2026-06-24, 19:12
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Det finns två löften om evigt liv.

Nåd för de barmhärtiga
Därefter skall Konungen säga till dem som stå på hans högra sida: 'Kommen, I min Faders välsignade, och tagen i besittning det rike som är tillrett åt eder från världens begynnelse. Ty jag var hungrig, och I gåven mig att äta; jag var törstig, och I gåven mig att dricka; jag var husvill, och I gåven mig härbärge, — Matteus 25:34-35

Nåd för de troende
Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet. — Johannes 5:24

Hur kan detta ha undgått kristna i snart 2000 år, de som istället har lärt ut att bara de som tror som dem kan undgå evig lidande i helvetet?
Citera
2026-06-24, 19:19
Medlem
Nåja, det finns mer än ett hundratal religioner som säger samma sak.
Tusentals gudar dessutom.
ALLA religioner är uppbyggda på samma filosofiska/psykologiska grunder.
ALLA religioner har fel.

När vi dör tar det slut.

Erkänn.

Acceptera.
Citera
2026-06-24, 19:29
Medlem
Jag tror inte på någon religion men jag är övertygad om Jesus och Guds existens. Är även övertygad om att förlåtelse och omtanke för allt levande är den enda vägen framåt. Det har Jesus lärt mig.
Citera
2026-06-24, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Nåja, det finns mer än ett hundratal religioner som säger samma sak.
Tusentals gudar dessutom.
ALLA religioner är uppbyggda på samma filosofiska/psykologiska grunder.
ALLA religioner har fel.

När vi dör tar det slut.

Erkänn.

Acceptera.

Är det inte märkligt att så många religioner runt om i världen tycks ha samma budskap? Sen blir jag nyfiken på vart du fått din kunskap om vad som händer efter döden ifrån?
Citera
2026-06-24, 20:36
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Jag tror inte på någon religion men jag är övertygad om Jesus och Guds existens. Är även övertygad om att förlåtelse och omtanke för allt levande är den enda vägen framåt. Det har Jesus lärt mig.
Jag tror inte heller på religioner. De är formade för att tillgodose människors behov av hopp och gemenskap. De grälar med varandra om sina lärosatser men visar lite intresse för Jesus och profeternas ord. Typiskt nog så var Jesus kritisk till sin tids judiska religösa inriktningar och deras lärosatser.

Jesus tillskrivs ett väldokumenterat budskap och det är precis de orden som jag tror på.
Citera
Igår, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus

Nåd för de barmhärtiga
Därefter skall Konungen säga till dem som stå på hans högra sida: 'Kommen, I min Faders välsignade, och tagen i besittning det rike som är tillrett åt eder från världens begynnelse. Ty jag var hungrig, och I gåven mig att äta; jag var törstig, och I gåven mig att dricka; jag var husvill, och I gåven mig härbärge, — Matteus 25:34-35

Nåd för de troende
Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet. — Johannes 5:24

Hur kan detta ha undgått kristna i snart 2000 år, de som istället har lärt ut att bara de som tror som dem kan undgå evig lidande i helvetet?
men har du hört rätt då ?
Citera
Igår, 08:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
men har du hört rätt då ?
Det finns undantag som bekräftar regeln, bland kyrkor men framför allt bland troende.
Citera
Igår, 08:21
Medlem
ekerilars avatar
Citat:

Nåd för de barmhärtiga

Nåd för de troende

Jag är människa. Jag är inte kapabel att fullt ut leva upp till de krav vår herre ställer på mig. Jag måste därför sätta mitt hopp (tro) till att jag av nåd kan beviljas inträde i guds rike.
Citera
Igår, 08:29
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag är människa. Jag är inte kapabel att fullt ut leva upp till de krav vår herre ställer på mig. Jag måste därför sätta mitt hopp (tro) till att jag av nåd kan beviljas inträde i guds rike.
Ja, man kan hoppas. Det är svårt att se att vanliga hederliga människor får samma straff som de värsta förtryckarna och våldsverkarna.
Citera
Igår, 09:34
Medlem
Citat:
Det finns undantag som bekräftar regeln, bland kyrkor men framför allt bland troende.
Så du kan ha hört fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in