Igår, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honzik
Så på några år har Rob Engström förlorat tre stora schweizare. Cartier, Omega och Rolex.
Ja, vd:s namn kanske kan ge en hint om varför?
Citera
Igår, 00:19
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homofilen
Tänk att de gjorde en VINST på hela 83 miljoner SEK bara för 4 år sedan.

Bara det årets resultat är ju flera gånger mer än vad gemene arbetare drar in under hela sitt yrkesverksamma liv.

https://www.allabolag.se/foretag/rob.-engstr%C3%B6m-ab/stockholm/urmakare/2JYON34I63IL5

Vad tänker du om det?

Det är så penningtvätt fungerar. Vinsten är de vita pengarna.

/AI
Citera
Igår, 06:35
Medlem
Proumbras avatar
Ett utav världens starkaste och prestigefyllda varumärken, om inte DET starkaste varumärket.

Klart som fan varje skojare till aristokrat kommer att utnyttja det till sin egen fördel om dom kan.

Men det är helt rätt, ner med skylten. Falsk marknadsföring. Skulle inte sätta min fot i den butiken. Bara fotbollsspelare med invandrarbakgrund från div 3 kommer att hänga där, tillsammans med övriga orten.
Citera
Igår, 08:49
Medlem
Synd. Rob Engström har betydligt bättre kundservice än Nymans ur som nu blir den enda återförsäljaren av rolex i Stockholm (tror jag).

Bokade tid på Nymans på deras initiativ när jag var intresserad av en Rolex. När jag kom dit så var personen jag bokat möte med ledig och nån annan hjälpte mig motvilligt eftersom han stod och pratade med sin kollega i kassan. Ung och arrogant kille som började med snacket om jag hade handlat där tidigare och började propsa på mig andra klockor än det jag var intresserad av. Tror dom var fyra st i butiken varav en var upptagen med andra.

Gick direkt till Rob efter ”mötet” och vilken klasskillnad. En ännu yngre som var själv i butiken och parerade mig och en annan kund på ett otroligt trevligt och professionellt sätt. Raka och ärliga svar om tillgänglighet och kö.

Nymans sätter jag inte min fot på igen.
Citera
Igår, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Homofilen
Tänk att de gjorde en VINST på hela 83 miljoner SEK bara för 4 år sedan.

Bara det årets resultat är ju flera gånger mer än vad gemene arbetare drar in under hela sitt yrkesverksamma liv.

https://www.allabolag.se/foretag/rob.-engstr%C3%B6m-ab/stockholm/urmakare/2JYON34I63IL5

Vad tänker du om det?
Att ett företag som omsatte över 250 miljoner per år gör högre vinst än arbetare är inte märkligt per se.

Däremot verkar väl det varit toppen.

Både Engström och Nyman blev dömda för omfattande penningtvätt då. En grundlös gissning är att Engström inte tog tag i sina rutiner efter det.

Att dessa exklusiva varumärken blir mer och mer och snart enbart förknippade med kriminalitet, penningtvätt, utpressning och övriga skumraskaffärer ser säkert klockmärkena själva som största hotet mot deras framtida framgång.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/tre-exklusiva-urmakare-har-inte-foljt-penningtvattslagen
Citera
Igår, 22:48
Medlem
varför bytte företaget vd , vad skulle nya vd.n göra bättre
Citera
Idag, 05:28
Medlem
Valdagens avatar
Rob Engström Anno 1832
https://www.instagram.com/robengstrom1832/
Citera
Idag, 06:10
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Avdelning kuriosa. Ägaren är en kvinna som bor ihop med en annan kvinna. Det går ingen nöd på dom, bor i sthlm innerstad och köpte fritidshus i Grisslehamn för ett par år sedan.

"Ägaren"? Om du menar Rob. Engström AB:s VD så verkar hon bo i en liten etta, som dessutom är en hyreslägenhet. Är det ett tecken på att det "inte går någon nöd" på VD? Moderbolaget Rob. Engström Trading Aktiebolag leds dock av en herre som bor i villa i Stocksund.

Det ser ut som att både omsättning och resultat kraftigt har försämrats mellan 2024 och 2025.

Problemet med att ta ned skylten förstår jag inte riktigt, det kan väl inte ta särskilt lång tid, och det kan man väl göra själv. Men det blir kanske bra kvällstidningsreportage av att den stora klockjätten är elak mot en liten urmakare.
Citera
Idag, 06:56
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandriljaer
Verklig huvudman heter enligt Ratsit Per Arne Ingemar Moberg (kontrollerar 100%), är det en kvinna?

Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
"Ägaren"? Om du menar Rob. Engström AB:s VD så verkar hon bo i en liten etta, som dessutom är en hyreslägenhet. Är det ett tecken på att det "inte går någon nöd" på VD? Moderbolaget Rob. Engström Trading Aktiebolag leds dock av en herre som bor i villa i Stocksund.

Det ser ut som att både omsättning och resultat kraftigt har försämrats mellan 2024 och 2025.

Problemet med att ta ned skylten förstår jag inte riktigt, det kan väl inte ta särskilt lång tid, och det kan man väl göra själv. Men det blir kanske bra kvällstidningsreportage av att den stora klockjätten är elak mot en liten urmakare.

Det är tydligen lite problem før några att førstå skillnaden mellan VD och ägare. Bra att lyfta fram det.

Marginalerna är høga även nu, men inte så extrema som 2024.
Citera
Idag, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Ungefär som en bilhandlare skulle ha en skylt med Porsche.

Kund: tjena, jag såg på skylten att ni har Porsche, jag skulle vilja kika på en...
Butiken: stämmer, men vi har också en väldigt fin Kia Picanto, följ med här!

En väldigt bra liknelse.

Tycks ha varit en snabbkurs i att sänka sitt inarbetade varumärke - lite som att Victorias secret sade nej till Dollarstore (eller liknande) som återförsäljare fast omvänt, här satt man med trumf på hand med de stora märkena och ville vinstmaximera utan att förstå varken koder eller konsekvenser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in