2026-06-25, 17:19
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
kan väll vara värt att nämna att han först lyckades komma på kant med sitt eget parlament (där majoriteten då hölls av han eget parti....)

det löste han ju lite så där sovjet-ryskt genom att helt enkelt upplösa parlamentet, låsa parlamentbyggnaden och ta kontroll över "krims-statsmedia", (med sina personliga "säkerhetstyrkor"...)

vilket resulterade i att parlamentet skulle avsätta honom (de låste in sig i parlamentsbyggnaden....)

Ja, du är väl påläst. Mesjkov hade folkets stöd men interna strider i Krims parlament samt uteblivet stöd från Jeltsin som hade fullt upp i Tjetjenien gjorde att centralregeringen i Kiev kunde intervenera militärt och avsätta honom utan stridigheter. Befolkningen lämnades djupt desillusionerade. Det enda bestående spåret av Mesjkovs styre blev att han ställde om halvöns klockor till Moskvatid.

https://www.latimes.com/archives/la-xpm-1995-05-23-wr-5170-story.html

Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow
Eh, Ryssland ockuperade Krim 2014. Varifrån har du hört att dom anslöt sig?

Floden Dnepr har aldrig flutit genom Krim. Den mynnar ut i Svarta havet rejält väster om Krim. Så det där med betongen som stängde av Dnepr har du nog missuppfattat.

Enligt krigets lagar skall ockupationsmakten förse befolkningen med mat, vatten, bränsle osv. Om ryssarna misslyckas med detta så kan inte Ukraina lastas för det.

Nej, men om du läser länken jag refererade till så ser du att Krim fick merparten av sitt färskvatten via en kanal från Dnepr som Ukraina täppte till med betong.

Här kan du kan du läsa om opinionsläget på Krim och vad Krim-borna tyckte i folkomröstningen:

https://rsa.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15387216.2019.1593873
https://www.youtube.com/watch?v=S5aQyu-UG3A
https://archive.org/details/BBGUkraineOpinion/mode/2up
Senast redigerad av DickeFix 2026-06-25 kl. 17:22.
Citera
2026-06-25, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarlack
Det hela påminner om den lilla Ormön - ukrainarna stod på landbacken och sköt sönder ryssarna med artilleri.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Orm%C3%B6n,_Ukraina
Ja svårt med annat när båda aktörer är specialdagis i luven.

Artilleri ska kombineras med all annan krigföring men i modern tid är det full retard & helst på civila bostadshus.

De vann inte emot de duktiga Afghanerna, där borde de dragit lärdom att störst är inte alltid bäst.
Citera
2026-06-25, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
kan väll vara värt att nämna att han först lyckades komma på kant med sitt eget parlament (där majoriteten då hölls av han eget parti....)

Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Ja, du är väl påläst. Mesjkov hade folkets stöd men interna strider i Krims parlament samt uteblivet stöd från Jeltsin som hade fullt upp i Tjetjenien gjorde att centralregeringen i Kiev kunde intervenera militärt och avsätta honom utan stridigheter. Befolkningen lämnades djupt desillusionerade. Det enda bestående spåret av Mesjkovs styre blev att han ställde om halvöns...

Jag har ingen ståndpunkt ifrågan då jag anser mig själv för dåligt påläst så jag följer diskursen och kriget som åskådare.

Men jag vill poängtera att er sakliga debatt hedrar er båda och det är lärorikt att följa med. Så jag uppmuntrar er att fortsätta i samma goda ton.

Otroligt skön paus från det annars så rådande klimatet de senaste 5 åren med hånfull pajkastning om nazi-ukraina eller "ryzzar", den stavningen diskvalificerar vem som helst från ett vuxet samtal och jag uppmanar att dessa skribenter ignoreras.

En extra eloge DickeFix som i impopulär opposition uttrycker sig föredömligt sakligt, det är inte hanterbart för gemene man.

Tack!
Citera
2026-06-25, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Jag har ingen ståndpunkt ifrågan då jag anser mig själv för dåligt påläst så jag följer diskursen och kriget som åskådare.

Men jag vill poängtera att er sakliga debatt hedrar er båda och det är lärorikt att följa med. Så jag uppmuntrar er att fortsätta i samma goda ton.

Otroligt skön paus från det annars så rådande klimatet de senaste 5 åren med hånfull pajkastning om nazi-ukraina eller "ryzzar", den stavningen diskvalificerar vem som helst från ett vuxet samtal och jag uppmanar att dessa skribenter ignoreras.

En extra eloge DickeFix som i impopulär opposition uttrycker sig föredömligt sakligt, det är inte hanterbart för gemene man.

Tack!

Nu när det bara är en tidsfråga innan Ukraina vinner kriget så känner man nästan lite sympati till alla Vatniks. Drömmarna var stora år 2022 när kriget bröt ut och det syntes här på flashback. Putin skulle ta över hela EU, EU kommer gå under på grund av sanktioner, det hela skulle vara över på 3 dagar osv.

Dom har kämpat tappert dom senaste åren och förnekelsen kan inte ha varit enkel att uppnå.

Finns ingen ide med att smutskasta dom patetiska små Ryssvänliga liven längre även om de förtjänar det. Men låt oss vara vuxnare än så. Flashback är trots allt ett diskussionsforum.
Citera
2026-06-25, 19:43
Medlem
Citat:
Kommer Rysslands kronjuvel Krim falla snart?
www.youtube.com/watch?v=d-4TSET_Mwg
www.youtube.com/watch?v=QRto1T7lfIQ
www.youtube.com/watch?v=eFrxlYVDqpE

Krim är inte Rysslands kronjuvel. Krim tillhör Ukraina.
Citera
2026-06-25, 20:04
Medlem
ArttuWiskarins avatar
Citat:
Det flödar av videor som beskriver Krim på fallrepet. Ukraina lyckas bomba sönder alla lastbilar på vägen till Krim. De har också bombat sönder antimissil vapnen runt Kerch-bron, oljecisterner och 3 färjor som omöjliggör överfarter. Endast passagerarfartyg trafikerar där nu. Att jaga lastbilarna är som "att skjuta rapphöns på öppet fält" som en drönarpilot uttryckte det.
2 miljoner invånare och det brukar komma 5 miljoner turister men i år verkar ingen kommit. 80 % har avbokat resor dit.

Kommer Rysslands kronjuvel Krim falla snart?
www.youtube.com/watch?v=d-4TSET_Mwg
www.youtube.com/watch?v=QRto1T7lfIQ
www.youtube.com/watch?v=eFrxlYVDqpE

Det hela påminner om den lilla Ormön - ukrainarna stod på landbacken och sköt sönder ryssarna med artilleri.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Orm%C3%B6n,_Ukraina

Tyvärr måste man även landsätta soldater för att ta över territorium. Det kommer inte ske p.g.a brister på andra ställen, samt det är galet riskabelt att riskera massa liv i en sådan operation.

Just nu ser det fortfarande mest ut som Ryssland sakta knapprar i sig några 100-tals meter per dag.

Jag är helt opartisk, så troligtvis den som kan ge den mest korrekta bilden av kriget på hela Flashback.
Citera
2026-06-25, 20:05
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Krim är inte Rysslands kronjuvel. Krim tillhör Ukraina.

Återigen, det tillhör i praktiken den som kan kontrollera det. Men historiskt sett är det Rysslands kronjuvel. Om du inte förstår varför, lär dig historia.
Citera
2026-06-25, 20:08
Medlem
Nej Krim kommer inte att falla. Naturligtvis är allting kraftigt överdrivet så någon direkt fara för Krim finns inte. Der är bara propaganda i vanlig ordning.
Citera
2026-06-25, 20:10
Medlem
dicky3ickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajbaj
Det som outade dig som ryzztroll är det märkliga ordet ”förtorkade”. Stick och brinn
Även det vanliga tjötet om hur ryssapor vill tillhöra ryssistanien men tydligen inte kan flytta dit utan tycker att aphövdingen Putin ska ha rätt till krym. Jävla retards hela bunten, hoppas bron ramlar ner i vattnet inom kort
Citera
2026-06-25, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Nej Krim kommer inte att falla. Naturligtvis är allting kraftigt överdrivet så någon direkt fara för Krim finns inte. Der är bara propaganda i vanlig ordning.

Ja förstås, ryssarna på krim kommer ha det supertrevligt när maten tar slut
Citera
2026-06-25, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Ryssen har ju betydligt värre problem på hemmaplan med tanke på Ukrainas drönarattacker som dagligen spränger sakar i Moskva och andra ställen långt inne i Ryssland.

Så jag tror inte att det ligger högst upp i Putins prioriteringslista att försvara Krim.

Jag tror inte heller att Ukraina just nu är speciellt sugna på att ta Krim heller. Bättre att köra på som man gör nu med drönare och helt köra slut på Ryssen.

Finns dock en viktig faktor här. Krim är ideologiskt väldigt viktigt för ryssen och Putin personligen har satsat mycket prestige på att ta och behålla Krim. Detta gör det mer skadligt för honom att behöva erkänna att han förlorat det, och mer lockande för Ukraina att ta det.
Citera
2026-06-25, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Japp, vi ser det i hur Ukraina står emot Rysslands agression. Vad är Rysslands långsiktiga plan?

Ja, jag håller med att det inte går så bra för Ukraina. USA/Ukraina skulle ha lyssnat på de varningar som Ryssland sände ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in