2026-06-25, 11:07
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/invandring-till-sverige/

Har den minskat ofantligt säger du? 89 434 personer på ett år. Ungefär som många tidigare år alltså.
Du får höja nivån här nu eftersom du visar att du har helt fel om statistiken. Massinvandringen fortsätter som vanligt ingen förändring har skett.

Du har helt rätt, tack! Dock verkar nettoinvandringen och asylinvandringen minskat drastiskt. Läste bara på lite kort kring detta. Vad har du för tankar kring det? Vidare verkar arbetskraftsinvandringen från länder såsom Kina och Indien öka där majoriteten är högutbildade.
Citera
2026-06-25, 11:26
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Du har helt rätt, tack! Dock verkar nettoinvandringen och asylinvandringen minskat drastiskt. Läste bara på lite kort kring detta. Vad har du för tankar kring det? Vidare verkar arbetskraftsinvandringen från länder såsom Kina och Indien öka där majoriteten är högutbildade.

Att folkutbytet fortsätter som vanligt, det sker bara i en annan form. Visst det var en historiskt hög utvandring förra året så inflödet totalt landade bara på 20 000 i slutändan, detta kan vara temporärt det kan bara framtiden utvisa. Problemet är att det är fortfarande runt 100 000 som kommer in varje år, det inflödet verkar inga politiker vara intresserade av att stoppa.

Spelar det sedan någon roll om det är arbetskraftsinvandring eller asylinvandring som ersätter svenskarna? Det blir samma sak i slutändan, landet förvandlas till en ekonomisk zon där ingen hör hemma. Inte en framtid jag önskar vårt folk den saken är säker.
Citera
2026-06-25, 12:21
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Att folkutbytet fortsätter som vanligt, det sker bara i en annan form. Visst det var en historiskt hög utvandring förra året så inflödet totalt landade bara på 20 000 i slutändan, detta kan vara temporärt det kan bara framtiden utvisa. Problemet är att det är fortfarande runt 100 000 som kommer in varje år, det inflödet verkar inga politiker vara intresserade av att stoppa.

Spelar det sedan någon roll om det är arbetskraftsinvandring eller asylinvandring som ersätter svenskarna? Det blir samma sak i slutändan, landet förvandlas till en ekonomisk zon där ingen hör hemma. Inte en framtid jag önskar vårt folk den saken är säker.

Jag ser positivt på arbetskraftsinvandringen, detta då det är den som har lagt grunden till Sveriges välstånd idag. Att vettigt folk kommer hit ser jag som en jackpotvinst.

Dock är jag orolig över arbetslösheten i Sverige. En av de absolut viktigaste variablerna när man kollar på välståndet i ett land är utbildningsnivå. Andelen som studerar efter gymnasiet ökar, där kvinnor och andragenerationsinvandrare som börjar studera ökar markant i förhållande till män. Vidare finns det trender att även personer med låg utbildning som kommer som asylinvandrare även börjar ta sig in på utbildningar. Det är positivt i sig men jag frågar mig ofta varför män halkar efter, antalet svenska män som studerar efter gymnasiet ökar men jag ställer mig ofta frågan varför inte allt fler män gör i samma takt som ovanstående grupper. I synnerhet i den utveckling vi går emot där arbetsmarknaden kommer att förändras markant och där utbildning kommer att vara A-O för att kunna etablera sig på arbetsmarknaden.

Vi har enorma matchningsproblem i Sverige och jag tror att det är en anledning till att svenska företag väljer att rekrytera personer utanför Sverige, detta för att vi saknar kompetens. Tror att det är betydligt viktigare att vi lägger krutet på att fler utbildar sig och att lösa matchningsproblem, vidare skulle det säkert råda bot på ”arbetsinvandringen” som du tycker är problematiskt.

Inser att jag glidit ifrån temat vilket jag ber om ursäkt för men det jag vill poängtera är att vi måste nyansera frågan och se över vårat eget bord snarare än att skylla på invandring.

Har själv en 3,5-årig universitetsutbildning och planerar att studera ytterligare 4 år med start inom ett par år. Utöver detta har jag cirka 5 interna utbildningar på i snitt ett par månader styck. Jag kommer för alltid vara attraktiv på arbetsmarknaden, tycker alla borde sikta på liknande. Oavsett om det är att plugga upp gymnasiebetyg, kortare YH-utbildningar, långa universitetsutbildningar eller annat.

Med reservation för felstavningar och syftningsfel, inte helt lätt att läsa artiklar och rapporter samtidigt som man skriver på en iPhone.
__________________
Senast redigerad av Undermedvetenh3t 2026-06-25 kl. 12:27.
Citera
2026-06-25, 12:25
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Älskar de nya lagarna men just äldrevården har du inte mycket kunnande om förutom vad du läst från Samnytt.

Och läst här

Om somalier och araber som ligger och sover istället för att ge gamlingarna medecin o mat.
Det står klart o tydligt i reportaget att det var somalier o araber, och dom vägrade prata svenska med gamlingarna

https://www.gp.se/ledare/vanvarden-pa-hundraarsgatan-en-studie-i-grymhet.792b900f-1edd-459a-bdad-2768630ce1be
Citera
2026-06-25, 12:27
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Finns otroligt mycket jobb inom äldreomsorgen men av någon anledning verkar etniska svenskar inte vilja ha dom. Du kanske ska sätta på dig handskarna och rädda äldreomsorgen?


Jag har provat. Gillade jobbet, men inte arbetskamraterna som bara ville fika o snacka skit.
Invandrare allihop.
Citera
2026-06-25, 12:29
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OGfog
Jag har provat. Gillade jobbet, men inte arbetskamraterna som bara ville fika o snacka skit.
Invandrare allihop.

Fantastiskt kul att du gillade att jobbet i sig, hoppas att du någon gång kan tänka dig att återvända. Du behövs. Jag tycker att man behöver öka statusen på yrken inom vården. Fler kollegor, högre lön och bättre arbetsmiljö så kommer nog arbetsmoralen öka. Finns många skräckhistorier inom äldreomsorgen där man ska utföra arbetsuppgifter såsom dusch, städ och vård på minuterbasis vilket enligt mig är förutsättningar som är förnedrande för brukarna. Att arbeta med människor ska vara meningsfullt, press och stress minskar glädjen och personer tappar nog motivationen.
__________________
Senast redigerad av Undermedvetenh3t 2026-06-25 kl. 12:31.
Citera
2026-06-25, 12:33
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Jag ser positivt på arbetskraftsinvandringen, detta då det är den som har lagt grunden till Sveriges välstånd idag. Att vettigt folk kommer hit ser jag som en jackpotvinst.

Dock är jag orolig över arbetslösheten i Sverige. En av de absolut viktigaste variablerna när man kollar på välstånden i ett land är utbildningsnivå. Andelen som studerar efter gymnasiet ökar, där kvinnor och andragenerationsinvandrare som börjar studera ökar markant i förhållande till män. Vidare finns det trender att även personer med låg utbildning som kommer som asylinvandrare även börjar ta sig in på utbildningar. Det är positivt i sig men jag frågar mig ofta varför män halkar efter, antalet svenska män som studerar efter gymnasiet ökar men jag ställer mig ofta frågan varför inte allt fler män gör i samma takt som ovanstående grupper. I synnerhet i den utveckling vi går emot där arbetsmarknaden kommer att förändras markant och där utbildning kommer att vara A-O för att kunna etablera sig på arbetsmarknaden.

Vi har enorma matchningsproblem i Sverige och jag tror att det är en anledning till att svenska företag väljer att rekrytera personer utanför Sverige, detta för att vi saknar kompetens. Tror att det är betydligt viktigare att vi lägger krutet på att fler utbildar sig och att lösa matchningsproblem, vidare skulle det säkert råda bot på ”arbetsinvandringen” som du tycker är problematiskt.

Inser att jag glidit ifrån temat vilket jag ber om ursäkt för men det jag vill poängtera är att vi måste nyansera frågan och se över vårat eget bord snarare än att skylla på invandring.

Har själv en 3,5-årig universitetsutbildning och planerar att studera ytterligare 4 år med start inom ett par år.

Tycker man inte det är problematiskt att fortfarande ta in 100 000 per år i arbetskraftsinvandring i ett land som har över 10% arbetslöshet då har man helt enkelt tänkt fel. Men massinvandringen kommer fortsätta oavsett arbetslöshet. Jag tycker personligen det är vansinne, de som styr tycker det är vettigt.

Vi får se vem som har rätt, hittills har politikerna som styrt Sverige alltid har fel i politiken som de har fört de senaste 30 åren, jag är rätt övertygad att de även kommer att ha fel här. Problemet är att landet blir förstört om de har fel även de kommande 30 åren och då kommer människor att börja emigrera härifrån.
Citera
2026-06-25, 12:37
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Fantastiskt kul att du gillade att jobbet i sig, hoppas att du någon gång kan tänka dig att återvända. Du behövs. Jag tycker att man behöver öka statusen på yrken inom vården. Fler kollegor, högre lön och bättre arbetsmiljö så kommer nog arbetsmoralen öka.


Jag älskade faktiskt jobbet! Var jättekul att prata med gamlingarna, dom är så tacksamma för minsta lilla. Jättekul att göra dom glada, det gjorde mig också glad.
Men personalen gjorde arbetet till ett helvete.
Man blev invällarnas fiende för att man gjorde sitt jobb.

Man ska inte behöva gå in i ett krig med lata svartskallar varje gång man går till jobbet!
Det var invällrna som fick mig att sluta, inte bajset.
Är man normal så granskar man inte bajset, utan byter och får det gjort, tänker på rosor , inte analyserar blöjan. Har man haft husdjur är man van att trolla bort skit utan att smaka på den.
Håll andan, byt, småprata med tanten under tiden. Inte svårare än så.
Utöver det är det faktiskt ett kul jobb! Dom har levt i nästan 100 år och kan berätta mycket om gamla
Sverige. Lång livserfarenhet och tips man får helt gratis. Det är som att arbeta med levande arkiv. Skitkul!
__________________
Senast redigerad av OGfog 2026-06-25 kl. 12:41.
Citera
2026-06-25, 12:39
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Tycker man inte det är problematiskt att fortfarande ta in 100 000 per år i arbetskraftsinvandring i ett land som har över 10% arbetslöshet då har man helt enkelt tänkt fel. Men massinvandringen kommer fortsätta oavsett arbetslöshet. Jag tycker personligen det är vansinne, de som styr tycker det är vettigt.

Vi får se vem som har rätt, hittills har politikerna som styrt Sverige alltid har fel i politiken som de har fört de senaste 30 åren, jag är rätt övertygad att de även kommer att ha fel här. Problemet är att landet blir förstört om de har fel även de kommande 30 åren och då kommer människor att börja emigrera härifrån.

Ja, vi får helt enkelt se. Finns ingenting som garanterar att allt blir bra igen men jag har höga förhoppningar om att vi kan lyckas. Detta om vi väljer att göra det tillsammans som folk, oavsett partitillhörighet. Heja Sverige!
Citera
2026-06-25, 12:39
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OGfog
Jag älskade faktiskt jobbet! Var jättekul att prata med gamlingarna, dom är så tacksamma för minsta lilla. Jättekul att göra dom glada, det gjorde mig också glad.
Men personalen gjorde arbetet till ett helvete.
Man blev invällarnas fiende för att man gjorde sitt jobb.

Man ska inte behöva gå in i ett krig med lata svartskallar varje gång man går till jobbet!
Det var invällrna som fick mig att sluta, inte bajset.
Är man normal så granskar man inte bajset, utan byter och får det gjort, tänker på rosor , inte analyserar blöjan. Har man haft husdjur är man van att trolla bort skit utan att smaka på den.


De som säger att svenskarna inte vill ha dessa jobb för att de är lata har helt fel. Svenskar tar inte längre dessa jobb för man orkar inte vara ensam svensk på en arbetsplats i Sverige. Hade man jobbat utomlands accepterar man den situationen, men inte i sitt eget land.
Citera
2026-06-25, 12:41
  #71
Medlem
2n00b4Us avatar
Så vad händer efter valet då, kommer alla dessa nya regler bara att upplösas?
Citera
2026-06-25, 12:42
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OGfog
Jag älskade faktiskt jobbet! Var jättekul att prata med gamlingarna, dom är så tacksamma för minsta lilla. Jättekul att göra dom glada, det gjorde mig också glad.
Men personalen gjorde arbetet till ett helvete.
Man blev invällarnas fiende för att man gjorde sitt jobb.

Man ska inte behöva gå in i ett krig med lata svartskallar varje gång man går till jobbet!
Det var invällrna som fick mig att sluta, inte bajset.
Är man normal så granskar man inte bajset, utan byter och får det gjort, tänker på rosor , inte analyserar blöjan. Har man haft husdjur är man van att trolla bort skit utan att smaka på den.
Håll andan, byt, småprata med tanten under tiden. Inte svårare än så.
Utöver det är det faktiskt ett kul jobb! Dom har levt i nästan 100 år och kan berätta mycket om gamla sverige.

Blir på riktigt så glad över hur du beskriver jobbet, är helt övertygad om att de äldre du hjälpte till är otroligt glada över att ha dig där. Gällande människovårdande yrken är personlig lämplighet. Dina kollegor verkar helt enkelt vara på fel plats, de skulle säkert tycka att det var roligare att jobba med något de trivs med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in