2026-06-24, 11:57
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Heller aldrig varit med om. Helt idiotiskt i vilket fall. Förstöra både kläder och mat. Måste vara babbar som sagt. Antagligen en av de fantastiska sederna som Mona Muslim vurmade för i stället för de svenska. Nollningen kunde vara hård i Västerås förr,men inte nu längre.

Och det här är ju ingen nollning heller. I början av studier. Utan bara ett groteskt blattespektakel.
Citera
2026-06-24, 12:02
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReklamApaNeger
Får mig att tänka på att studenterna ska vänja sig vid mjöl. Snart hamnar de ute i landets pizzerior för att knåda undermålig pizzabas till hungriga white trash fetton.

Ja, det här är det närmsta hemkunskap blattarna deltagit i...
Citera
2026-06-24, 12:54
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Heller aldrig varit med om något liknande på studenten? Nollningen i början kunde bli delvis både grotesk och förnedrande.
Ja nollningen där förstår jag mig inte heller på.
Citera
2026-06-24, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Såg detta klipp:

https://youtube.com/shorts/x0IP4Z7xqY0

I klippet ser vi ett flertal personer som kastar mjöl, ägg, mjölk och läsk/bubbel på en pojke invirad i någon slags utländsk flagga. Händelsen sker i Nacka, Stockholm.

När jag själv tog studenten så var det max lite öl och bubbel som man kanske fick på sig när man åkte studentflak. Och då av misstag.

Men att kasta mjöl och ägg med flit på studenter? Vafan handlar det om? Vem har infört denna ”trend” och hur i helvete har den kunnat bli etablerad?!? För mig är det väldigt konstigt beteende.

Vad är era erfarenheter av mjöl och ägg på studentfirandet?
Saknas bara lite kossor och getter som belöning för att de har klarat gymnasiet.
Citera
2026-06-24, 13:46
Medlem
Ytterligare en anledning att inte ha dem i landet. Vem städer efter dem och varför upprätthålls inte den allmänna ordningen? Gissar att SVT och TV4 inte visat det i nyheterna.
Citera
2026-06-24, 14:56
Medlem
Kokkashugis avatar
Importerat problem och ett kulturellt moras. I vanlig ordning när vissa folkgrupper "släpper loss".
Citera
2026-06-24, 14:59
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Såg detta klipp:

https://youtube.com/shorts/x0IP4Z7xqY0

I klippet ser vi ett flertal personer som kastar mjöl, ägg, mjölk och läsk/bubbel på en pojke invirad i någon slags utländsk flagga. Händelsen sker i Nacka, Stockholm.

När jag själv tog studenten så var det max lite öl och bubbel som man kanske fick på sig när man åkte studentflak. Och då av misstag.

Men att kasta mjöl och ägg med flit på studenter? Vafan handlar det om? Vem har infört denna ”trend” och hur i helvete har den kunnat bli etablerad?!? För mig är det väldigt konstigt beteende.

Vad är era erfarenheter av mjöl och ägg på studentfirandet?
Jag vill minnas att det mellan 2000 och 2010 förekom rykten att enstaka på vissa flak kastade mjöl på sina kamrater efter att de fått champagnestänk och ölstänk på sig under färden. Mest som ett elakt practical joke man pratade om att andra gjort.

Några få år efter att jag tog studenten blev det tradition att köpa 2.8r bara för att hälla på varandra inte att dricka. Detta verkar förekomma på alla flak jag sett i år.

Bara några år innan var det mer att bubbel och öl brukade skakas runt under färden och naturligt skvätte och stänkte vid öppnande. Enstaka champagneduschar kunde förekomma på marken.
Citera
2026-06-24, 15:32
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Detta kära flashbackare är tecken på bristande vandel.
Tror jag såg detta för första gången för 5år sedan.
Finns skolor i Stockholmsområdet som ser till att besökarna inte kan ta med sig mjöl, burktomater och pommac.
Detta är inte vår kultur, citerar en gymnasielärare: "blattefasoner".

Nyhetsklipp från 2024 https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/studentkaos-pa-medborgarplatsen-krossade-flaskor-och-mjol
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/grannar-vittnar-studentkaoset-runt-medborgarplatsen-har-pagatt-i-flera-ar
Senast redigerad av Grim.Fandango 2026-06-24 kl. 15:35.
Citera
2026-06-24, 18:04
Medlem
WhiteBoySummers avatar
Citat:
… utländsk flagga.

...

Vafan handlar det om? Vem har infört denna ”trend” och hur i helvete har den kunnat bli etablerad?!? För mig är det väldigt konstigt beteende.

Du svarar på din egen fråga.
Citera
2026-06-24, 18:12
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
För mig med är det ett konstigt beteende å inget som förekom på min tid. Kanske handlar om nån slags förnedring?
Förnedring antagligen.

Vissa folkgrupper försöker normalisera förändringar, ex. vis genom förnedrings rån, och nu detta.
Citera
2026-06-24, 18:15
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Förnedring antagligen.

Vissa folkgrupper försöker normalisera förändringar, ex. vis genom förnedrings rån, och nu detta.
Ja jag gissar oxå på förnedring. Sånt där ska man aldrig normalisera.
Citera
2026-06-24, 20:58
Medlem
olasvenssons avatar
Stockholmare kastar ägg och mjöl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in