2026-06-20, 12:52
  #13
Medlem
Kebabkas avatar
Min husky jagade ut en lammunge i sjön för ett par år sedan.
Jag Hade ingen aning att får kan simma, och denna mycket bättre än min hund uppenbarligen.
Hundfan vände när han tyckte det blev för djupt och min bekant fick gå och bära upp det lilla fåret till land igen medan jag fick psykbryt och försökte fånga in mitt rovdjur (då hatade jag honom).
Hundar kan va riktiga skitstövlar. Han valde ju ut den svagare lite utstötta ungen med.
Läskig.
Jag borde ha vetat bättre och kommer aldrig ha han lös igen. Det var mitt fel.
Citera
2026-06-20, 12:56
  #14
Medlem
Kebabkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noxtrei
lätt en siberian husky!
rätt nära dläkt till vargen, stora starka med enorm instinkt för ex jakt.

särskillt om dom är flera!

De är hopplösa på inkallning och väldigt lättdistraherade generellt. Svåra att träna, men de är starka och uthålliga.
Citera
2026-06-20, 13:22
  #15
Avstängd
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabka
Min husky jagade ut en lammunge i sjön för ett par år sedan.
Jag Hade ingen aning att får kan simma, och denna mycket bättre än min hund uppenbarligen.
Hundfan vände när han tyckte det blev för djupt och min bekant fick gå och bära upp det lilla fåret till land igen medan jag fick psykbryt och försökte fånga in mitt rovdjur (då hatade jag honom).
Hundar kan va riktiga skitstövlar. Han valde ju ut den svagare lite utstötta ungen med.
Läskig.
Jag borde ha vetat bättre och kommer aldrig ha han lös igen. Det var mitt fel.

En polares husky stängde av Älvsborgsbron i Göteborg för en massa år sen... dom är mer eller mindre högljudda katter i hundkläder för inte fan bryr dom sig om att bli inkallade när dom har kul.

Men dom är ju djur så man kan inte kräva att dom ska vara logiska hela tiden.
Citera
2026-06-20, 15:35
  #16
Medlem
Kebabkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
En polares husky stängde av Älvsborgsbron i Göteborg för en massa år sen...

Jävla små smitar-as
Det är fan dagligen jag ställer mig frågan vad jag ska ha en husky till överhuvudtaget. Särskilt här i stan. De är konstiga men de är kul.
Hopplösa (särskilt nu när det är för varmt att träna barmarksdrag) och de dampar loss inomhus. Står och trycker sig mot en och flåsar som för att be mig göra något åt vädret
Citera
2026-06-20, 21:28
  #17
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cute.as.duck
Vidrigt. Var det verkligen en polarhund? Det låter snarare som att det skulle kunna vara någon form av varghybrid. Vad tror ni?

Förmodligen en Akita. De är avlade för att klara att slåss mot björnar. Extremt revirtänk och reserverade hundar som är totalt dödliga i situationer där de blir hotade eller provocerade.

En Akita äter andra hundar till frukost. Det inkluderar Siberian Huksies och American Pitbulls.
__________________
Senast redigerad av midvintermorker 2026-06-20 kl. 21:44.
Citera
2026-06-22, 14:41
  #18
Medlem
Det är ju inget speciellt. Vid eftersök efter trafikolycka eller i samband med skadeskjutningar är det mycket vanligt att eftersökshunden attackerar rådjur som inte kan springa
Citera
2026-06-22, 16:41
  #19
Medlem
Du har iallfall lärt dig av misstaget.
Citera
2026-06-22, 22:35
  #20
Medlem
Svidmyras avatar

Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Alla hundar (som inte är dvärgar) springer väl efter hjortar? Sedan är det väl upp till hur duktiga de är på att avsluta jakten om för några år sen drev en lös dobermsåann ägaren kallar.

Har aldrig varit med om en hund som lyckats fånga ett rådjur så jag vet inte hur hundar i allmänhet reagerar då.

Även småhundar kan driva klövvilt, t.ex. kan en dvärgtax i hyfsad kondis driva rådjur i bortåt en timme. Taxar driver dock långsamt och är därför godkända vid drevjakt på hjort o rå, vilket t.ex hetsjagande hundar som polarhundar, stövare och många andra större hundar inte är.

Vargar och större hundar driver oftast intensivt och biter vanligen de djur de förföljer i bakdelarna om de kommer åt. En halvtimmes trekvarts jakt med smakbitar av offret både under jakten och efter fångsten är inte ovanligt.
Citera
2026-06-23, 15:19
  #21
Medlem
cute.as.ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Förmodligen en Akita. De är avlade för att klara att slåss mot björnar. Extremt revirtänk och reserverade hundar som är totalt dödliga i situationer där de blir hotade eller provocerade.

En Akita äter andra hundar till frukost. Det inkluderar Siberian Huksies och American Pitbulls.
Hmm låter helt sjukt att man får ha såna hundar som husdjur i Sverige
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Det är ju inget speciellt. Vid eftersök efter trafikolycka eller i samband med skadeskjutningar är det mycket vanligt att eftersökshunden attackerar rådjur som inte kan springa
Fy fan bara sadister skulle få för sig att göra något sådant
Citera
2026-06-23, 18:56
  #22
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cute.as.duck
Fy fan bara sadister skulle få för sig att göra något sådant

Well, om man hellre ser att skadat vilt fortsätter plågas av sina skador och lider i onödan än att en hund snabbt fångar in det så att det kan avlivas av eftersöksjägaren, så kanske man ska se sig i spegeln och tänka över vem det egentligen är som är en sadist...

Att avsluta lidandet fortast möjligt ser jag som betydligt mindre sadistiskt än att låta djuret fortsätta plågas och lida.

Nu rör det sig ju inte om eftersök i det här fallet utan om en hund som gått till anfall på ett skadat djur som suttit fast, men i grunden är det en naturlig drift som finns i de flesta hundar som troligtvis är orsaken. Att ägaren till den här hunden inte tagit sitt ägaransvar är det tragiska och det som egentligen är problemet. Den hunden skulle inte ha varit lös vid det tillfället.
Citera
2026-06-23, 23:01
  #23
Medlem
cute.as.ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Well, om man hellre ser att skadat vilt fortsätter plågas av sina skador och lider i onödan än att en hund snabbt fångar in det så att det kan avlivas av eftersöksjägaren, så kanske man ska se sig i spegeln och tänka över vem det egentligen är som är en sadist...

Att avsluta lidandet fortast möjligt ser jag som betydligt mindre sadistiskt än att låta djuret fortsätta plågas och lida.
Att låta sin hund attackera, bita och tugga på ett djur som skadats i en bilolycka tills det dör låter inte humant. Det finns bättre alternativ, tex en kula i huvudet eller en avlivningsspruta.
__________________
Senast redigerad av cute.as.duck 2026-06-23 kl. 23:04.
Citera
2026-06-24, 06:32
  #24
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cute.as.duck
Att låta sin hund attackera, bita och tugga på ett djur som skadats i en bilolycka tills det dör låter inte humant. Det finns bättre alternativ, tex en kula i huvudet eller en avlivningsspruta.

Ok...
DU har uppenbarligen noll koll på vad det är hunden gör om den släpps vid eftersök. Den biter tag i det skadade viltet och håller kvar det på plats så att eftersöksjägaren kan avliva det.

Tuggande är inget som ska ske utan det är bett för att få grepp.

Ett skadat vilt kan ofta fortfarande röra på sig - även om det lider och plågas av skadorna - varpå eftersöksjägaren inte alltid har möjlighet att hinna ikapp djuret själv och därför släpper hunden. Det är först när hunden fått stopp på djuret möjligheten att sätta en kula i huvudet på det blir möjligt. Avlivningssprutor används inte på skadat vilt. Däremot knivar och spjut.

Även om djuret kan röra på sig kan skadorna vara så allvarliga att det slutar i en betydligt mer plågsam och utdragen död om man inte släpper hunden.

Men du kan ju börja med att sätta dig in i hur eftersök faktiskt går till innan du kommer dragandes med ditt nonsens...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in