2026-06-21, 10:56
Medlem
Anybodykillers avatar
Vinnare i forboll:
Citat:
2022 Argentina
2018 Frankrike
2014 Tyskland
2010 Spanien
2006 Italien
2002 Brasilien
Kan katolicismen eller påven ha ett finger med i spelet?
Citera
2026-06-21, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Om två spelare från olika lag möter varandra då, och båda ber till gud om att just de ska vinna. Hur blir det då?

I’m glad you asked:

https://youtu.be/GTcllFz7iPo
Citera
2026-06-21, 11:07
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Inte det minsta.

Vårat sorgliga korplag förlorade i stort sett alla matcher, trots mängder av böner.
Citera
2026-06-21, 11:14
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Vinnare i forboll:

Citat:
2022 Argentina
2018 Frankrike
2014 Tyskland
2010 Spanien
2006 Italien
2002 Brasilien

Kan katolicismen eller påven ha ett finger med i spelet?

Amen!
Citera
2026-06-21, 11:29
Medlem
Zaedrewss avatar
De ber inte till Gud. Grejen är väl mera att de tackar Gud för sitt mål tex. Det går ju inte att be till Gud att du ska måla eller vinna på lotto.

Sedan som med all religion. Om det hjälper. Ja kanske. Får att nå dit de är kommer det krävas många timmar i leran och då kan de ju be till Gud att hålla dom uppe. Gud är väl då mer villig att kanske ge en hjälpande hand. Men sedan detta med att nå ära eller rikedom. Är ju inget som Gud alls bryr sig om.
Senast redigerad av Zaedrews 2026-06-21 kl. 11:33.
Citera
2026-06-21, 11:33
Medlem
Jodå, det är vetenskapligt bevisat!

Bön före en match kan ge betydande psykologiska och emotionella fördelar, och fungerar som ett mentalt ankare.

Det kan t ex hjälpa en mildra prestationsångest och rensa sinnet från distraktioner.

Bön är en beprövad copingteknik som hjälper till att minska nervositet före match. Forskning visar att det utlöser hjärnförändringar som minskar psykisk stress och förbättrar emotionell reglering under press.

Genom att ta en stund för att fokusera kan idrottare blockera externa distraktioner och bättre uppnå det mentala tillstånd som kallas 'in the zone'

Inför t ex en viktig match påminner bön idrottare om att deras identitet inte enbart är knuten till ett vinst/förlustresultat, vilket minskar den förlamande rädslan för misslyckande.

Många idrottare använder tro för att luta sig mot tron ​​att de stöds av en högre makt, vilket kan öka självkänslan och uppmuntra till maximal ansträngning.

Främja gott sportsmannaanda: Det hjälper till att odla ödmjukhet, tacksamhet och en respektfull inställning gentemot både lagkamrater och motståndare.

Man ska dock inte blanda ihop bön före match med t ex tillägna Gud en seger efter match.
Senast redigerad av Quandmeme 2026-06-21 kl. 11:35.
Citera
2026-06-21, 11:39
Medlem
Tydligast kan vi se nu under VM, sverige gjorde en muslimsk böneställing vid mål, nu denna gång mötte vi ett starkt kristet lag som Nederländerna, (dvs man har en stor grupp troende kristna bland spelarna)

Det blev Sverige fick stor stryck vid mötet.
Citera
2026-06-21, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Inte det minsta.

Vårat sorgliga korplag förlorade i stort sett alla matcher, trots mängder av böner.
Kan ge psykologisk effekt om spelaren verkligen tror. Erat korplag var för uselt ändå.
Citera
2026-06-21, 11:58
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Bön fungerar bara ibland, beroende på att Gud prövar oss.

Jag bad inför matchen mot Tunisien och blev bönhörd av Gud. Jag bad även inför matchen mot Nederländerna, med där valde Gud att låta pröva mig istället. Men jag bestod provet och är faktiskt starkare i min tro nu när jag känner Gud så nära att jag blev utsett till att prövas.

Du är ett typexempel på de troendes tänkande!
När din gud inte ger dig gehör måste det ju vara så.
Bortförklara, vrida o vända alla motgångar till sin fördel.
Snacka om att vara underlägsen den mänsliga rasens verklighet.
Inte undra på att tänkande folk tar sig ur kyrkans klor, men precis som ni säger, det är i eländets stund man behöver sin tro. Inte när det går bra.

Religiösa riter hör inte hemma i andra sammanhang än i era överdådiga tempel. Byggda med folkets pengar. Tjuvar och banditer är ni.
Citera
2026-06-21, 12:09
Medlem
53....so whats avatar
När våra spelare är så mentalt oförberedda att det måste ta till hokus pokus och annan skit för att kunna genomföra en fotbollsmatch, då får väl Potter och andra tränare se sig om efter andra spelare.

Inte faan hjälper deras böner, det är deras förmåga att våga göra det som dom tränat på i många år, som måste släppas loss. I det små jävla hjärncellerna, där sitter deras "gudar". Våga och vinn!

Det som utmärker ett vinnande lag är att alla, precis alla jobbar för laget. Ger 100 % HELA TIDEN av en match, inte bara lite då o då.
Citera
2026-06-21, 12:11
Medlem
53....so whats avatar
"Gud styrde bollen i mål"... suck my ass...
Citera
2026-06-21, 12:44
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Religiösa inslag är närvarande i fotbollen på ett sätt vi kanske inte vanligtvis ser i samhället. Hur kommer det sig? Och hur vanligt är det?

Hör Leif Stenberg, Professor i Islamologi vid Lunds Universitet.

https://www.sverigesradio.se/artikel/fotbollen-och-det-gudomliga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in