2026-06-21, 13:22
Medlem
Den 12/3 1983 samt 23/6 1990 begicks två knivmord i Uppsala och det var samma GM i bägge fall och de inträffade på samma adress.

GM var född runt 1952 och av finskt ursprung. Vid mordet 1983 var offret en 48-årig man och 1990 var offret en man i 45-års åldern. Bägge dåden föregicks av "spritfest" (älskar denna benämning som förr var väldigt vanlig i media). Jag tror att detta utspelades sig i en lägenhet på Bruno Liljeforsgatan i stadsdelen Gränby. Mordet 1990 skedde i trappuppgången på nämnda adress då GM sprungit efter BO från lägenheten.

Jag vet att när jag läste om detta för flera år sen på nåt sätt tog reda på vem GM var och såg då att han fortfarande levde och var bosatt i Uppsala på ett trestegsboende. Hittar ingen tråd här på Flashback så vet inte hur jag gick till väga riktigt. Hans efternamn var nog R*otsalainen men hittar honom inte nu.

Vilket nummer på Bruno Liljeforsgatan skedde detta? Vad var namnet på GM och BO? GM ska ha dömts till 10 års fängelse efter det första mordet och var villkorligt frigiven från det straffet när han begick det andra. Vad för straff han kom att få för mordet 1990 vet jag ej.
Citera
2026-06-21, 13:38
Medlem
Jag hittade nu den jag minns som GM.

J*uk* Rauti*

* = O
Citera
2026-06-21, 14:00
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Den 12/3 1983 samt 23/6 1990 begicks två knivmord i Uppsala och det var samma GM i bägge fall och de inträffade på samma adress.

GM var född runt 1952 och av finskt ursprung. Vid mordet 1983 var offret en 48-årig man och 1990 var offret en man i 45-års åldern. Bägge dåden föregicks av "spritfest" (älskar denna benämning som förr var väldigt vanlig i media). Jag tror att detta utspelades sig i en lägenhet på Bruno Liljeforsgatan i stadsdelen Gränby. Mordet 1990 skedde i trappuppgången på nämnda adress då GM sprungit efter BO från lägenheten.

Jag vet att när jag läste om detta för flera år sen på nåt sätt tog reda på vem GM var och såg då att han fortfarande levde och var bosatt i Uppsala på ett trestegsboende. Hittar ingen tråd här på Flashback så vet inte hur jag gick till väga riktigt. Hans efternamn var nog R*otsalainen men hittar honom inte nu.

Vilket nummer på Bruno Liljeforsgatan skedde detta? Vad var namnet på GM och BO? GM ska ha dömts till 10 års fängelse efter det första mordet och var villkorligt frigiven från det straffet när han begick det andra. Vad för straff han kom att få för mordet 1990 vet jag ej.

Intressant att han var ute och kunde mörda igen efter bara sju år.
Född 1952, då kan han fortfarande vara i livet. Skulle vara 74 år idag.

Citat:
Jag hittade nu den jag minns som GM.

J*uk* Rauti*

* = O

Det var som fan, det finns en född 1952 med det namnet på Ullforsgatan I Uppsala
Senast redigerad av trickydick 2026-06-21 kl. 14:04.
Citera
2026-06-21, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Intressant att han var ute och kunde mörda igen efter bara sju år.
Född 1952, då kan han fortfarande vara i livet. Skulle vara 74 år idag.

Precis. Han är i livet och är skriven på ett trestegsboende i Uppsala, vilket han varit i ganska många år nu.

Jag minns dock inte hur jag fick reda på att han var GM. Det skulle kunna vara genom Svenska Mord eller vad sidan hette som ej längre existerar. Han bör ju nästan ha åkt på en livstidsdom efter mordet 1990 och verkar ha levt ett liv kantat av alkohol och möjligtvis även andra preparat.

Jag arbetade nästan vägg i vägg med detta boende under flera års tid och delade ibland buss med flertalet av de boende där. Har mina aningar om vilken gubbe det skulle kunna vara men det är endast pga åldern på honom som jag tror att det kan vara han. De flesta som bor där är yngre människor med missbruksproblematik.
Senast redigerad av KrimHist 2026-06-21 kl. 14:13.
Citera
2026-06-21, 14:14
Medlem
Balisers avatar
Har en finnpajsare bara ingen kniv brukar han inte vara dödlig. Kanske därför han kom ut snabbt. Eller för att förr i tiden tyckte man inte mord var så farligt.
Citera
2026-06-21, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Har en finnpajsare bara ingen kniv brukar han inte vara dödlig. Kanske därför han kom ut snabbt. Eller för att förr i tiden tyckte man inte mord var så farligt.

Ja både 1983 och 1990 så var ju synen på brott och straff fortfarande så att man oftast dömde ut rätt mjäkiga påföljder, även för grova våldsbrott.

OT, Det här boendet har fått mycket kritik sen det öppnade 2003 och jag känner till att minst sex dödsfall har inträffat där, tre av dessa skedde 2007-2008. Det har tydligen kallats "Dödens väntrum" av det klientel som har haft anledning att vistas där.
Citera
2026-06-21, 15:15
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser

Dessutom var det halvtidsfrigivning inte 2/3 som nu. Fick du tio år så satt du bara 5 om du skötte dig. Ändå skrämmande att han kunde mörda endast 7 år senare.
Citera
2026-06-21, 15:25
Medlem
Citat:
Ja både 1983 och 1990 så var ju synen på brott och straff fortfarande så att man oftast dömde ut rätt mjäkiga påföljder, även för grova våldsbrott.

OT, Det här boendet har fått mycket kritik sen det öppnade 2003 och jag känner till att minst sex dödsfall har inträffat där, tre av dessa skedde 2007-2008. Det har tydligen kallats "Dödens väntrum" av det klientel som har haft anledning att vistas där.

Sossestyrning 1982-1991. Och som någon skrev släppte man ut mördarna efter halva tiden. Ett bissart samhälle när vänsterblivna styr Sverige.
Citera
2026-06-21, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Sossestyrning 1982-1991. Och som någon skrev släppte man ut mördarna efter halva tiden. Ett bissart samhälle när vänsterblivna styr Sverige.

Japp och tyvärr gjorde inte heller efterföljande högerregering något åt detta vad jag vet. Det var väl först under Alliansregringen som man började diskutera detta, minns att dåvarande minister Beatrice Ask tog upp det iallafall. Och det var först 2020 man klubbade igenom att vid mord ska livstidsstraff dömas ut vid betydligt större omfattning än vad som tidigare gjorts.
Citera
2026-06-22, 04:42
Medlem
Citat:
Japp och tyvärr gjorde inte heller efterföljande högerregering något åt detta vad jag vet. Det var väl först under Alliansregringen som man började diskutera detta, minns att dåvarande minister Beatrice Ask tog upp det iallafall. Och det var först 2020 man klubbade igenom att vid mord ska livstidsstraff dömas ut vid betydligt större omfattning än vad som tidigare gjorts.

Åjo. Bl a införde de 2/3-delsprincipen att fångarna måste sitta två tredjedelar istället för att släppa ut dom efter halva tiden.

Nu har de dessutom även sänkt straffåldern till 14 år.
Citera
2026-06-23, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Åjo. Bl a införde de 2/3-delsprincipen att fångarna måste sitta två tredjedelar istället för att släppa ut dom efter halva tiden.

Nu har de dessutom även sänkt straffåldern till 14 år.

Halvtid försvann väl just 1983 om jag minns rätt. Och nu har det väl nyligen ändrats till 3/4 eller är på väg att ändras? 13 år va?

Jag tror också att folk som döms till livstid idag kommer att få sitta mycket längre än de flesta som dömdes till livstid på 90-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in