2026-06-26, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roddarn
"Affären ger förutsättningar för att datacentret i Torsboda blir ett av världens största i sitt slag. I branschen brukar datacenter med en förbrukning på 50 till 100 megawatt (MW) bedömas som stort, men i Torsboda vill Google, enligt de planer som presenterades i förra veckan, bygga mångfaldigt större – 1 000 MW med sikte på 2 000 MW. Enligt Svenska kraftnät motsvarar det vad en respektive två kärnkraftreaktorer producerar."

"ST har bara kunnat lokalisera ett datacenter som är större, och det ligger i Hohot i inre Mongoliet och byggs av China Telecom"

"Anläggningen i Torsboda kommer att behöva mer el än vad hela länet förbrukar och mer än någon svensk storstad. Behovet är upp till nio gånger större än smältverket Kubal som länge varit en av landets mest välkända storförbrukare el. Kubal har ett effektbehov på omkring 215-230 megawatt, vilket alltså ska jämföras med Googles 1 000 eller 2 000."

https://www.st.nu/sundsvall/nio-kubal-sa-mycket-el-kan-google-ta/?shareSource=sharebutton

https://www.sverigesradio.se/artikel/google-satsning-i-timra-risk-for-farre-jobb
Bygg ett modulärt kärnkraftverk i närområdet så är allt löst !! Frågor på det ? Strömmen leder vägen ja for fn!!
Citera
2026-06-26, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdamSmith
Det kan du glömma. De "gröna" satsningarna som planeras i norra Sverige kommer sluka upp all el som tillverkas där uppe, och mer där till.

Så dumt, det slukas ingen el i norra Sverige. Det säljs och köps el på en fri marknad.

Du kanske har våta önskedrömmar om NEP? Jaja, vi är ju alla olika.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ny_ekonomisk_politik
Senast redigerad av Konrad 2026-06-26 kl. 06:41.
Citera
2026-06-26, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorzo
Jag vet inte jag, saltströmmen vore nog en revolutionerande tanke.

Nej, nej och åter nej! Jag vill inte att änderna som flyter med strömmen växelvis under bron ska förlora sitt kanske enda nöje.
Citera
2026-06-26, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Nej, nej och åter nej! Jag vill inte att änderna som flyter med strömmen växelvis under bron ska förlora sitt kanske enda nöje.

Det tycker jag de ska få göra.
Om änderna ifråga faktiskt finns?
Citera
2026-06-26, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerlord
Bygg ett modulärt kärnkraftverk i närområdet så är allt löst !! Frågor på det ? Strömmen leder vägen ja for fn!!

Jag har frågor på det, varför ska man bygga ett kärnkraftverk i Torsbodas närområde, vad löser man då?
Citera
2026-06-26, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorzo
Det tycker jag de ska få göra.
Om änderna ifråga faktiskt finns?

Senast fanns de där i vart fall till allmän beskådan från turisterna som stod på bron.
Citera
2026-06-26, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Senast fanns de där i vart fall till allmän beskådan från turisterna som stod på bron.

https://www.visitnorway.se/aktiviteter/naturupplevelser-i-norge/saltstraumen/
Citera
2026-06-26, 08:17
Medlem
Maulcas avatar
Google är fan inte kloka Sveriges STASI..
Citera
2026-06-26, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Oj kränkte jag alla dina sossekompisar i Botkyrka nu? Sosseryggrad av klet.
Vänsterkärringpolitik är själva orsaken till att vi har den här importerade brottsligheten. Bullar och allvarssamtal hjälper inte förstår du lilla vän.

Vänsterflum problemet, Tidö lösningen.

Samma med Northvolt och stegra.

Så inga svar och mer trumpiska tramsuttryck?
Typiskt högerslödder 🤷‍♀️
Citera
2026-06-26, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Okej tack för intressant info, men just p.g.a. Googles ekonomiska muskler så tycker jag inte att de skall få 2000 MW svensk vattenkraft utan att bygga något på svensk mark, inte när vi idag inte har det överskottet varje dag, varje timme, varje minut, varje sekund.

Nu vet vi ju inte hur det tänkta avtalet ser ut, men jag fruktar att det inte innehåller några löften om andra investeringar än just ett datacenter, vilket ger färre jobb än t.ex. ett pappersbruk. Och datacentret drar väl 4 till 8 ggr mer el...

Tyvärr brukar väl svenskarna inte vara sådär skitbra på att förhandla fram avtal som faktiskt ger Sverige något, så jag fruktar att du har rätt här.
Det känns som att många tror att allt blir skitbra för att vi får smälla upp en Google-logga ute i skogen för att "titta storebror investerar här!" när realiteten snarare brukar vara att storebror hittat någon som är pantad nog att ge dem praktiskt taget gratis fossilfri el med typ noll motkrav.
Det är inte en investering, det är ett utnyttjande, och det är precis med såna metoder som dessa techoligarker har blivit så stora.
Citera
2026-06-26, 09:24
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stehauf
Spoiler. Det är inte något kommunalråd som förhandlar avtalen om energiförsörjning och elpriser.

Har jag påstått det? En enkel sökning ger vid hand att subventioner och kommunalt stöd har förekommit vid flertalet etableringar.
Spoiler du är lite okunnig va?
Citera
2026-06-26, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuculuscanorus
Spoiler. Det kommer inte bli 500 jobb säkert är det subventionerat och någon okunnig mupp till kommunalråd har blivit lurad. Lär bli dyrare el och 20 tjänster för fastighetsskötare

Citat:
Ursprungligen postat av Cuculuscanorus
Har jag påstått det? En enkel sökning ger vid hand att subventioner och kommunalt stöd har förekommit vid flertalet etableringar.
Spoiler du är lite okunnig va?

På vilket sätt menade du då att något okunnigt kommunalråd blivit lurad som skulle leda till dyrare el?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in