2026-06-22, 06:05
Medlem
Avmilitärisering av Ryssland pågår:
Försvarsmakten eliminerade ytterligare 1 190 ryska ockupanter – Generalstaben
Olga Hlushchenko — 22 juni, 06:46
"Under de senaste 24 timmarna har Ryssland förlorat ytterligare 1 190 soldater, 51 artillerisystem och 384 enheter fordonsutrustning och tankbilar i kriget mot Ukraina."

Källa : uppgifter från generalstaben för Ukrainas väpnade styrkor

"Detaljer : Totala fiendens förluster i strid från 24/2/22 till 22/6/26 var ungefär:

personal – cirka 1 393 140 (+1 190) personer
stridsvagnar – 12 050 (+1) enheter.
bepansrade stridsfordon – 24 805 (+8) enheter.
artillerisystem – 44 530 (+51) enheter.
MLRS – 1 886 (+1) enheter.
luftförsvarssystem – 1 437 (+2) enheter.
markbaserade robotkomplex – 1 712 (+9) enheter.
Operativ-taktisk drönare – 366 164 (+2 015) enheter.
fordonsutrustning och tankbilar – 110 201 (+384) enheter.
specialutrustning – 4 321 (+5) enheter."
https://www.pravda.com.ua/news/2026/06/22/8040475/
Den ryska militära katastrofen fortgär.
Nu på dag 1581.
Citera
2026-06-22, 06:12
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Hmm, tydligen har den kvarvarande färjan skickats på "oplanerat underhåll", oljedepån på ryska sidan av kertch-bron brinner okontrollerat, bron är stängd, det är kilometerlånga köer på Krym (ryssar om vill hem till puttleristan), privatbilister kan inte längre köpa drivmedel, vatten- och elförsörjningen sviktar (kan det vara bränslebrist?), butikshyllorna är ganska tomma. Tydligen blir tankbilarna som köar till färjan (tveksamt om det blir en "nästa avgång") instruerade att köra till Krym via Rostov och Melitopol (115 mils omväg) på vägen som är under Ukrainsk drönarkontroll.

Det går bra nu hälsar mästerstrateg v.puttin

Det fetade: inte bara privatbilister. Tydligen står alla marshrutka still. Lokale regim-lakejen, så kallade "guvernören" för ockupations-"myndigheterna", ska ha stoppat alla marshrutkas så att förtryckta lokalbefolkningen inte kan ta sig till jobbet. Det går inte köpa bränsle med värdelösa kuponger "längre". Jag skriver längre med citationstecken för kupong-"systemet" är ett ryskt CCCP-scam till att börja med.

Alla som varit i kloaken ryssland vet vad en marshrutka är. Den där groteskt fula lilla sovjetiska "minibussen" med filtar som täcker hålen i alla säten och som körs av en svettig och tandlös ryss.
Citera
2026-06-22, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
blir Putins position starkare

Driver du nu? Ryska diktaturen har väl aldrig styrts av en svagare och större clown än Putin? Chernenko kan man inte räkna med för han var sjuk och dog omgående när han skulle styra ryska diktaturen. Putin är en bisarr och undermålig rysk Bagdad-bob-kopia som fabulerar och drar pinsamma sagor från sin bunker. Robert Mugabe eller en random afrikansk diktator hade varit en "starkare" och "stabilare" diktator för ryska diktaturen.
Citera
2026-06-22, 06:47
Medlem
Pebbiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Putin sitter i en rävsax.

Håller han befolkningen som gisslan, så kommer det att "läcka" ut. Tippar han kommer att ge sparken till ngn general (så att allt är dennes fel).
”Ge sparken”. Om det vore så väl. ”Självmord” eller ”olycka” är Putins melodi. Det är så han jobbar. Ett människoliv är totalt egalt för den psykopaten.
Citera
2026-06-22, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Eller så kan Krim bli ett viktigt kort vid eventuella förhandlingar. Har sagt länge att Krim nu de facto har varit rysk i 14 år så vetta faan varför det är så viktigt för Ukraina att återta halvön. Ja, från ett militärstrategiskt synssätt så är det ju inte trevligt att det finns ett ständigt hot söderifrån och lite för att det gör ont för Putin, men nu når den visat sig så sårbar och att Ukraina kan bomba skiten ur den når dom vill så kan man väl låta den bli om man får nåt signifikant tillbaks för det. Inte att ryssen kommer gå med på nåt sånt, men det kan ju vara ett alternativ.

Tyvärr kommer Krim att vara ett problem så länge det inte blir ett styre i Moskva som respekterar grannstaterna.

Med Putin vid makten eller någon som har samma syn som han så kommer Ryssland alltid att Kunna hitta på skäl att attackera Ukraina. Krim är, som jag skrev, juvelen i den ryska kronan. Återfår eller återtar Ukraina Krim så kan en rysk ledare alltid komma att få för sig att ta tillbaka Krim om inte Ukraina "uppför" sig som Moskva vill, och skulle Ryssland få behålla Krim efter en fred finns alltid frågan om en fungerande landväg till Krim som orsak till ny konflikt.

Så det blir svårlöst att få Ryssland att acceptera en fred. Hur får man Ryssland att vara nöjda med något som inte ger Krim till Ryssland på bra (för Ryssland) villkor?

För Ukraina är Krim säkerligen den landsdel man lättast kan avstå ifrån vid en fred. Men Krim kommer ändå alltid att utgöra ett säkerhetshot mot Ukraina av bl a det skäl jag nämnde ovan. En bestående fred förutsätter en ny syn på grannländerna från Moskvas sida. Mäktar Ryssland med en sådan sak?
Citera
2026-06-22, 08:10
Medlem
Citat:
Jag har läst att det inte går att tanka privatbilar på Krim nu. All resterande bensin och diesel är reservarat för offentliga transporter och militära.
Så det är ett hårt slag för befolkningen - Bor över två miljoner människor där.
Och så är det elbrist med rullande schema när man har el eller inte. Precis som i Kiev. Och antagligen övriga Ukraina.
Krim verkar avskuret - Ingen bro - ingen färja - ingen järnväg - inget flyg - Men Krim är en stor och bördig halvö som har bra klimat - om det regnar lite, så kan de skörda. (och om de kan få lite diesel till traktorerna)?
Men det är ju ett jättestort nederlag för Putin, om han förlorar Krim. Då vete sjutton hur det ska gå med propagandan. Var jag ryss och tvingades höra propagandan, skulle jag kräkas åt den, ifall Krim faller. Då skulle ingen propaganda bita på mig.
Men ryska befolkningen protesterar inte. De är nertryckta i stövelskaften sedan århundraden. Och de har i nuläget inget alternativ till Putin. Så skulle de protestera så skulle det bli totalt kaos. Och då har de heller inget land.
Prigozjin visste hur dåligt kriget fördes. Och gjord myteri - men när han kom till Putin la han ner vapnen. Men han fattade tydligen inte att han var "dead man walking"? Sedan dess har Putin manövrerat ut alla höga militärer - och är i praktiken den som för befälet, och han fattar inte själv hur dålig han är som krigförare/strateg.

Min förutsägelse är att Putin isolerar sig mer och omger sig bara av rädda män. Det blir som i Nordkorea.
Vi blir också utsatta för lögnfabriken. (propagandan). Det är varken brist på mat eller några höga priser i Ryssland. För ett par år sen var det äggbrist. Och ett slag var det skyhöga priser på gurka. Men sådant har gått över. Nu är det vissa varor som kostar lika mycket som här, men fortfarande är basvarorna mycket billigare än här. Och utbudet är mycket stort i de stora köpcentren.
Det enda som egentligen har påverkat livet i Ryssland är internet ligger nere när som helst. Folk blir sura för det, men vad ska de göra? Och nu får de inte tanka mer än 20 - 30 liter, åt gången. Vilket skapar köer för det är ju de som ska köra långt och behöver tanka flera gånger. För att inte tala om alla som hamstrar.
Och så denna attack på Moskva - innebär ju skillnad för prestigen. Bilder av Moskva i lågor och det där cisterntaket som flyger i luften. Sådant märker ju folk.
Men kommer de göra något? Och vad ska de göra?
Och gör de ingenting - blir Putins position starkare, för han är den ende som gör något överhuvudtaget. Finns ingen som vågar gå emot honom. Jo en och annan veteran säger vad de tycker, struntar i om de skulle bli arresterade. Men de har ju ingen media-spridning.
Vad händer ifall Krim faller? Kan ryska befolkningen ta alla dessa bakslag? En folklig protest skulle sluta i kaos. Och folk vet hur det var på nittiotalet. (miljoner människor dog när sovjet kollapsade)!
Och denna fronten i Ukraina. Det är ju bara sönderbombat. Skulle Ryssland retirera, vad händer då?
Kommer det gå så långt att Putin blir inträngd i ett hörn? Blir han tvingad ta till de "yttersta medlen" - och kommer folk lyda sådana order?

Tror du missförstod. Det jag ville få sagt är att en sådan här attack, på Moskva, kan få motsatt effekt. Putins position stärks. Folket blir rädda och känner hotet från väst. Vilket istället stärker den rådande makten.

(Man kan dra en parallell till Trumps attack på Iran, vilket också fick motsatt effekt, och gjorde bara folk rädda och tyckte Amerika inte går att lita på. Att mullorna fick rätt i sin propaganda mot USA).

Annars håller jag med dig att Putin är svag. Han styr genom att mörda och arrestera alla tänkbara motståndare. Vilket jag ser som feghet. Svagt. Men vad ska ryska folket göra?

Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Driver du nu? Ryska diktaturen har väl aldrig styrts av en svagare och större clown än Putin? Chernenko kan man inte räkna med för han var sjuk och dog omgående när han skulle styra ryska diktaturen. Putin är en bisarr och undermålig rysk Bagdad-bob-kopia som fabulerar och drar pinsamma sagor från sin bunker. Robert Mugabe eller en random afrikansk diktator hade varit en "starkare" och "stabilare" diktator för ryska diktaturen.
Citera
2026-06-22, 08:32
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Tyvärr kommer Krim att vara ett problem så länge det inte blir ett styre i Moskva som respekterar grannstaterna.

Med Putin vid makten eller någon som har samma syn som han så kommer Ryssland alltid att Kunna hitta på skäl att attackera Ukraina. Krim är, som jag skrev, juvelen i den ryska kronan. Återfår eller återtar Ukraina Krim så kan en rysk ledare alltid komma att få för sig att ta tillbaka Krim om inte Ukraina "uppför" sig som Moskva vill, och skulle Ryssland få behålla Krim efter en fred finns alltid frågan om en fungerande landväg till Krim som orsak till ny konflikt.

Så det blir svårlöst att få Ryssland att acceptera en fred. Hur får man Ryssland att vara nöjda med något som inte ger Krim till Ryssland på bra (för Ryssland) villkor?

För Ukraina är Krim säkerligen den landsdel man lättast kan avstå ifrån vid en fred. Men Krim kommer ändå alltid att utgöra ett säkerhetshot mot Ukraina av bl a det skäl jag nämnde ovan. En bestående fred förutsätter en ny syn på grannländerna från Moskvas sida. Mäktar Ryssland med en sådan sak?

Nej, inte inom en överskådlig framtid och med det menar jag många generationer. Men för att det överhuvudtaget skall ske måste Ryssland besegras grundligt i Ukraina . Det räcker inte med nån slags Korea-lösning, , de måste slängas ut helt och hållet från Ukraina. Annars är det bara en tidsfråga innan de startar kriget igen. Å andra sidan verka Ukraina och Europa vilja få slut på kriget så snabbt som möjligt och det är ju förståeligt med tanke på det oerhörda lidande som Ukraina utsatts för.

Dessutom tror jag, att förutsättningen för att slänga ut Ryssland ur Ukraina förutsätter stort stöd från Usa , som nu istället har dragits in. Till sist: allt snack om externa säkerhetsgarantier vid ett "fredsavtal" är bara BS. USA kommer inte att tillhandahålla det och Europa har inte förmågan. Det är bara Ukraina själva med sin järnvilja och stora innovationskraft som kan skapa denna temporära säkerhet tills dess att Ryssland, efter att ha slickat såren, startar kriget igen
Citera
2026-06-22, 08:46
Medlem
Citat:
Tror du missförstod. Det jag ville få sagt är att en sådan här attack, på Moskva, kan få motsatt effekt. Putins position stärks. Folket blir rädda och känner hotet från väst. Vilket istället stärker den rådande makten.

(Man kan dra en parallell till Trumps attack på Iran, vilket också fick motsatt effekt, och gjorde bara folk rädda och tyckte Amerika inte går att lita på. Att mullorna fick rätt i sin propaganda mot USA).

Annars håller jag med dig att Putin är svag. Han styr genom att mörda och arrestera alla tänkbara motståndare. Vilket jag ser som feghet. Svagt. Men vad ska ryska folket göra?

Nu tramsar du bara. Ryska folket vill ju bara att deras psyksjuke mytoman-diktator lägger ned hans fiasko-krig. Kriget är mycket impopulärt efter femte året in på tre dagars-specialoperationen. Tom ryska diktaturens opinions institut visar dåliga siffror för psykopaten Putin. Hur många moskvabor står nu i obefintliga köerna för att skickas till Putins köttkvarn vid fronten? Effekten var precis som förväntat, Putin är en ännu mer försvagad pajas som försöker sätta på sig hörlurar på asean-mötet medan Moskva står i lågor. Ryssarna är färdiga med clownen som vanstyrt diktaturen i 26 år. Psykopaten Putin och hans dinosaurie-polare i regimen är sig INTE i en starkare position på något sätt. Vad djuren i ryska diktaturen gör med sin gamla psykopat-diktator återstår att se. Jag tippade vid årets början att massmördaren Putin är puts väck någongång under 2026.
Citera
2026-06-22, 10:40
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric

Hur skulle ryssarna kunna förhindra Ukraina gå med i NATO? Allmän fråga?
Senast redigerad av Onyourknee 2026-06-22 kl. 10:58.
Citera
2026-06-22, 10:50
Medlem
+

Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Nu tramsar du bara. Ryska folket vill ju bara att deras psyksjuke mytoman-diktator lägger ned hans fiasko-krig. Kriget är mycket impopulärt efter femte året in på tre dagars-specialoperationen. Tom ryska diktaturens opinions institut visar dåliga siffror för psykopaten Putin. Hur många moskvabor står nu i obefintliga köerna för att skickas till Putins köttkvarn vid fronten? Effekten var precis som förväntat, Putin är en ännu mer försvagad pajas som försöker sätta på sig hörlurar på asean-mötet medan Moskva står i lågor. Ryssarna är färdiga med clownen som vanstyrt diktaturen i 26 år. Psykopaten Putin och hans dinosaurie-polare i regimen är sig INTE i en starkare position på något sätt. Vad djuren i ryska diktaturen gör med sin gamla psykopat-diktator återstår att se. Jag tippade vid årets början att massmördaren Putin är puts väck någongång under 2026.

Men du fattar tydligen inte - Jag säger inte att Putin är stark. (är du döv eller). Men även en svag kan relativt uppfattas som starkare, när främmande bomber faller. Detta är krigets psykologi.
Och jag säger också att ryska folket är trötta - men ingen vågar sticka upp. (sticker du upp där så blir du ett huvud kortare, fatta)!
Citera
2026-06-22, 11:00
Medlem
Pusselhelvetes avatar
Kommer in rapporter nu från olika håll runt Mockba om drönare som flyger in. Får vi se fler flygande tefat i Mordor idag månne?
Citera
2026-06-22, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Och i ryska armen försigår sadistiskt bögsex året runt, hela tiden. Därav kopplingen mellan homofili och den ryska armén.
Det är förvisso motsägelsefullt att ryska staten accepterar bögsex inom armén men förbjuder prideparader.
Kanske vill de låta soldaterna ha exklusiv tillgång till dylika förlustelser. Hursomhelst, ryska armén verkar ha det tufft just nu, så lite nöjen måste de väl få unna sig.

Ockuperingen av Krim verkar faktiskt till slut ha nått en punkt där det inte längre är hållbart att fortsätta den. Det som är lite otäckt är att livsmedels-vatten-el och bränslebrist i första hand inte kommer drabba armén utan civilbefolkning.
Många i tråden har påpekat det logiska i att inte helt slå ut kertsbron så att det finns en reträttväg. Vi får se, men fortsätter Ukraina hålla trycket uppe mot försörjningslinjerna så är evakuering av de som vill i äg det enda rimliga.
Dock kommer ju inte ryssen tveka att hålla xivila som gisslan kvar på halvön

Är det något man kan vara säker på så är det att krigsförbrytarna i kreml är likgiltiga inför civilbefolkningens lidande, det är ju liksom en röd tråd genom moskvaimperiets historia.

"har inte folket vatten får dom väl dricka vodka istället"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in