2026-06-19, 19:43
Medlem
Imnshos avatar
Helt apropå så har surmört blivit trendigt här i Sverige, kanske pga miljöskäl och klimatet? Är det något som skulle platsa som sushi?

Har inte testat det själv, däremot annan fermenterad fisk. Mört låter som nåldyna?!
Citera
2026-06-19, 19:49
Medlem
KlasLunds avatar
(FB) Svensk sushi med falukorv?

Det kanske är dags för en samligstråd?
Citera
2026-06-19, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Helt apropå så har surmört blivit trendigt här i Sverige, kanske pga miljöskäl och klimatet? Är det något som skulle platsa som sushi?

Har inte testat det själv, däremot annan fermenterad fisk. Mört låter som nåldyna?!
Det fick jag lära mig som barn, att mört egentligen var gott men att den hade för mycket småben som gjorde den oätbar.

Sedan är det nog svårt att få ut tillräckligt stora filéer för att fungera till sushi.
Citera
2026-06-19, 20:04
Medlem
Det behöver ju inte vara rå fisk i sushi, när man gör det själv så blir det ofta surimi-sticks som man använder, . Det är ju behandlat och neutralt. Man skulle egentligen kunna ta vad som helst som inte har för kraftig smak när man gör sina Maki-rullar.
Citera
2026-06-19, 21:07
Medlem
Victor-Cronhielms avatar
Kroppkakor med rå fisk i skulle kunna vara någor för asiatiska restauranger på Gotland.
Citera
2026-06-20, 23:32
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Victor-Cronhielm
Kroppkakor med rå fisk i skulle kunna vara någor för asiatiska restauranger på Gotland.
Blir lite OT men kroppkakor är en intressant idé. Varför finns inga varianter av den? Borde ju gå att variera innandömet i det oändliga egentligen även om just rå fisk inte ligger högst på min önskelista då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in