2026-06-25, 12:33
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdkommissarie
SD gillar att slicka stövel på rika och sparka på vanligt folk. Aldrig mer SD!
Du menar väl ”Inte SD denna gången heller!”?
Citera
2026-06-25, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det kommer i så fall en utredare föreslå, politiska förslag går "alltid" via en utredning inget parti har ett klart beslutsunderlag i frågor utan det börjar med en idé.
Frågan är väl vad som är rimligt. Högern brukar ju tycka att ägande är viktigt, så varför ska människor som inte äger marken få bestämma över den?
Citera
2026-06-25, 12:43
Moderator
Meijis avatar
Partier och partipolitik --> Valet 2026
/Moderator
Citera
2026-06-25, 12:49
Medlem
IceEyess avatar
Grundtanken är förståelig. De flesta villaägarna är nog skeptiska till att få ett Rågsved eller Hammarkullen in på knuten.

Utfallet skulle kunna yttra sig i ökad kriminalitet/otrygghet, värdeminskning på bostäderna osv.
Citera
2026-06-25, 12:56
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Till skillnad från dig ser inte jag att allt är hugget i sten. Jag tror inte att all makt måste centraliseras till en huvudstad där ett fåtal "representanter" ska föra sin hembygds talan, jag ser inte heller att det fungerar i praktiken. Det blir ju liksom en motsättning då representanterna ändå ska följa partipiskan och partierna till stor del också är centraliserade.

Jag är inte lika förblindad som du i att tro att folk skiter i sin tillvaro och att inget skulle fungera utan en stark stat som håller "ordning och reda" på allt. Jag ser inte det förträffliga i staten och dess myndigheter i alla lägen så som du tycks göra utan tycker att makt i större utsträckning ska utgå från folket och att folket i högre utsträckning ska ha självbestämmanderätt för sina lokala samhällen. Det betyder inte att jag är emot att somliga startar och driver företag som gör dom förmögna eller att jag anser att alla ska ha det lika bra/dåligt.

Vi har haft "demokrati" i lite drygt 100 år i Sverige, där alla får rösta i valen. Antar att du tycker att allt ser ljust ut, vi lever ju i ett land där alla har det bra. Alla tvingas betala skatt och politikerna förvaltar våra skattekronor på ett alldeles utmärkt sätt. Skulle man vara missnöjd efter någon mandatperiod har man ju det fria valet att rösta på ett annat parti.

Jag kan tycka att det är ganska skevt för jag ser ju att oavsett regeringar och makthavare, så är jag och mina grannar ganska överens kring vad vi tycker fungerar och vad som inte fungerar. Du kan kalla det kommunism eller vad du vill. Du kan även kalla mig dumfan men kom ihåg att det är du som år efter år förmodligen gnäller och klagar på dina politiker utan att reflektera en sekund på varför de aldrig fattar beslut som gynnar dig mer än kanske nån skattesänkning då och då eller temporärt subventionerade bensinpriser.

Till skillnad från dig tror jag att ett annat system är möjligt, särskilt nu år 2026 då samhället inte ser riktigt likadant ut som för 100 år sedan.

Antar att du är en sån där fåne som klär upp dig på valdagen och som glatt och artigt tar en valsedel från partiernas representanter utanför vallokalen innan du går in och nyttjar din demokratiska rätt att rösta på just den representant du tror kommer styra landet i den riktning du vill.
Du försvarar dig inte ens från det jag sa. Utan börjar att bara prata om annat. Är det för du insåg att jag hade rätt och ni är bara kapitalets springpojkar som föraktar arbetare och vill tvinga på dem i fattigdom och förtryck.

Även jag skulle vilja ha ett mer decentraliserat samhälle, men utifrån demokratin, även att man inför personval och skiljer staten och ideologierna, men jag är inte mot demokratin som de vänstertotalitära. De som vill riva ned samhället och skapa en diktatur där alla är fattiga och används som slavar och som de kan fängsla eller döda om de protesterar mot förtrycket. Som man alltid gjort när man fått makten, utan undantag. Och alltid försvarat.

Tillhör du samma grupp som vänsternazisterna. De som delar upp människor utifrån etnicitet på samma sätt som nazisterna och anser att man bör utrota vita människor? De som försvarar muslimer, för de anser helt felaktigt att de är förtryckta men hatar kristna fanatiskt, trots att de har i stort sett samma åsikter, bara utifrån deras hudfärg.
Tillhör du de som alltid stått på diktaturers och terroristers sida mot frihet och välstånd i väst. De som bara skriker ut sitt hat mot andra utan att någonsin försöka skapa förståelse och samförstånd. Bara hata.

Då måste man förstås fråga sig, vad är ni för sorts människor. Är ni så här dumma, eller är ni onda djupt in i själen och allt handlar bara om att få utöva makt över andra.
Citera
2026-06-25, 12:59
Medlem
Varför skulle bara villaägare ha detta veto? Varför inte bostadsrättsföreningar eller andra fastighetsägare? Så vi kan få stopp på all nybyggnation liksom?
Citera
2026-06-25, 12:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
SD är väl inte på något sätt skyldigt att lösa problem som invandrare och andra politiker skapat.

Sedan gäller förslaget inte att rösta om invandrare som grannar, utan om det ska byggas billiga hyresrätter inne i villaområden.

Så du kan omformulera din tråd.

(Jag är inte SD men alltid bra att diskutera hyfsat ärligt)

Om man har en villatomt med hus på, som man bor i, kan man råka ut att kommunen exproprierar halva tomten för att bygga "boenden" på.
-Kommunen har nämligen planmonopol. (Extremfall)

Här är ett exempel, men det är staten som bygger en stor väg, Värmland SVT:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/britt-marie-wiker-far-riksvag-61-rakt-over-sin-tomt-ingen-bryr-sig

Här är avsnittet i bredbild:
https://www.svtplay.se/video/KPBPNQN/lokala-nyheter-varmland/tis-23-jun-19-55?video=visa&position=61
Senast redigerad av kraftfoder 2026-06-25 kl. 13:14.
Citera
2026-06-25, 13:05
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Varför skulle bara villaägare ha detta veto? Varför inte bostadsrättsföreningar eller andra fastighetsägare? Så vi kan få stopp på all nybyggnation liksom?

Sverige är fullt av mark, man kan bygga nya lägenheter någonstans där folk inte bor. Så kallade "wasteland".
https://en.wikipedia.org/wiki/Wasteland
Citera
2026-06-25, 13:06
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christerst
De slår in öppna dörrar. Typiska villakommuner som Lidingö säger redan nej till alla typer av flerbostadshus och kommunikationer, affärer m.m. Vem vill bo där? Skulle inte ens som villaägare bo där, det blir bara för trist och otillgänligt. Inga affärer, ingen t-bana, inga färjor, bara biltrafik.

Rödgröna politiker och journalister som på papperet gillar olika? Partiledare som Magdalena Andersson, kändisar, rödgröna debattörer och familjer som Wallenbergarna...
Senast redigerad av CyberIngmar 2026-06-25 kl. 13:09.
Citera
2026-06-25, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du försvarar dig inte ens från det jag sa. Utan börjar att bara prata om annat. Är det för du insåg att jag hade rätt och ni är bara kapitalets springpojkar som föraktar arbetare och vill tvinga på dem i fattigdom och förtryck.

Även jag skulle vilja ha ett mer decentraliserat samhälle, men utifrån demokratin, även att man inför personval och skiljer staten och ideologierna, men jag är inte mot demokratin som de vänstertotalitära. De som vill riva ned samhället och skapa en diktatur där alla är fattiga och används som slavar och som de kan fängsla eller döda om de protesterar mot förtrycket. Som man alltid gjort när man fått makten, utan undantag. Och alltid försvarat.

Tillhör du samma grupp som vänsternazisterna. De som delar upp människor utifrån etnicitet på samma sätt som nazisterna och anser att man bör utrota vita människor? De som försvarar muslimer, för de anser helt felaktigt att de är förtryckta men hatar kristna fanatiskt, trots att de har i stort sett samma åsikter, bara utifrån deras hudfärg.
Tillhör du de som alltid stått på diktaturers och terroristers sida mot frihet och välstånd i väst. De som bara skriker ut sitt hat mot andra utan att någonsin försöka skapa förståelse och samförstånd. Bara hata.

Då måste man förstås fråga sig, vad är ni för sorts människor. Är ni så här dumma, eller är ni onda djupt in i själen och allt handlar bara om att få utöva makt över andra.

Du skrev:

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Så du står på vänsterns sida och vill ha ett totalitärt statsstyrt system som på Kuba där alla är fattig och förtryckta hellre än att människor ska kunna bli rika och ha det bra. Hatar du att människor har det bra?
Citat:
För du kan väl för fan inte säga att du är mot kapitalet, när du är mot arbetarna och går storkapitalets ärenden? Dumfan. Fundera själv vems sida du faktiskt står på?

Utifrån vad jag skrev tycker jag att du fick svar på din första fråga kring huruvida jag "hatar att människor har det bra". Det andra två frågorna ser jag som retoriska även om den sista får mig att mest undra hur full du är så här mitt på dagen.
Citera
2026-06-25, 13:24
Medlem
Gerrard89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cute.as.duck
Har SD blivit de rikas parti?
Det har de alltid varit. Att deras enfaldiga väljare inte förstår det är en annan sak.
Citera
2026-06-25, 13:25
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
SD är väl inte på något sätt skyldigt att lösa problem som invandrare och andra politiker skapat.

Sedan gäller förslaget inte att rösta om invandrare som grannar, utan om det ska byggas billiga hyresrätter inne i villaområden.

Så du kan omformulera din tråd.

(Jag är inte SD men alltid bra att diskutera hyfsat ärligt)

Jag har svårt att följa problemformuleringen här. Låt oss bryta ner det:

Är problemet hustypen i sig? Att det byggs flerbostadshus eller hyresrätter i ett villaområde. Är det i sig ett problem? Hyresrätter finns överallt, även på Strandvägen och Östermalm. Boendeformen som sådan kan knappast vara problemet.

Är problemet vilka som flyttar in? Om det underförstådda argumentet är att "billiga hyresrätter" = "kriminella grannar", så borde man vara ärlig med det. Då handlar det i praktiken inte om byggnadstyp utan om att välja sina grannar, och det är just det som kritiken mot förslaget går ut på.

Är det inte snarare bidragssystemet som är kärnfrågan? Om staten subventionerar boende åt personer med social problematik spelar det ingen roll om det sker i en lägenhet eller i ett hus. Problematiken hade varit identisk om kommunen allokerade villor i samma område till personer med tungt missbruk.

Att klä det i frågan om "billiga hyresrätter i villaområden" framstår som ett sätt att undvika den egentliga diskussionen – som handlar om segregation, bostadspolitik och vilka som ska bo var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in