2026-06-26, 21:46
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vancover89
tycker dom borde tagit ner bron för länge sen men tydligen finns de inget sånt vapen
Bron är en av tre platser i hela Ryssland som ryssarna prioriterar luftvärn på.
Citera
2026-06-26, 22:09
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruter
Du glömmer att Ukraina har EU,s stöd samtidigt som Rysslands ekonomi rasar
Märks inte i artilleri och drönarproduktion.

Hur många stålverk 7 går det på en Spotify? Vilken av dem är bäst för krigsproduktion?

BNP är det lättaste sättet att mäta ekonomin men det har bevisligen inte mycket med produktion av artilleriammunition och drönare att göra. Jänkarna håller fortfarande på att snurra igång sina linor. Tyskland har väl fått några igång men det är är en piss i havet jämfört med behovet.

En fabrik är lätt att styra om till krigsmaterial. Att få en sociala medier- strateg att skruva upp CNC-maskiner är svårare och tar år.

Avindustrialiseringen i väst var ett stort strategiskt misstag.
Citera
2026-06-26, 22:16
Medlem
Den omställda industrin (om det nu faktiskt är så? Ryssland får ju hjälp med ammunition från både Nordkorea och Iran) påskyndar dock den ekonomiska ruinen - Istället för att tillverka något som bidrar till inkomster framställs nu enbart förstörelse och kostnader.
Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien

Hur många stålverk 7 går det på en Spotify? Vilken av dem är bäst för krigsproduktion?

BNP är det lättaste sättet att mäta ekonomin men det har bevisligen inte mycket med produktion av artilleriammunition och drönare att göra. Jänkarna håller fortfarande på att snurra igång sina linor. Tyskland har väl fått några igång men det är är en piss i havet jämfört med behovet.

En fabrik är lätt att styra om till krigsmaterial. Att få en sociala medier- strateg att skruva upp CNC-maskiner är svårare och tar år.

Citera
2026-06-26, 22:22
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
Den omställda industrin (om det nu faktiskt är så? Ryssland får ju hjälp med ammunition från både Nordkorea och Iran) påskyndar dock den ekonomiska ruinen - Istället för att tillverka något som bidrar till inkomster framställs nu enbart förstörelse och kostnader.
Ja, vilket försvagar västs produktionssiffror ännu mer. Om ryssen som producerar mer än oss måste ta hjälp, vad säger det om vårt behov i förhållande till tillgången.

Förövrigt öppnade väl Sydkorea sina lager eftersom NATOs produktion inte heller är tillräckligt för Ukraina. Har inte hållit mig ajour. Som jag sa i mitt ursprungliga inlägg är det omöjligt för en privatperson att sortera mellan båda sidornas propaganda. Jag utgår från det vi visste innan kriget och sedan får vi väntq till 10-30 år efter kriget innan sanningen börjar sippra ut om båda sidor.
Citera
2026-06-26, 22:31
Medlem
De behöver dock rubler att betala både fabriksarbetaren och soldaten med. Där börjar det bli skralt och omställningen till krigsekonomi eroderar skattkistorna än mer.
Till skillnad från inom Nato.
Citat:
Ja, vilket försvagar västs produktionssiffror ännu mer. Om ryssen som producerar mer än oss måste ta hjälp, vad säger det om vårt behov i förhållande till tillgången.

Förövrigt öppnade väl Sydkorea sina lager eftersom NATOs produktion inte heller är tillräckligt för Ukraina. Har inte hållit mig ajour. Som jag sa i mitt ursprungliga inlägg är det omöjligt för en privatperson att sortera mellan båda sidornas propaganda. Jag utgår från det vi visste innan kriget och sedan får vi väntq till 10-30 år efter kriget innan sanningen börjar sippra ut om båda sidor.
Citera
2026-06-26, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Bron är en av tre platser i hela Ryssland som ryssarna prioriterar luftvärn på.

Vilka är de andra två prioriterade platserna?
Citera
2026-06-27, 00:32
Moderator
T-80Us avatar
Citat:

Mycket mindre än man kunde tro, är väl det korta svaret på den frågan.

Ryssarna har alltid prioriterat kvantitet framför kvalitet militärt. Det betyder, generellt, att de behöver mer av allting för att åstadkomma samma resultat som en västerländsk krigsmakt gör med en bråkdel av manskapet, materielen, bränslet eller vad det nu vara vill.

Ingenstans märks detta tydligare än i ryskt bruk av artilleri de senaste 130 åren eller så, där stora mängder pjäser och granater eller raketer fått agera ersättning för lika stora tillkortakommanden i eldledning, generell träffsäkerhet och snabbhet i att komma till skott med rimlig verkan i målet.

Det är inte orimligt att rakt av förutsätta att ryskt artilleri kräver avsevärt fler granater per mål än västerländskt eller ukrainskt artilleri kräver.
Citera
2026-06-27, 06:48
Medlem
bema56s avatar
Citat:

Ukraina har idag ingen brist på artillerigranater och deras egen drönarproduktion är bra mycket större än Rysslands.
Citera
2026-06-27, 06:53
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
Vilka är de andra två prioriterade platserna?
Moskva och Putins slott.
Nu visar det sig att det inte hjälper att koncentrera luftvärnet till Moskva eller Kjertsbron. Ukraina tar sig igenom ändå. Ryskt luftvärn är inte top notch ...
Citera
2026-06-27, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Personligen inbillar jag mig att Ukraina aldrig kommer sluta anfalla förrän Ukraina fått tillbaks alla sine fd områden:

1) Krim
2) Donetsk
3) Luhansk
4) Zaporizjzja
5) Cherson
Samt krigsskadestånd, Med hur mycket?
Citera
2026-06-27, 07:57
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:

Har du inte märkt att det dragits igång och kommer dras igång mycket produktion?
Citera
2026-06-27, 08:02
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:

Det märks att du har usel koll.

Lär dig följande:
Ryzzdjur ljuger alltid om allting och hela tiden. Ta det de påstår, vänd på det och då ser du sanningen som alltid är det diametralt motsatta.
Den som börjar förstår det men ändå inte klarar av att se igenom ryzzpropaganda är nog en idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in