hålla ihop trots egna strävanden och svårigheter, tills barnen kan klara sig på egen hand, så att de förstår värdet av familj och av att hålla ihop i vått och torrt, och att det inte handlar om individuellt ego.

Att det är viktigare att man, trots svårigheter, konflikter och osämja, håller ihop.

You do you.

Det betyder inte att ditt sätt är bättre eller sämre.
Citera
2026-06-29, 16:21
Medlem
Citat:

Rätt cirkulärt resonemang det där.
Citera
2026-06-29, 16:37
Medlem
Citat:
Det är inte jämställt “från första början”, i den mån stat och lag ger kvinnan ett avgörande inflytande över beslutet att fullfölja en graviditet i relation till mannen.

Det spelar ingen roll om barnet har avlats med Björn Borgs eller Armand Duplantis gener, om det kommer att bli brunhårigt eller blåhårigt, om det har genetiska avvikelser, eller om graviditeten uppstått genom våldtäkt eller om kvinnan skulle vara jungfru Maria.

Preventivmedel, avsaknad av preventivmedel, olyckshändelser eller planerade graviditeter... dessa omständigheter förändrar i detta avseende inte den grundläggande statliga, lagar och rättigheterna.

Men snälla, kalla det inte jämställdhet, det är en lögn.
Kvinnan bär barnet i sin egna kropp. Varför kan inte mannen göra detsamma? Inte jämlikt..
Citera
2026-06-29, 16:39
Medlem
Bägge föräldrarna är skyldiga att betala underhåll för barnet.
Citera
2026-06-29, 16:41
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Fakta 1. Du valde att ta en kuk i dig, uppenbarligen tyckte du att han var attraktiv vilket är hela grejen med fortplanting.

Fakta 2. Du accepterade att bli gravid när du knullade oskyddat.

Fakta 3. Det är DITT barn som bär DITT DNA och med föräldraskap följer ett visst ansvar.

Fakta 4. Undra vem som är idioten här.
Om båda knullar oskyddat är båda också lika mycket ansvariga till graviditeten och ska också ha samma rättigheter.

1. Kvinnan VÄLJER vem hon skaffar barn med, och när, det är hela grejen med fortplantning ni kan inte välja för ni har dåligt omdöme och tänker bara på sex. Sorry! Nit igen.

2. Sant, men inland sker olyckor eller omständigheter uppstår (t ex sjukdom /dödshot från mannens familj) som gör graviditeten plämplig. Du har ingen talan i frågan, eftersom det är MIN kropp som ska bära barnet. Jag vet bäst. Nit igen.

3. Korrekt.

4. Du.
Citera
2026-06-29, 16:44
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Varför?

Man får väl ta ansvar för sina handlingar.

Och varför i hela friden skulle man överge sitt barn?

Juridisk abort har ju diskuterats. Tycker absolut det är en bra lösning men man måste fila lite på detaljerna. T ex ska barnet få veta vem pappan är, eller måste det alltid hållas hemligt? För själva grejen är ju att för mannen så ska barnet inte vara hans barn längre. Han ska inte behöva betala något för barnet, men det ska också då vara straffbart om han ångrar sig sedan och söker upp barnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in