2026-06-24, 15:26
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Då kan man väl försöka ändra det på demokratisk väg genom förhandling? Att offra någon miljon människor 70 år senare är ju bara sjukt.
Ja, det hade varit riktigt intressant om Putin via FN försök förhandla tillbaka Krim. Men det är ju inte Krim han vill ha det var bara ett tidigt provskott för att se hur Väst reagerade. Det är krig han vill ha, så att han kan se ut som en ledare inom landet, och Ukraina han vill ha som buffert mot väst.
Citera
2026-06-24, 15:30
Medlem
Klarlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajbaj
”Antimissil”? Fråga till er som kan men; i Sverige och svenska språket använder vi ”robot”? Men ett antimissil-system borde vara ”luftvärnsystem” eller luftvärnrobotsystem. Annars är det glädjande att se att Krim åter faller i händerna på dess rättmätiga ägare. Vilken enorm vinst både landmässigt och moraliskt.
Du har alldeles rätt. Jag fastnade där och visste inte vilket ord jag skulle använda. Luftvärnssystem eller luftvärnsrobotar heter det förstås.

--------------------
Fråga:
Ryssarna hade luftvärnssystem vid Kerchbron men enligt uppgift har Ukraina bombat sönder alltsammans? Om jag inte minns fel var det 2 st Pantsir och 4 st av annan sort?

Mistral AI:
"Ja, enligt flera rapporter har Ukraina slagit ut ryska luftvärnssystem vid Kerchbron. Bland de senaste uppgifterna (juni 2026) nämns:
2 Pantsir-S1 (luftvärnssystem för kort till medellång räckvidd)
2 S-400-komponenter (luftvärnsrobotar)
4 S-400-radarstationer (enligt vissa källor)
Dessutom rapporteras skador på oljedepåer, radarstationer och annan infrastruktur i området. Ukrainska militärkonton och nyhetskällor som Dagens Nyheter, APA.az och United24Media bekräftar att luftvärnet för Kerchbron har träffats och i vissa fall förstörts.
Ditt minne om 2 Pantsir och 4 av annan sort stämmer alltså väl med de senaste rapporterna."

Ryzzarna klarar inte av att tillverka adekvat utrustning, förutom allt skit de ärvt från Brezhnev-Sovjet. Alla sanktioner biter hårt. De kan bara köpa skit från Kina eller smuggla via mellanhänder - dyrt, krångligt, osäker leverans osv osv osv. För Ukraina står hela världen öppen, de kan ju fritt köpa vad de vill. De senaste drönarna är ett samarbete med Tyskland och teknologin är bländande. Upplösningen på kameror är otrolig. Räckvidden har ökat från 5-10 km till 160 km (obs, ryska uppgifter). Ryzzarna har ingen chans.

www.youtube.com/watch?v=ARlxJObRGOo
Senast redigerad av Klarlack 2026-06-24 kl. 15:37.
Citera
2026-06-24, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Ukraina, och jag, skiter ju i om de stryker med,
men har omvärldens inställning att ta hänsyn till.

Dessutom: Bra för Ukraina att ha ryggen fri när Ryssarna skall utredas för krigsbrott efteråt.

Ja, man skall inte döda eller skada civila. Men om man är ockupant skall man nog kvarhållas tills det är utrett att man inte är medskyldig till krigsbrott eller har gjort något annat som strider mot ukrainsk lag. Och om man t.ex. olagligt tagit någons egendom i bruk så skall man naturligtvis straffas för det.

Se'n finns det säkert ryssar som är på Krim av misstag. De tog fel avfart på motorvägen och råkade köra över bron, de kanske tvingades dit av sin regering under falska förespeglingar etc.

Men flertalet är nog skyldiga till något, enligt internationell rätt. Om inte annat så att man vistas i Ukaina utan giltiga dokument som visa eller uppehållstillstånd.
Citera
2026-06-24, 15:38
Medlem
remixutoheavens avatar
Man får definiera falla, men Krim kommer bli ett ökenlandskap om det fortsätter så här och Ryssland kommer ha det väldigt svårt att försörja halvön när ukrainska drönare och attacker härjar mot försörjningsleden. Det kommer leda till att flertal ryssar flyr till ryska fastlandet eftersom bekvämligheterna försvinner i rasande tempo. Däremot har jag svårt att se en ukrainskt offensiv skulle leda till att de återerövrar Krim eftersom det skulle vara alldeles för kostsamt samt svårtillgängligt pågrund av flaskhalsarna och en landsättning både via luft samt hav skulle vara ett blodbad.

Det enda sättet är att göra precis som de gör nu, att förstöra och störa logistik- samt försörjningsleden så att ryssarna kommer stå inför ett vägval. Men jag har mycket svårt att se att Putin kommer överge Krim, det skulle vara en dödsstött som prestigeförlust. I det här fallet så är det ett mycket bra påtryckningsmedel att få Ryssland till förhandlingsbordet, gäller även attackerna mot St Petersburg och Moskva.
Citera
2026-06-24, 15:48
Medlem
Världens längsta tredagarsoperation, men krigsförbrytarna i kreml bryr sig inte om befolkningen på Krim törstar eller svälter. Värre då om moskvabor inte kan semestra där, ser inte bra ut för ljugpropagandan att krige..förlåt specialoperationen går som en dans på rosor.
Citera
2026-06-24, 15:54
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Krim är en så stor del av den ryska historien och självbilden att jag är övertygad att en eventuell strid om den kommer besvaras med kärnvapen. Krimborna ser också sig själva som ryssar; minns att övertagandet 2014 var i princip helt oblodigt, och de ukrainska styrkorna gick i stor utsträckning helt enkelt över till rysk sida.

Krim bör således få förbli ryskt (det är mycket långt från att hotas i dagsläget, förstås), om inte annat så för att minska rysk revanschism när fred väl har slutits. Det sista vi vill ha i Ryssland är en situation som påminner om Tyskland efter första världskriget.

Inte en chans att Ryssland släpper Krim, det var den första provinsen som Ryssland annekterade 2014 pga hur viktig den för Ryssland, både historiskt och strategiskt. Ukraina kan bomba transportvägar till Krim och det kommer att så klart slå mot befolkningen på halvön men att Ryssland bara ger upp Krim kan Ukraina glömma och det är ingen chans att Ukraina klarar av en full invasion av Krim.
Citera
2026-06-24, 16:06
Medlem
RadioGaGas avatar
Det är smart att bomba lastbilarna för då svälts befolkningen ut.
Självklart svälter redan många miljoner ryssar eftersom landet är 100% korrupt och har varit så sen urminnes tider.
Citera
2026-06-24, 16:09
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
För det första finner jag det väldigt komiskt att du insisterar på att använda den ryska stavningen "Krym" (Крым) hellre än den ukrainska "Krim" (Крим). Jag tror någon har trollat dig där

Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
varför envisas du med rysk stavning av halvön?

Ni har verkligen ingen koll. Ukrainskt и transkriberas y.
Citera
2026-06-24, 16:11
Medlem
Om Ukraina klarar av att hålla upp pressen på Krim, så kommer det att bli väldigt jobbigt att bo där.
Utan bränsle och elektricitet så är Krim långt ifrån den fina semesterort som ryssen har förknippat halvön med...
Citera
2026-06-24, 16:12
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Inte en chans att Ryssland släpper Krim, det var den första provinsen som Ryssland annekterade 2014 pga hur viktig den för Ryssland, både historiskt och strategiskt. Ukraina kan bomba transportvägar till Krim och det kommer att så klart slå mot befolkningen på halvön men att Ryssland bara ger upp Krim kan Ukraina glömma och det är ingen chans att Ukraina klarar av en full invasion av Krim.

Intressant tanke. Men Krym har varit viktig som flottbas. Har.
Enligt uppgift så finns inte mycket av Svarta Havsflottan kvar.
Vare sig i Sevastopol eller en flotta som sådan.

Så vad är då det strategiska värdet?
Historiskt värde? Krym är inte ryskt i sitt ursprung, så vad menar du?
Man kan gå tillbaka till grekerna, om man vill prata historia.
Vi kan lägga till sedan alla utrensningar/folkomflyttningar och få en klarare bild.
Sedan om inte internationellt erkännande gäller för Ryssland av Ukrainas gränser, vilka avtal är det då som vi ska skriva med Ryssland?
Senast redigerad av Area55 2026-06-24 kl. 16:17.
Citera
2026-06-24, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Det borde vara ett krav på att åtminstone läsa Wikipediasidan för det man diskuterar innan man skriver något.

För det första finner jag det väldigt komiskt att du insisterar på att använda den ryska stavningen "Krym" (Крым) hellre än den ukrainska "Krim" (Крим).
Jag tror någon har trollat dig där

För det andra så var det till följd av dess ryska majoritetsbefolkning en autonom republik inom Ukraina sedan 1992. Efter oroligheterna 2014 så ville de helt enkelt inte vara en del av Ukraina längre, men du vet väl bättre än de som faktiskt bor där om vad de borde göra.

Ukraina och de som stöttar Ukraina.

Ta du själv och läs igenom Wikipediasidan angående Krym/ Krim. Krym är transkribering från kyrilliska bokstäver och både på ryska och ukrainska kan det "översättas" till Krym. För att du inte ska få besvär att hitta till Wikipediaträffen bifogar jag länk (dock är innehållet skrivet på svenska och inte på det språk du gissningsvis behärskar bäst; ryska). Och jag vill på förhand varna för att du kan uppleva obehag redan vid läsande av inledningen:

"Krim (krimtatariska: Qırım; ryska: Крым, Krym; ukrainska: Крим, Krym) är en halvö vid Svarta havets norra kust. Den är en del av Ukraina sedan landets självständighet 1991, men ockuperas av Ryssland sedan Krimkrisen 2014."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Krim

Det verkar alltså som att Wikipedias uppfattning är att Krym tillhör Ukraina. Jobbigt för dig?

För övrigt verkar det reta alla ryssvänner i trådar om man skriver "Krym" så givetvis kommer jag fortsätta med denna stavning
Citera
2026-06-24, 16:24
Medlem
Putin vill ha ryssar kvar på Krim. Han kan alltid återkomma om 5 år och hämnas det påstådda folkmordet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in