Citat:
Ursprungligen postat av
FolkrepublikenKina
Joseon.
Korea stammar från Goryeo (Goguryeo), ett av tre koreanska riken (jämte Silla och Baekje) tills dynastin Joseon enade landet under 1300-talet.
Det är alltså inte påhittat, utan lånat av portugiserna från kinesiskan. Goguryeo skrevs då Gaojuli (高句麗), men uttalades annorlunda vid tiden och i den aktuella sydliga dialekten.
Korea i Kina skrivs numera Chaoxian (朝鲜) för Nordkorea, eller Hanguo (韩国) för Sydkorea.
Intressant nog motsvarar Goryeo ungefär dagens Nordkorea, medan de andra två rikena motsvarar Sydkorea.
Alltså, jag fattar inte själv hur jag kunde skriva något så korkat... Har ju för fan nyligen tillbringat flera dagar på "National Museum" i Gyeongju (historiska Soerabeol, världens vid tiden 4:e största stad)! Även om sydsidan vill framhålla "Det Förenade Silla" som den 1:a enade staten på koreanska halvön, så framhåller Nord just det senare Koryo med tanke på att då fanns även de norra delarna med. Vid Kim Il-sung-torget i Pyongyang har jag vandrat igenom det stora konstmuseet där hela historien gås igenom, allt från kopior av gravkammarmålningar från Kogoryo-tiden till sista salen där originalmålningarna till några av de mer berömda propaganda-affischerna i nationalrealistisk stil hänger, mycket intressant.
Hanguo (韩国) låter som en kinesifiering av det nya namnet för Sydkorea, Hanguk (folket av Han) som skapades efter 2:a världskriget.
Beträffande när Europa fick kännedom om landet så var det kanske Marco Polo som var först. Om inte hans historia blivit nertecknad i fängelset hade vi inte vetat något om hans resa. Det fanns säkert andra som gjorde liknande resor. Ett exempel från andra hållet är Rabban Bar Sauma som redan innan utgått från Peking och som så småningom via möten med diverse europeiska härskare även mötte Edward den 1:e av England:
https://en.wikipedia.org/wiki/Rabban_Bar_Sauma
Jag är övertygad om att han utfrågades noggrant av diverse kartografer men som sen höll informationen hemlig. Kollade lite på sidan "The Mysterious Island of Korea":
https://www.oldworldauctions.com/info/article/2017-01
där man på en karta från 1656 redan kan se både Yalu-floden, Pyongyang och Han-floden med tillhörande Hanyang (gamla namnet på Seoul), tror jag. Kixghi(?) norrut skulle kunna vara Kaesong, Koryos huvudstad några hunda år tidigare:
https://www.oldworldauctions.com/dynamic/images/articles/2017/2017-01/2017-01_image13.jpg
Detta var alltså innan den stackars holländaren som led skeppsbrott 1653 och sedan blev kvarhållen i 15 år lyckades fly hem. Man fick alltså varken komma in i eller "The Hermit Kingdom". En tradition som Nordkorea väl kan sägas upprätthåller med den äran...
Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Vet inte vad du fantiserar om för artikel. Men det jag refererar till läste jag på 1980-talet.
Det var alltså den artikel som ingick i det du själv citerade.
Citat:
Hade fö 2 kinesiska kollegor då så lite info fick jag den vägen också.
En av dom var mäkta stolt över att man under kriget mot Vietnam hade plockat ett kriminellt gäng som fick sköta radiotrafiken. Deras rotvälska blev helt obegriplig för de vietnameser som skulle försöka avlyssna.
När Amerikanerna fastnade i Nordkoreas nät med spionfartyget Pueblo 1968 så berodde det mycket på att dom inte lyckade fatta vad koreanerna sa över radio. När man lyssnar på VHF (eller det kanske var kortvåg) blir det mesta lätt till rotvälska om man inte är mycket van vi jargongen. Man ska inte tro för mycket på rövarhistorier som gamla militärer drar...
Citat:
Vad kan NK leverera för produkter som någon annan vill köpa?
Hörde nu att Nordkorea börjat exportera en massa tungsten, bl a. Dom har omfattande gruvindustri där kineserna gärna vill vara med på ett hörn. Kanske ryssarna med, nu det senaste?
Citat:
Bara ta en titt på landsbygden så ser man hur det var i Sverige på 1800-talet.
Berätta gärna vad du såg! Det mesta du får från media är rent hittepå i propagandakriget. Det är ju viktigt att inpränta i oss att dom stackar nordkoreanerna behöver "befrias". Till vaddå? Typ Filippinerna, kanske... Men vem skulle vilja det?
Hade du rest runt i Nordkorea hade de vetat att deras byar på landet är mycket propra och välskötta. Numera har dom dessutom byggt massor med nya hus över hela landet.