Citat:
Ursprungligen postat av
LezFear
Leo Giertz försökte få huset tvångsförvaltat men gick på pumpen:
https://www.hemhyra.se/nyheter/hyresgastforening-forsokte-fa-hyreshus-tvangsforvaltat-hovratten-sager-nej/
”Föreningen En organisation av hyresgäster krävde att ett hyreshus skulle tvångsförvaltas eftersom lägenheter stod tomma eller användes som hotell. Ordförande i föreningen är Leo Giertz som bor i huset på Gärdet. Men både hyresnämnden och hovrätten säger nej till tvångsförvaltning.”
Det finns nästan ingen praxis på Bostadsförvaltningslagen, så vi tänkte testa om det gick att använda den för att kunna komma åt hotell i vanliga lägenhetshus. Har en annan process som också ligger i hovrätten med ett åtgärdsföreläggande för att försöka komma åt samma sak. Det är också ett test för att se om det går och det borde komma ett beslut innan sommaren
Citat:
Ursprungligen postat av
Harry_
är han rädd att bli av med lägenheten nu? 😂
Nejdå, jag bor kvar i lägenheten. Jag har ju ett besittningsskydd direkt mot fastighetsägaren. Sen att jag försöker få dem att sluta driva ett hotell i en bostadsfastighet har egentligen inte så mycket med det att göra. De kan ju inte sparka ut mig för att jag försöker få dem att sluta med det...