Citat:
Ursprungligen postat av
kajbaj
”Antimissil”? Fråga till er som kan men; i Sverige och svenska språket använder vi ”robot”? Men ett antimissil-system borde vara ”luftvärnsystem” eller luftvärnrobotsystem. Annars är det glädjande att se att Krim åter faller i händerna på dess rättmätiga ägare. Vilken enorm vinst både landmässigt och moraliskt.
Du har alldeles rätt. Jag fastnade där och visste inte vilket ord jag skulle använda. Luftvärnssystem eller luftvärnsrobotar heter det förstås.
--------------------
Fråga:
Ryssarna hade luftvärnssystem vid Kerchbron men enligt uppgift har Ukraina bombat sönder alltsammans? Om jag inte minns fel var det 2 st Pantsir och 4 st av annan sort?
Mistral AI:
"Ja, enligt flera rapporter har Ukraina slagit ut ryska luftvärnssystem vid Kerchbron. Bland de senaste uppgifterna (juni 2026) nämns:
2 Pantsir-S1 (luftvärnssystem för kort till medellång räckvidd)
2 S-400-komponenter (luftvärnsrobotar)
4 S-400-radarstationer (enligt vissa källor)
Dessutom rapporteras skador på oljedepåer, radarstationer och annan infrastruktur i området. Ukrainska militärkonton och nyhetskällor som Dagens Nyheter, APA.az och United24Media bekräftar att luftvärnet för Kerchbron har träffats och i vissa fall förstörts.
Ditt minne om 2 Pantsir och 4 av annan sort stämmer alltså väl med de senaste rapporterna."
Ryzzarna klarar inte av att tillverka adekvat utrustning, förutom allt skit de ärvt från Brezhnev-Sovjet. Alla sanktioner biter hårt. De kan bara köpa skit från Kina eller smuggla via mellanhänder - dyrt, krångligt, osäker leverans osv osv osv. För Ukraina står hela världen öppen, de kan ju fritt köpa vad de vill. De senaste drönarna är ett samarbete med Tyskland och teknologin är bländande. Upplösningen på kameror är otrolig. Räckvidden har ökat från 5-10 km till 160 km (obs, ryska uppgifter). Ryzzarna har ingen chans.
www.youtube.com/watch?v=ARlxJObRGOo