2026-06-21, 16:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Att hävda att någon saknar moral och humanism för att den inte håller med om din tolkning av situationen i Gaza och Libanon är både orättvist och missvisande.

Moral och humanism är subjektiva begrepp som kan tolkas på olika sätt beroende på individens erfarenheter och värderingar. Att jag har en annan uppfattning än du betyder inte att jag saknar moral. Istället återspeglar det en skillnad i hur vi ser på och värderar komplexa frågor.
Med det argumentet agerade Adolf Hitler moraliskt och humanistiskt och jag tror du inser hur korkat det är med relativ moral.

Men visst är hela händelsekedjan i Gaza en repris av nazi-tiden, det går inte att komma ifrån, och säkerligen hade man samma argumentation som vi har här 1934.
Citera
2026-06-21, 16:37
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidSommarVinter
Annat land? Gaza är inget land. Först.

Andra, igen, inget folkmord.

Om "moral och humanism" kan dras fram hur som helst. Hur många flyktingar bor i ditt hus? Du saknar moral och humanism om det är 0.

Drar gärna tillbaka till början.

Ska Israel få existera alls enligt dig, vi börjar där?

Och vilka gränser?

Enligt mig är landet först osmanska riket sedan bittiskt sedan Israel, så.

Blev nyligen amerikanskägt.

Varför har Kina en egen TikTok? Svara?
1989
När Hamas dödar judar är det folkmord. När judar dödar de boende i Gaza är det inte folkmord. OK.

Israel har inte accepterats av de palestinier som bodde innanför Israels gränser. Kan det vara ett problem tror du? Eller bryr du dig bara om den ena sidan i alla konflikter?

Du tycker frågan är lätt enbart för att du valt sida, men försök inte låtsas vara neutral.

Innan Gaza bombades sönder av Netanyahu så var jag på Israels sida. Nu har Netanyahu även dödat 150 personer i eliten i Iran och saken är glasklar. Netanyahu gör en Hitler. Alla som gjort det har dömts och även han kommer att dömas för sina brott.

Och vi nämner inte ens Libanon, där han har målet att bomba bort allt. Libanon är ett eget land.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-21 kl. 16:39.
Citera
2026-06-21, 16:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
När Hamas dödar judar är det folkmord. När judar dödar de boende i Gaza är det inte folkmord. OK.

Ja, för folkmord har en central aspekt i att måttstocken är uppsåt eller avsikt. Hamas har ett uttalat mål i sina dokument att Israel ska utplånas.

Israel har inte detta uppsåt.

Citat:
Israel har inte accepterats av de palestinier som bodde innanför Israels gränser. Kan det vara ett problem tror du? Eller bryr du dig bara om den ena sidan i alla konflikter?

Vet inte vad du menar, i Israel bor 2 miljoner araber med fullt medlemskap och rösträtt och parti i regeringen.

Citat:
Du tycker frågan är lätt enbart för att du valt sida, men försök inte låtsas vara neutral.

Är absolut inte neutral, jag står på västs och Israels sida i denna konflikt.

Citat:
Innan Gaza bombades sönder av Netanyahu så var jag på Israels sida. Nu har Netanyahu även dödat 150 personer i eliten i Iran och saken är glasklar. Netanyahu gör en Hitler. Alla som gjort det har dömts och även han kommer att dömas för sina brott.

Så Israel skulle efter 7e oktober ha gjort vad?

Du förstår att Gaza, Hizbollah och Iran vill ha bort Israel från jordens yta?

Sedan har de nu avtal och erkännande från flera närliggande stater.

Citat:
Och vi nämner inte ens Libanon, där han har målet att bomba bort allt. Libanon är ett eget land.

Libanon är ett eget land ja. Men de har uppenbarligen ingen kontroll över södra Libanon, där har Iran allierade Hizbollah lagt raketer mot Israel länge och skickat in folk. Allt stött av Iran.
Citera
2026-06-21, 17:08
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ja, för folkmord har en central aspekt i att måttstocken är uppsåt eller avsikt. Hamas har ett uttalat mål i sina dokument att Israel ska utplånas.

Israel har inte detta uppsåt.

Vet inte vad du menar, i Israel bor 2 miljoner araber med fullt medlemskap och rösträtt och parti i regeringen.

Är absolut inte neutral, jag står på västs och Israels sida i denna konflikt.

Så Israel skulle efter 7e oktober ha gjort vad?

Du förstår att Gaza, Hizbollah och Iran vill ha bort Israel från jordens yta?

Sedan har de nu avtal och erkännande från flera närliggande stater.

Libanon är ett eget land ja. Men de har uppenbarligen ingen kontroll över södra Libanon, där har Iran allierade Hizbollah lagt raketer mot Israel länge och skickat in folk. Allt stött av Iran.
Åter igen så är du med Israel när de bombar och mot araber när de bombar. Det kallas för hyckleri. Jag är emot alla bombningar.

Israel vill ha bort Gaza och södra Libanon och Iran från jordens yta. Någon särskild anledning till att du tycker att just den folkrensningen är OK? Själv är jag emot alla folkrensningar.

För den som känner till historiken efter 1948 blir påståendet "det bor ju redan araber i Israel" absurt. 750.000 palestinier fördrevs eller flydde när judarna flyttade in och det är dessa araber hela kriget handlar om. Och nu låtsas du som om det aldrig hänt, "de bor ju i Israel". Nej, det bodde 2.1M araber i Gazas tvångsläger och de fick inte ens komma in i Israel. Helt okänt för dig.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-21 kl. 17:13.
Citera
2026-06-21, 17:14
Avslutad
Citat:
Åter igen så är du med Israel när de bombar och mot araber när de bombar. Det kallas för hyckleri. Jag är emot alla bombningar.

Israel vill ha bort Gaza och södra Libanon och Iran från jordens yta. Någon särskild anledning till att du tycker att just den folkrensningen är OK? Själv är jag emot alla folkrensningar.

För den som känner till historiken efter 1948 blir påståendet "det bor ju redan araber i Israel" absurt. 750.000 palestinier fördrevs eller flydde när judarna flyttade in och det är dessa araber hela kriget handlar om. Och nu låtsas du som om det aldrig hänt, "de bor ju i Israel". Nej, det bodde 2.1M araber i Gazas tvångsläger. Helt okänt för dig.

Om du beskriver historian så, så har du aldrig varit på Israels sida och du tycker inte Israel ska existera.

Men du är inte öppen med det, säg det högt istället.

"emot alla bombningar" - men inte när Hamas gör det.

Igen, ingen folkrensning.

Hamas däremot

Citat:
¨"The Day of Judgement will not come about until Moslems fight the Jews (killing the Jews), when the Jew will hide behind stones and trees... The stones and trees will say O Moslems, O Abdulla, there is a Jew behind me, come and kill him. Only the Gharkad tree... would not do that because it is one of the trees of the Jews."

Där är vad Hamas öppet har i sina dokument. Israel har inget sådant. Pungt.
Citera
2026-06-21, 17:23
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Om du beskriver historian så, så har du aldrig varit på Israels sida och du tycker inte Israel ska existera.

Men du är inte öppen med det, säg det högt istället.

"emot alla bombningar" - men inte när Hamas gör det.

Igen, ingen folkrensning.

Hamas däremot

Där är vad Hamas öppet har i sina dokument. Israel har inget sådant. Pungt.
Hamas brott känner alla till, de har diskuterats sedan oktober 2023, alla länder är emot Hamas. Jag är emot Hamas.

Alla, jag, vet att hamas har som punkt ett "alla judar måste dö" och det var detta som triggade oktobermassakern. Det är folkmord. Hamas är brottslingar.

Nu kan alla se att Netanyahu har "alla anti-sionister måste dö". Det är helt glasklart.

Så problemet är att DU aldrig nämner Israels bombningar, dödande av civila, folkrensningar. Detta är nya insikter, som många med mig börjat få efter att Netanyahu först jämnade Gaza med marken, det kunde han kanske kommit undan med. Men sedan började bomba Libanon samtidigt som han lurade USA att bomba sönder Iran och nu har Netanyahu dumpat Iran-kriget på Trump och skrattar öppet åt hans fredsförslag.

Dessa handlingar är precis lika illa som Hamas. Du är bara för trögtänkt eller för ensidig för att inse detta. Men det kommer.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-21 kl. 17:26.
Citera
2026-06-21, 17:45
Medlem
Ankan-mannens avatar
Sverige borde anta en lag där det är förbjudet att stämpla israelkritik som antisemitism. På samma sätt det är förbjudet att förneka förintelsen. Den lagen om förintelsen signalerar att det går att trumfa åsiktsfriheten. Och att koppla en stackars ofrivillig jude till staten Israel såsom detta görs med de kommentarerna borde vara förbjudet. Det du, Aron Flam.
Citera
2026-06-21, 18:05
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanFyhrholdt
(...)
Ett land som nästan ingen besökt, eller har haft något som helst samröre med
kan ju hos flertalet inte väcka varken missnöje eller sympatier.
(...)
Hur menar du, det finns massor av judar och andra som visar sina åsikter bl a Flashback och i andra kanaler, man får åsikter av deras åsikter. Aron Flam, jag säger bara det.

Det skandalleras ständigt om judeförtryck så fort Israel och konflikten diskuteras. Även i avlägsna Sverige. Och det finns palestinska flyktingar som grannar så varför skulle det inte väcka tankar.

Judar är ofta kritiska till Sverige hur vi hanterade andra världskriget, men om vi inte gjort som vi gjorde hade många inte fått det skydd de fick i Sverige.

Vi handlar mycket med Israel och de är med EBU, vad då inget samröre?
Senast redigerad av Ankan-mannen 2026-06-21 kl. 18:11.
Citera
2026-06-21, 18:30
Medlem
.nilss avatar
Naturligtvis ska offerkoftan bort från judar, framförallt dom som är i eller sympatiserar med Israel.

Vi ska inte lägga lika mycket tid och energi på förintelsen. Den ska inte kunna användas som ett vapen, vilket det görs idag, för att få mörda och våldta sig fram utanför Israels gränser.

Dom vägrar fortfarande släppa in ordentligt med journalister och forskare i Gaza för dom VET att spelet är slut eller så kommer dom rensa alla lik, benrester och tänder. Kommer ta lång tid.

Jag är förbaskat lycklig om trenden fortsätter att folk inser exakt hur mycket problem som skapats i världen pga dessa.

Och innan någon korkad SD-boomer kommer och säger att jag älskar muslimer. Nej du, men vem fan är det som destabiliserar hela jävla området där borta så packet kommer hit? Exakt. USA och Israel.

Israel destabiliserar och mördar för lebensraum, helt sinnessjukt hur vi blivit gaslightade till att inte få säga detta? Men likt ordet rasist så har antisemit ingen styrka alls längre.

Underbart.
Citera
2026-06-21, 19:25
Medlem
FlashbackWojaks avatar
Judarna är smarta och välutbildade. Det sticker i ögonen på de som är dumma och fattiga. Avundsjukan leder till hat.

Hade vart bättre om folk plockade tummen ur arslet och tog tag i sitt eget liv istället för att gnälla på andra som gjort det.
Citera
2026-06-21, 20:33
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Så får man ju inte säga.
Förintelsen.
6 miljoner judar.
Det är allt du behöver veta.
Jag sa inget förbjudet, jag ställde två frågor.

Det enda jag sa var exakt det judarna själva säger om och om igen som motiv till varför vi ska känna skam och känna oss enormt skuldsatta till varenda jude.

Det man inte får göra är att ställa enkla självklara frågor.
Citera
2026-06-21, 20:37
Medlem
GanskaRoligts avatar
Då har helt enkelt majoriteten av dessa befolkningar gjort sin läxa kring den initialt Rothschild-finansierade skurkstaten som kallas för Israel och deras ständiga mord på civila och ockupationer av andras länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in