Citat:
Ursprungligen postat av
Finporslinet
Att folkutbytet fortsätter som vanligt, det sker bara i en annan form. Visst det var en historiskt hög utvandring förra året så inflödet totalt landade bara på 20 000 i slutändan, detta kan vara temporärt det kan bara framtiden utvisa. Problemet är att det är fortfarande runt 100 000 som kommer in varje år, det inflödet verkar inga politiker vara intresserade av att stoppa.
Spelar det sedan någon roll om det är arbetskraftsinvandring eller asylinvandring som ersätter svenskarna? Det blir samma sak i slutändan, landet förvandlas till en ekonomisk zon där ingen hör hemma. Inte en framtid jag önskar vårt folk den saken är säker.
Jag ser positivt på arbetskraftsinvandringen, detta då det är den som har lagt grunden till Sveriges välstånd idag. Att vettigt folk kommer hit ser jag som en jackpotvinst.
Dock är jag orolig över arbetslösheten i Sverige. En av de absolut viktigaste variablerna när man kollar på välståndet i ett land är utbildningsnivå. Andelen som studerar efter gymnasiet ökar, där kvinnor och andragenerationsinvandrare som börjar studera ökar markant i förhållande till män. Vidare finns det trender att även personer med låg utbildning som kommer som asylinvandrare även börjar ta sig in på utbildningar. Det är positivt i sig men jag frågar mig ofta varför män halkar efter, antalet svenska män som studerar efter gymnasiet ökar men jag ställer mig ofta frågan varför inte allt fler män gör i samma takt som ovanstående grupper. I synnerhet i den utveckling vi går emot där arbetsmarknaden kommer att förändras markant och där utbildning kommer att vara A-O för att kunna etablera sig på arbetsmarknaden.
Vi har enorma matchningsproblem i Sverige och jag tror att det är en anledning till att svenska företag väljer att rekrytera personer utanför Sverige, detta för att vi saknar kompetens. Tror att det är betydligt viktigare att vi lägger krutet på att fler utbildar sig och att lösa matchningsproblem, vidare skulle det säkert råda bot på ”arbetsinvandringen” som du tycker är problematiskt.
Inser att jag glidit ifrån temat vilket jag ber om ursäkt för men det jag vill poängtera är att vi måste nyansera frågan och se över vårat eget bord snarare än att skylla på invandring.
Har själv en 3,5-årig universitetsutbildning och planerar att studera ytterligare 4 år med start inom ett par år. Utöver detta har jag cirka 5 interna utbildningar på i snitt ett par månader styck. Jag kommer för alltid vara attraktiv på arbetsmarknaden, tycker alla borde sikta på liknande. Oavsett om det är att plugga upp gymnasiebetyg, kortare YH-utbildningar, långa universitetsutbildningar eller annat.
Med reservation för felstavningar och syftningsfel, inte helt lätt att läsa artiklar och rapporter samtidigt som man skriver på en iPhone.