2026-06-23, 14:09
Medlem
Offerviljas avatar
Jag har alltid tänkt att Tore Wretman var lite sämst. All mat som jag har sett honom laga har jämt sett så osmaklig och äcklig ut. Kunde verkligen den där gubben laga mat? Här gör han hamburgare mer värdelöst än vad ett normalbegåvat 7-årigt barn idag skulle kunna göra:

https://www.youtube.com/watch?v=eC3JGxeVF_U

Bröd, margarin, kött, stekt ägg och kalla tomater. Imponerande? Not.

Var Tore Wretman bara stor i Sverige på den tiden därför att Sverige då var ett U-land när det gällde mat?
Vad skulle ni på en restaurang idag betala för den där "mästerkockens" hamburgare?

1960-talet i Sverige var en äcklig tid.
Senast redigerad av Offervilja 2026-06-23 kl. 14:14.
Citera
2026-06-23, 14:15
Medlem
Noetlovskijs avatar
Toast Skagen ska han ändå ha en eloge för.
Citera
2026-06-23, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Jag har alltid tänkt att Tore Wretman var lite sämst. All mat som jag har sett honom laga har jämt sett så osmaklig och äcklig ut. Kunde verkligen den där gubben laga mat? Här gör han hamburgare mer värdelöst än vad ett normalbegåvat 7-årigt barn idag skulle kunna göra:

Var Tore Wretman bara stor i Sverige på den tiden därför att Sverige då var ett U-land när det gällde mat?
Vad skulle ni på en restaurang idag betala för den där "mästerkockens" hamburgare?

Har du smakat dem?
Citera
2026-06-23, 14:21
Medlem
klybans avatar
Det är en typ av reklam, det förstod du väl?
Sen var det inte bara margarin, utan även pepparrot.

Lite svårt och se vad som är äckligt med den, men sure smör med pepparrot hade ju varit godare än mildan.

Detta med kalla tomater förstår jag inte heller, då dessa hamnar ofta på burgare idag med.

Sen har smaker alltid förändrats sig genom tiden, så om 60år när vi tittar tillbaka på dagens mat så kommer en del rynka näsan åt viss mat.

Och hamburgaren och om jag skulle gjort den, så skulle jag nog istället göra med majonnäs och pepparrot och om det var just en sådan jag skulle göra.
Citera
2026-06-23, 14:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Toast Skagen ska han ändå ha en eloge för.

Ja verkligen, en klassiker ska ätas med andakt.

(FB) Den stora Tore Wretman-tråden
Citera
2026-06-23, 14:24
Avstängd
GiveMeHeads avatar
Hamburgare var väl inte så utvecklat i Sverige -66. Idag har det nästan blivit lite snobbigt att göra hamburgare.
Citera
2026-06-23, 14:26
Medlem
trickydicks avatar
Tror inte dom där är så äckliga, det är typ vad vi kallar Smashed burger idag. Att han använder margarin är för att margarinbolaget sponsrade filmen. Intressant dock att han hade riven pepparrot i maargarintet, det måste jag testa någonting.
Bröden var rostade också. Stekt ägg är det många som gillar på hamburgare även en tomatskiva.

Det jag saknar däremot är senap och lök, även en maburgerdressing.
Citera
2026-06-23, 14:31
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Hur vet du att de var äckliga? Har du smakat dem?
Citera
2026-06-23, 14:31
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Tror inte dom där är så äckliga, det är typ vad vi kallar Smashed burger idag. Att han använder margarin är för att margarinbolaget sponsrade filmen. Intressant dock att han hade riven pepparrot i maargarintet, det måste jag testa någonting.
Bröden var rostade också. Stekt ägg är det många som gillar på hamburgare även en tomatskiva.

Det jag saknar däremot är senap och lök, även en maburgerdressing.
Tore Wretmans hamburgare i filmen var väl verkligen inte smashburgare? De ser ju jättetjocka ut.
Citera
2026-06-23, 14:32
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Tror inte dom där är så äckliga, det är typ vad vi kallar Smashed burger idag.

Jag tror du behöver kolla upp vad smash burger är. Det där är väl snarare en pannbiff.
Citera
2026-06-23, 14:36
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Han använder en stekspade av metall i en teflonpanna. That's a BIG no-no.

Hamburgarna ser goda ut dock.
Citera
2026-06-23, 14:38
Avslutad
Tänk vad äcklig svensk mat hade varit utan Tore Wretman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in