2026-06-22, 09:30
Bannlyst
Kvinnor har inte svårt för det. De vill inte ha barn bara
Citera
2026-06-22, 09:50
Medlem
Många kvinnor har nog sex med män som de inte vill ha barn med.
Citera
2026-06-22, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodde
Det pratas mycket nu för tiden om att vi i Sverige (och nästan hela världen) har ett rekordlågt barnafödande och vi ligger långt under gränsen för att ersätta våra föräldrar. Det sägs att människor inte vill ha barn längre men är det verkligen så?

Jag hade denna diskussion nyligen på jobbet och vi var flertalet män mellan 25-40 som pratade om hur vi ska hitta någon partner att eventuellt skaffa barn och då inkl mig själv. Vi är i en ålder då våra föräldrar hade barn i vår ålder men vi har inga och vi lever ensamma fast vi inte vill.

Varför har allt blivit så socialt svårt? Varför träffar människor inte varandra och parar sig? Sitter de fast i soffan med Netflix? Har vi för höga krav på partner?

Ja de kmr ju div undersökningar som pekar på bostadsbrist men även klimatet. Ja tror det sistnämnda är en extremt liten del i verkligheten. Statistik visar sällan hela bilden. Kanske bara råkar va mp och vänster i storstad som svarat på just den enkäten som pekar ut dessa som orsaker.

Ja tror som du, för de flesta handlar de om att dom är ensamma. Sociala medier spelar en stor roll. Man ger inte kärleken en chans utan man vill få hela paketet. Man ser hur andra influensers eller gamla klasskompisar som lever high life med god ekonomi osv. Och tänker ja vil inte bli ihop med en kontorsråtta eller fabriksarbetare chansen. Gäller både killar och tjejer. Sen kan bostadsbristen spela roll för dom som är sambo men allt fler får upp ögonen för problemet att fler par får svårt att få barn så tror fler kommer försöka nu kommande år oavsett bostad.
Citera
2026-06-22, 09:56
Medlem
Med en enormt stor arbetslöshet hittar man inga partners på varken arbetsplatserna eller AW. Det blir ett isolerande liv.

Anledning två är att arbetslösa är inte attrakriva som partners fast det inte är deras fel att det finns mycket färre jobb än det finns arbeten.
Citera
2026-06-22, 09:56
Avslutad
Min flickvän har stort bekantskapskrets. Skulle säga att typ cirka hälften av dem ej har partner. Typ bara 20% av dem som har barn. Alla är typ mellan 28-36 år
Citera
2026-06-22, 09:58
Medlem
.nilss avatar
En blandning av att det är väldigt dyrt för många och jag kan inte klandra dom.

Sedan har du ett dating-system där appar inte vill att du finner den perfekta partnern. Brudar som, naturligtvis får säga Ja och Nej till vem dom vill, verkar ha satt ribban onaturligt hög om man ska krasst ranka hur dom själva ser ut.

Krogen kan vara livsfarlig då brudar filmar killar som försöker gå fram och vara social osv., för att förnedra och sedan lägga upp på internet.

Nu är jag inte någon incel och fattar också varför brudar räds av en hel del snubbar - det finns gott om creeps men jag kan egentligen bara argumentera för ena sidan.

Det känns som om det är gjort halvt med flit detta system, för det är verkligen inte bara män och kvinnor som hamnat mer i osynch, utan precis allt. Alla ska tjafsa och bråka mer.
Citera
2026-06-22, 09:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mh76
Ja kraven har blivit orimligt höga. Och inte bara det, allt ska ständigt vara perfekt hela tiden. Partnern ska vara perfekt. Äldre par när de får frågan hur de kunnat vara gifta i så väldigt många år. Deras svar är kommunikation. Att man löser problemen tillsammans. Denna generation och yngre flyr så fort det uppstår ett problem. De kommunicerar inte med varandra. Istället byter partner och hoppas att allt ska bli perfekt hela tiden. Problemet är att ingen är perfekt, vilket såklart gör att ett förhållande aldrig blir det heller.

Detta ständiga gräset är grönare på andra sidan. Anledningen till det skulle jag säga är sociala medier. Det är ett ständigt tävlande om hur perfekt deras liv är med den mest perfekta partnern.
Inte bara partnern. Även samhället, typ skolan. Trots att dom brister så sitter dom å gör okynnes anmälningar så att det kan resultera i att ditt barn blir omhändertaget. Vården verkar ju även göra en del orosanmälningar. Bara se på alla dessa program som är, där barn har blivit omhändertagna fastän dom inte borde ha blivit det. Socialtjänsten har alldeles för mycket makt att rasera familjer. Vem vill ta en sån risk.
Citera
2026-06-22, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Det gör människor i större delen av världen. Det är så att säga det normala, det vanliga.

I de flesta kulturer bor man hemma hos sina föräldrar tills ens barn blivit halvstora, just för att man vill få sina föräldrars hjälp med barnen.

Det moderna Sverige däremot förväntar sig att föräldrar är ensamma och ensamma ska vårda och sköta sina barn, vilket gör föräldraskapet svårare och tyngre. Och mindre intressant för unga att överhuvudtaget skaffa barn, när man inte får stöd och hjälp.

Här tror jag du tar upp något viktigt!

Plus att många kvinnor också är rädda att få en mansbebis på halsen. Svenska kvinnor som skaffar familj får mycket tunga lass att dra. Jobba för att dra in sin lön, ta hand om barn - ofta utan hjälp utifrån, hålla efter en man som inte lärt sig ta hand om ens sig själv och så hela hushållsgrejen med städning och logistik.
Citera
2026-06-22, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Som man skulle jag säga att det till stor del är till 80 % männens fel.
98% vågar inte ens prata med tjejer längre.
Vet flera stycken över 30 som ser helt ok ut som aldrig ens varit i en relation.
Helt sjukt.
Läste en studie att många män är "rädda" för dejtandet. Att de är rädda för att inte "räcka till" i sänghalmen. För liten snopp, kommer för snabbt osv.
Ja jag känner också många män 30+ som inte haft en relation så länge jag har känt dom iallafall. Och en del kollegor som jag misstänker är i samma situation. Jag är ju också i den situationen.

Tjejer har höga krav på hur män är i sängen och storlek på penis och allt. Jag har själv blivit nobbad p.g.a penisstorlek. Inte så kul att dra ner byxorna framför någon anna tjej efter en sådan händelse.
Citera
2026-06-22, 10:41
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ja jag känner också många män 30+ som inte haft en relation så länge jag har känt dom iallafall. Och en del kollegor som jag misstänker är i samma situation. Jag är ju också i den situationen.

Tjejer har höga krav på hur män är i sängen och storlek på penis och allt. Jag har själv blivit nobbad p.g.a penisstorlek. Inte så kul att dra ner byxorna framför någon anna tjej efter en sådan händelse.

Penis-storlek är obetydligt här i Swedenistan anser jag.
Det hela handlar om utstrålning och hur du uppfattas av andra.
Den etniska svenska tjejen är överlag mycket krångliga och man vet oftast inte vart man har de!

Kommer ihåg en rektor som ofta sa: "typ hata alla", om denna person hade en inställningen vad ska jag förvänta mig av samhället som lider av misantropi!

Är själv också oskuld och 25+
Citera
2026-06-22, 10:43
Medlem
Citat:
Det pratas mycket nu för tiden om att vi i Sverige (och nästan hela världen) har ett rekordlågt barnafödande och vi ligger långt under gränsen för att ersätta våra föräldrar. Det sägs att människor inte vill ha barn längre men är det verkligen så?

Jag hade denna diskussion nyligen på jobbet och vi var flertalet män mellan 25-40 som pratade om hur vi ska hitta någon partner att eventuellt skaffa barn och då inkl mig själv. Vi är i en ålder då våra föräldrar hade barn i vår ålder men vi har inga och vi lever ensamma fast vi inte vill.

Varför har allt blivit så socialt svårt? Varför träffar människor inte varandra och parar sig? Sitter de fast i soffan med Netflix? Har vi för höga krav på partner?

Nu är jag 50 och har tre barn. Men såhär från sidan skulle jag säga att folk är alltför utvärderande och krånglar till det för mycket när de ska ”kila stadigt”. Förr var det vanligt att man avlade barn redan i förälskelsefasen med någon man träffade i 17-20 årsåldern utan närmare konsekvenstänk. Sen tog man det därifrån och ofta löste det sig rätt bra ändå. Idag tar det ofta flera år innan man vågar ta steget att skaffa barn. Förälskelsen är sedan länge över och allt ska se bra ut med timing, ekonomi och karriär. Man utvärderar varandra in i minsta detalj och letar fel.

Vill man skaffa barn relativt snabbt ska man sikta in sig på 35+ kvinnor. De börjar ofta bli desperata och sållar inte lika noggrant eftersom de helt enkelt inte har tid. Problemet med 35+ taggare är dock att de har levt många år som utvärderare och när barnen väl kommit har de en tendens att börja leta fel i relationen.
Citera
2026-06-22, 10:44
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Nu är jag 50 och har tre barn. Men såhär från sidan skulle jag säga att folk är alltför utvärderande och krånglar till det för mycket när de ska ”kila stadigt”. Förr var det vanligt att man avlade barn redan i förälskelsefasen med någon man träffade i 17-20 årsåldern utan närmare konsekvenstänk. Sen tog man det därifrån och ofta löste det sig rätt bra ändå. Idag tar det ofta flera år innan man vågar ta steget att skaffa barn. Förälskelsen är sedan länge över och allt ska se bra ut med timing, ekonomi och karriär. Man utvärderar varandra in i minsta detalj och letar fel.

Vill man skaffa barn relativt snabbt ska man sikta in sig på 35+ kvinnor. De börjar ofta bli desperata och sållar inte lika noggrant eftersom de helt enkelt inte har tid. Problemet med 35+ taggare är dock att de har levt många år som utvärderare och när barnen väl kommit har de en tendens att börja leta fel i relationen.

Amigo, där har vi det. Leta fel och se ner på alla!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in