2026-06-25, 15:47
  #570817
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Å andra sidan blir vår säkerhet heller inte bättre om Ryssland tillåts invadera och annektera andra stater. Ingen kan någonsin veta hur långt en erövrare är villig att gå.

..utan det baserar sig på tidigare erfarenheter.., och inte några fördomar..

Dvs det som Kreml påstår vara "russo-fobi"..
__________________
Senast redigerad av Snapcount 2026-06-25 kl. 15:49.
Citera
2026-06-25, 15:49
  #570818
Medlem
Wrossmols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag är ingen proryss.

Ukraina har hårdare förluster per capita, det fattar vem som helst med lite källkritik och tid att läsa på.

Jag vet inte vad du är. Mer än ett troll.

Enligt all fakta angående förluster så har vi ISW. ( Institute for the study of War). Som sammanställer fakta från olika aktörer , tankesmedjor och institut. Enligt CSIS ( Center for strategic and International studies) : beräknas Ukraina ha förlorat uppemot 550 000 soldater, sårade som stupade. Medan Rysslands totala förluster beräknas ligga på ca 1.3 miljoner. Rysslands siffror kan man inte lita på då de kommer från en totalitär diktatur, de precis som Hitler och Nazi Tyskland använder information som ett rent miltärt och politiskt vapen. Statens överlevnad hänger på ett att kontrollera narrativet. De har ingen fri press. Censur och lagstiftning. I Ryssland är det Enligt lag förbjudet att diskreditera den ryska armén. Att publicera eller ens prata om höga ryska förluster kan leda till ofta upp till 15 års fängelse. Intern vulgär propaganda, Kreml måste intala sin befolkning att den " miltära specialoperationen " går enligt plan och att förlusterna är minimala för att rättfärdiga kriget. Ekonomiska motiv, genom att registrera döda soldater som " saknade i strid " slipper militären betala ut dessa ersättningar, samtidigt som de officiella dödstalen hålls nere.
Citera
2026-06-25, 15:52
  #570819
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag vet att ni hoppas, men jag har inte påstått att 60,000 ton sprängdes. Det är dock inte omöjligt, de här idioterna hade 87 000 ton på samma ställe: https://en.wikipedia.org/wiki/2017_Kalynivka_ammunition_depot_explosion

Kanske var det inspiration för PM som de skrev.

On September 26, 2017, no major, highly destructive earthquakes occurred.

Det är ganska lätt se över som du beskrev.
Citera
2026-06-25, 16:11
  #570820
Medlem
Rubio om Kremls klagomål om att inte följa "Anchorage-andan": Det fanns ingen överenskommelse i Alaska
Iryna Kuteleva, Stanislav Pohorilov — 25 juni, 16:35.
"USA:s utrikesminister Marco Rubio berättade för reportrar under ett besök i Bahrain att det inte fanns några överenskommelser gällande Ukraina vid förra årets toppmöte mellan USA:s president Donald Trump och Rysslands president Vladimir Putin."

Källa : "Europeisk sanning"

"Detalj och: Som Rubio påpekade, under toppmötet i Anchorage, "fanns det bara förslag på ett avtal" för att avsluta kriget."
Mer att läsa om den ryska bluffen från Lavrov, Peskov, Putin med flera:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/06/25/8041090/
Som jag skrev i förrgår. De enda som "sett" avtalet är Lavrov och Peskov och som alltid visat sig ljuga på "listigt" ryskt vis.
Poff! Vilken bluff som sprack!
Citera
2026-06-25, 16:16
  #570821
Medlem
60000 ton AMMUNITION. Det ÄR väldigt mycket, det skulle kunna vara över en miljon artillerigranater eller vääldigt många fler gevärs/kulsprute-patroner. MEN även om siffran stämmer betyder inte 60000 ton sprängämne. Är det ammunition så är det ju mycket mer som väger än sprängämne. Typ 20% sprängämne i en artillerigranat. Har inte räknat på procenten i en gevärspatron, men en hylsa i mässing med en kula i bly och koppar/tombak och krut så lär viktprocenten bli rätt låg. Det vete sjutton hur effektiv den sammanlagda sprängeffekten blir om det är granater eller patroner.

Hursomhelst ett bra mål att ge sig på. Precis som med bränslet. Ingen soppa och slut på ammunition? DET vore finemang det! Då skulle nog fronten sluta krypa framåt med i snitt ett par meter per dag.....
Citera
2026-06-25, 16:16
  #570822
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Rubio om Kremls klagomål om att inte följa "Anchorage-andan": Det fanns ingen överenskommelse i Alaska
Iryna Kuteleva, Stanislav Pohorilov — 25 juni, 16:35.
"USA:s utrikesminister Marco Rubio berättade för reportrar under ett besök i Bahrain att det inte fanns några överenskommelser gällande Ukraina vid förra årets toppmöte mellan USA:s president Donald Trump och Rysslands president Vladimir Putin."

Källa : "Europeisk sanning"

"Detalj och: Som Rubio påpekade, under toppmötet i Anchorage, "fanns det bara förslag på ett avtal" för att avsluta kriget."
Mer att läsa om den ryska bluffen från Lavrov, Peskov, Putin med flera:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/06/25/8041090/
Som jag skrev i förrgår. De enda som "sett" avtalet är Lavrov och Peskov och som alltid visat sig ljuga på "listigt" ryskt vis.
Poff! Vilken bluff som sprack!


"Avtal" = Rysslands krav
Citera
2026-06-25, 16:23
  #570823
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
"Avtal" = Rysslands krav
Precis. Och utan medverkan av det land Ryssland fullskaligt invaderat och terrorbombat i över fyra år och utan rättsliga, ekonomiska och moraliska konsekvenser.
Världshistoriens största springnota, ryssarnas våta dröm.
Citera
2026-06-25, 16:37
  #570824
Medlem
Vilken otrolig kovändning av Trumpadministrationen alltså.

https://marcusoscarsson.se/ovantat-besked-fran-vita-huset-varsta-tankbara-for-ryssland/

Men till slut gick väl sanningen inte att blunda för, och nu villl Trumpeten stå på den vinnande sidan.
Citera
2026-06-25, 16:41
  #570825
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
On September 26, 2017, no major, highly destructive earthquakes occurred.

Det är ganska lätt se över som du beskrev.

Här kan du läsa på mer om observerbarheten av explosioner i ammunitionsdepåer:
https://presentations.copernicus.org/EGU2018/EGU2018-8220_presentation.pdf

Och här har du en site där du kan se vad som hänt i St. Petersburg, dvs ingenting:
https://geofon.gfz.de/eqinfo/seismon/globmon.php
Citera
2026-06-25, 16:42
  #570826
Medlem
Actuallysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wrossmol
Jag vet inte vad du är. Mer än ett troll.

Enligt all fakta angående förluster så har vi ISW. ( Institute for the study of War). Som sammanställer fakta från olika aktörer , tankesmedjor och institut. Enligt CSIS ( Center for strategic and International studies) : beräknas Ukraina ha förlorat uppemot 550 000 soldater, sårade som stupade. Medan Rysslands totala förluster beräknas ligga på ca 1.3 miljoner. Rysslands siffror kan man inte lita på då de kommer från en totalitär diktatur, de precis som Hitler och Nazi Tyskland använder information som ett rent miltärt och politiskt vapen. Statens överlevnad hänger på ett att kontrollera narrativet. De har ingen fri press. Censur och lagstiftning. I Ryssland är det Enligt lag förbjudet att diskreditera den ryska armén. Att publicera eller ens prata om höga ryska förluster kan leda till ofta upp till 15 års fängelse. Intern vulgär propaganda, Kreml måste intala sin befolkning att den " miltära specialoperationen " går enligt plan och att förlusterna är minimala för att rättfärdiga kriget. Ekonomiska motiv, genom att registrera döda soldater som " saknade i strid " slipper militären betala ut dessa ersättningar, samtidigt som de officiella dödstalen hålls nere.

Ja exakt, samtidigt de döljer verkligheten för dolda förband. Hemliga förluster* : En stor del av de ryska styrkorna har bestått av privata militära företag (som Wagner), fängelsefångar och tvångsrekryterade från de ockuperade områdena i Donetsk och Luhansk. Rysslands försvarsministerium räknar ofta inte med dessa grupper i sina officiella militära statistik.Hur löser analytiker detta?Eftersom man inte kan lita på Kreml, använder organisationer som ISW, BBC och Mediazona helt andra metoder, t ex;De räknar fysiska, nya gravar på ryska kyrkogårdar via satellitbilder.De granskar officiella ryska arvstvister och bouppteckningsregister.De matchar lokala ryska dödsannonser i sociala medier.Det är via dessa dolda, ryska register som oberoende analytiker har kunnat bevisa att de ryska dödstalen är astronomiskt mycket högre än vad den ryska staten någonsin erkänner.
Citera
2026-06-25, 16:43
  #570827
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AeroPiloten
60000 ton AMMUNITION. Det ÄR väldigt mycket, det skulle kunna vara över en miljon artillerigranater eller vääldigt många fler gevärs/kulsprute-patroner. MEN även om siffran stämmer betyder inte 60000 ton sprängämne. Är det ammunition så är det ju mycket mer som väger än sprängämne. Typ 20% sprängämne i en artillerigranat. Har inte räknat på procenten i en gevärspatron, men en hylsa i mässing med en kula i bly och koppar/tombak och krut så lär viktprocenten bli rätt låg. Det vete sjutton hur effektiv den sammanlagda sprängeffekten blir om det är granater eller patroner.

Hursomhelst ett bra mål att ge sig på. Precis som med bränslet. Ingen soppa och slut på ammunition? DET vore finemang det! Då skulle nog fronten sluta krypa framåt med i snitt ett par meter per dag.....
Finns det ännu ingen video eller bild av denna smäll? Fattar inte hur så mycket ammunition kan smälla utan en enda bild eller video.

Jag kan inte riktigt tro på just denna rapport innan konkreta bevis dykt upp.
Citera
2026-06-25, 16:47
  #570828
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wrossmol
Jag vet inte vad du är. Mer än ett troll.

Enligt all fakta angående förluster så har vi ISW. ( Institute for the study of War). Som sammanställer fakta från olika aktörer , tankesmedjor och institut. Enligt CSIS ( Center for strategic and International studies) : beräknas Ukraina ha förlorat uppemot 550 000 soldater, sårade som stupade. Medan Rysslands totala förluster beräknas ligga på ca 1.3 miljoner. Rysslands siffror kan man inte lita på då de kommer från en totalitär diktatur, de precis som Hitler och Nazi Tyskland använder information som ett rent miltärt och politiskt vapen. Statens överlevnad hänger på ett att kontrollera narrativet. De har ingen fri press. Censur och lagstiftning. I Ryssland är det Enligt lag förbjudet att diskreditera den ryska armén. Att publicera eller ens prata om höga ryska förluster kan leda till ofta upp till 15 års fängelse. Intern vulgär propaganda, Kreml måste intala sin befolkning att den " miltära specialoperationen " går enligt plan och att förlusterna är minimala för att rättfärdiga kriget. Ekonomiska motiv, genom att registrera döda soldater som " saknade i strid " slipper militären betala ut dessa ersättningar, samtidigt som de officiella dödstalen hålls nere.

Om du tittar närmare på CSIS källor så ser du att förlustsiffrorna kommer från "intervjuer med ukrainska officierare samt västliga officerare", dvs deras metod är helt intransparent och väldigt sårbar för påverkansoperationer. I denna video: https://www.youtube.com/watch?v=LoiP5Rfpmpw&t=362s
(runt 8:48 in i videon och 5 minuter framåt) kan du förkovra dig mer i detta.

En lång harang om ryska källor som är helt ointressanta. Frånsett att du kan applicera resonemangen på Ukraina också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in