2026-06-23, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Klart och klart. Han hade druckit några bärs. Jag hade långt över 0,9 promille på midsommarafton.

Spontant tror jag inte polisen hade bett honom blåsa om han inte varit just klart berusad.
Citera
2026-06-23, 16:23
Medlem
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Spontant tror jag inte polisen hade bett honom blåsa om han inte varit just klart berusad.

Brukar inte poliser be folk att blåsa om de känner någon doft av alkohol?
Citera
2026-06-23, 16:42
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det är väl inget flygförbud där?
Tror att vi pratar "omvarandra". Rålambshovsparken är ju en park i Stockholm, det är knappast Bromma..

Är det någon som "kapat" tråden måntro?
Tror du att man får flyga var som helst och hur som helst bara för att det är en publik plats? Läs om hela konversationen .
Citera
2026-06-23, 17:38
Medlem
Giant Squids avatar
En vanlig svenne umgås med sin dotter och blir av med körkort och jobb.
Helt normalt.
Citera
2026-06-23, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
En berusad person, flyger omdömeslöst med sin drönare.

En drönare som kraschar ned i huvudet på en person, kanske ett barn, kan döda eller skada allvarligt och livslångt.

Så det är rimligt och bra att berusade människor bötfälls.
under 250 gram... gjord i plast.
Blir på sin höjd ett blåmärke. Ingen dör, inga men.
Däremot kan det gå värre om den kraschar på en bilruta och bilisten väjer och mejar ner någon.
Citera
2026-06-23, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det är väl inget flygförbud där?
Tror att vi pratar "omvarandra". Rålambshovsparken är ju en park i Stockholm, det är knappast Bromma..

Är det någon som "kapat" tråden måntro?
Enligt Luftfartsverkets drönarkarta är parken precis innanför 5 km gränsen för Bromma och flygning kräver därmed tillstånd från kontrolltornet.

Regelverken kan tyckas vara rigida, men samtidigt kan konsekvenserna för ett regelbrott bli tråkiga vad gäller böter. Det finns också gott om zoner med flygförbud i Stockholm.
Citera
2026-06-23, 18:38
Medlem
Citat:
I maj flög en man med en drönare (under 250g) tillsammans med sin dotter i Rålis i Stockholm. Mannen hade dock druckit några öl och nu åtalas han för flygfylleri.

Är detta rimligt?

Vet folk om detta?

https://omni.se/flog-dronare-med-dottern-atalas-for-flygfylleri/a/aJ3JWM
Mycket komiskt i denna historia.

Vi börjar med att Kaj lyckades med bedriften att uppnå respektingivande 0,9 promille på två öl. Måhända serveras det Bierstiefel någonstans i närheten?

Sen att han åtalas för flygfylleri för att ha flugit en leksak som väger som en lätt överviktig koltrast. Fullständigt absurt. Var går gränsen, vågar man kasta pappersflygplan efter att ha tagit några järn? Kan man bli av med körkortet för att ha kört radiostyrd bil?
Citera
2026-06-23, 19:05
Medlem
DrSpankels avatar
Det jag reagerar på är snarare vad är det för slödder till far som dricker sig full i en park med sin 6-åriga dotter?
Citera
2026-06-23, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Det var en drönare under 250 gram, dom behöver man ingen licens för.
Om du ska flyga i vissa områden behöver du tillstånd. Svårt att tänka mig att det är tillåtet att flyga med drönare i detta område utan tillstånd. Ska man flyga över folksamlingar behöver man oftast tillstånd. Vilket kan vara lämpligt då det skulle kunna sluta illa. Licens och tillstånd är olika saker
Citera
2026-06-23, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daskmoert
Mycket komiskt i denna historia.

Vi börjar med att Kaj lyckades med bedriften att uppnå respektingivande 0,9 promille på två öl. Måhända serveras det Bierstiefel någonstans i närheten?

Sen att han åtalas för flygfylleri för att ha flugit en leksak som väger som en lätt överviktig koltrast. Fullständigt absurt. Var går gränsen, vågar man kasta pappersflygplan efter att ha tagit några järn? Kan man bli av med körkortet för att ha kört radiostyrd bil?
Nu är det reglerat i lag att drönare räknas som flygfarkost. Även om drönaren väger under 250 gram så kan du göra mycket skada. Propellrarna är väldigt vassa och snurrar otroligt snabbt. Skulle du styra den så att den krockar med en mopedist eller mc kan det få allvarliga konsekvenserna. Uppenbarligen har du inte koll på drönare.
Citera
2026-06-23, 19:30
Medlem
Citat:
Jag framförde heller inga fordon och det tycker jag inte man ska göra när man druckit. Men nu pratar vi om en liten leksak. 250g är som en gurka eller fem Snickers.
Varför skriver du om något du inte begriper något om? Har själv drönare som väger 249 gram och lovar dig att om du skulle få in till exempel ett finger i propellern så skulle det gå otroligt illa skulle till och med kunna kapa av ett finger. För att inte tala om vilken skada det skulle kunna bli om det träffar ansiktet. Nästa gång borde du sätta dig in i frågan och inte skriva inlägg baserat på dina känslor
Citera
2026-06-23, 19:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSpankel
Det jag reagerar på är snarare vad är det för slödder till far som dricker sig full i en park med sin 6-åriga dotter?
Ja, jag håller med dig, det är där diskussionen borde ligga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in