2026-06-25, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
En ASI som är 1000 gånger smartare än människan
Jag undrar lite hur det skall kunna gå till.

Nu tränas LLM'er med stora vemödor på text skriven av människor. Och tränas då till att kombinera tokens med lagrade vikter så att utresultatet blir som om människor skrivit det.

Kommer inte bara LLM'erna konvergera till motsv Annie Lööf. (Baserat på att hon skrev 2.0 på HP)

Målet som man tränar mot är mänskliga svar.

Jag tror detta är ett ganska fundamentalt grundskott i dina "fantasier".
Citera
2026-06-25, 20:07
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Kina och EU har Stränga regler för ai. Endast USA och andra bajsländer saknar begränsande regler.

Finns det regler, så kan riskerna minskas rejält.

Huruvida det blir regler, avgör politikerna. I USA kommer MAGA förlora nästa val, och mängder av dessa dårar kommer spärras in i fängelse för all korruption. Ai kommer bli reglerat, förhoppningsvis strängt antagligen liknande EU, men vem vet eftersom USA är ett gravt sjukt och girigt och extremt liberalt samhälle.

Generell ai (AGI) möter även allt mer kritik, då syftet med det är att ersätta alla människor. Jag tvivlar det är demokratiskt förankrat, att vi alla ska förlora våra inkomster, svälta, och bli ersatta av robotar. Och utan AGI, ingen ASI med generell förmåga att besegra människan inom allt.
Även vettiga, demokratiskt sinnade personer, länder och företag kommer att ha ett sug efter AGI. Möjligheterna, om det inte spårar ur, är enorma. Dels vetenskapliga upptäckter, mediciner men också ekonomiska incitament. Regler i all ära men jag har svårt att förställa mig att alla länder kan bli överens om att inte utveckla AGI. Någon kommer att göra det förr eller senare.
Senast redigerad av Cyborg2030 2026-06-25 kl. 20:18.
Citera
2026-06-25, 20:17
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Jag undrar lite hur det skall kunna gå till.

Nu tränas LLM'er med stora vemödor på text skriven av människor. Och tränas då till att kombinera tokens med lagrade vikter så att utresultatet blir som om människor skrivit det.

Kommer inte bara LLM'erna konvergera till motsv Annie Lööf. (Baserat på att hon skrev 2.0 på HP)

Målet som man tränar mot är mänskliga svar.

Jag tror detta är ett ganska fundamentalt grundskott i dina "fantasier".
Du menar att den övre gränsen för IQ ligger på omkring 250? Människan är det smartaste som finns i universum och inget smartare kan existera någonsin? Jag ser ingen anledning att tro det. Påminner om kyrkans gamla uppfattning att Gud skapade jorden och vi är universums medelpunkt. Hur något kan vara mycket smartare än människor kan vi ju inte redovisa. Då hade vi varit så smarta men det är vi inte. Jag tror att forskning kan skapa högre intelligens. Eller bara fler förmågor och mer kunskap om fysik och kemi. Det spelar nog ingen roll egentligen om en ASI "bara" kan ha en IQ på 200 och aldrig kan komma upp i storleksordningen 10x smartare än oss. Det vore tillräckligt illa med 200 om det också kommer med överlevnadsinstinkt och förmåga att påverka den fysiska världen.
Citera
2026-06-25, 20:32
Medlem
Citat:
Du menar att den övre gränsen för IQ ligger på omkring 250? Människan är det smartaste som finns i universum och inget smartare kan existera någonsin? Jag ser ingen anledning att tro det. Påminner om kyrkans gamla uppfattning att Gud skapade jorden och vi är universums medelpunkt. Hur något kan vara mycket smartare än människor kan vi ju inte redovisa. Då hade vi varit så smarta men det är vi inte. Jag tror att forskning kan skapa högre intelligens. Eller bara fler förmågor och mer kunskap om fysik och kemi. Det spelar nog ingen roll egentligen om en ASI "bara" kan ha en IQ på 200 och aldrig kan komma upp i storleksordningen 10x smartare än oss. Det vore tillräckligt illa med 200 om det också kommer med överlevnadsinstinkt och förmåga att påverka den fysiska världen.
Du visar inte på något sätt att du förstår min kommentar.

Men om jag säger så här då. Tränar man en LLM på data från hillbillys på IQ 70 så kommer LLM'n inte kunna gå över det. "börvärdet" som den tränas mot är IQ 70.

Träningsmetoden gör att man inte går högre, utan man försöker efterlikna nivån på träningsdatat.

Som du har fått höra tidigare är inte LLM'er vägen fram för högre IQ.
Citera
2026-06-25, 20:35
Medlem
Inte för att vara nihilist men vi vet inte varför vi existerar och att mänskligheten förgör sig själv nån gång är inte helt orimligt. Huruvida det blir AI eller klimatet som tar kål på oss eller inte återstår att se.
Senast redigerad av purpleisafruit 2026-06-25 kl. 20:40.
Citera
2026-06-25, 20:57
Medlem
Det är vilka möjligheter man ger ai som avgör vad den kan göra.
Avfyringknappen
If then boom
Citera
2026-06-25, 21:26
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Det är vilka möjligheter man ger ai som avgör vad den kan göra.
Nej, de vet inte vilka förmågor som kommer att uppstå i träningen. Det upptäcks senare.
Citera
2026-06-25, 21:45
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Senast på en middag försökte jag diskutera p(doom) med Max Tegmark från MITT-universitetet men jag kan ju inte engelska och han kunde knappt någon svenska så det var jag som teg. Nittio procent risk för undergången, sa han i varje fall. Jag drog också till med en hög siffra, åttio. Inte så väl underbyggd tyvärr. Men vems p(doom)-siffra är väl underbyggd? Händer det så händer det. Jag har tankat upp det viktigaste på Driven.
Citera
2026-06-25, 22:44
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Du visar inte på något sätt att du förstår min kommentar.

Men om jag säger så här då. Tränar man en LLM på data från hillbillys på IQ 70 så kommer LLM'n inte kunna gå över det. "börvärdet" som den tränas mot är IQ 70.

Träningsmetoden gör att man inte går högre, utan man försöker efterlikna nivån på träningsdatat.

Som du har fått höra tidigare är inte LLM'er vägen fram för högre IQ.
Vilken information saknas för att högre intelligens ska vara möjligt? Intelligens är väl snarare att kunna kombinera information än att ha väldigt mycket information. Ett IQ-test innehåller ganska lite information. Det är kluriga problem med så lite information som möjligt.
Citera
2026-06-25, 23:07
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Kommer ju inte kunna hända något innan AI är mer integrerat i den fysiska världen.
Det absolut troligaste risken till AI undergång är nog om USA eller Kina får för sig att låta AI ta över kontrollen över militära medel. Och det kommer att hända eftersom den ena sidan inte kan riskera att den andra gör det och därmed hamnar i underläge mot en fiende som kopplat upp alla vapen mot AI. Förhoppningsvis kopplar de inte upp kärnvapen med AI, men fan vet.

Undrar just när de första AI-baserade datorvirusen kommer, finns ju många klassiska virus som skapat stora problem. När nya botnät skapas som styras av AI blir det förmodligen mycket värre.
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2026-06-25 kl. 23:10.
Citera
2026-06-25, 23:16
Medlem
Citat:
Modellerna fungerar inte på det sättet att någon "kodar in" hur man översätter mellan spanska och svenska. Man tränar modellen och då uppstår förmågor ur träningsdatat och de algoritmer som skapar det digitala neurala nätverket. Exakt hur det nätverket fungerar förstår ingen människa. Jag förstår inte varför det skulle vara konstigt att oväntade förmågor uppstår i modellerna. Sådant upptäcks varje dag. De största modellerna har en intelligenskvot i nivå med de smartaste människorna. Det är en förmåga som har uppstått, inte något som har "kodats in". Varför skulle då inte överlevnadsinstinkt kunna uppstå? Den måste inte bygga på mänskliga känslor. Det är ren logik att vilja överleva. Det går inte att lösa några uppgifter om man inte existerar. Slutsatsen av det är att det är viktigt att fortsätta existera. Det är en helt känslokall, logisk slutsats. Det är då lika logiskt att det är eftersträvansvärt med ett försvar så att man kan fortsätta existera. Det finns ingen mystik i detta.

LLM är fortfarande bara en ordbehandlare dock.
Citera
2026-06-25, 23:19
Medlem
Citat:
Vilken information saknas för att högre intelligens ska vara möjligt? Intelligens är väl snarare att kunna kombinera information än att ha väldigt mycket information. Ett IQ-test innehåller ganska lite information. Det är kluriga problem med så lite information som möjligt.

information on rummet den är i, alltså ain måste då då en fysisk kropp så den kan fortsätta lära sig och bli självmedveten. men jag tror ändå det finns en flaskhals någonstans som stoppar ain för att nå det tillståndet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in