2026-06-19, 17:07
Medlem
Rymdkommissaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brallkillen
Jag är uppväxt med en mor och en styvfar som drack så fort tillfälle gavs, ofta mitt i veckorna, och som betedde sig allmänt odrägligt och gränslöst på fyllan och spelade musik hela nätterna så jag och mina syskon inte kunde sova, när vi skulle upp till skolan nästa dag. Jag anser att föräldrar som är väldigt festsugna jämt inte ska skaffa barn, eftersom det att ha barn innebär att man måste ta ett vuxet ansvar.

Skämdes rejält när jag på morgnarna kände mig tvungen att städa upp efter deras fyllefester, med omkullvälta blomkrukor, LP-skivor som låg utspridda över golvet och fimpar överallt.

Beklagar din uppväxt, men det är så alkoholister fungerar dom skiter i konsekvenserna för andra och till o med skiter de i sina barn, bara dom får sin fix. Edward Blom skulle säkert se din mors och styvfars fester som helt okej, i alla fall på midsommarafton eftersom han själv anser att det är okej att bli kraftigt berusad då i sällskap med barn. Men ifrågasätt inte alkoholistens drickande, det är som om du skulle ifrågasätta kossans helighet till en fanatisk hindu, det uppfattas som oerhört kränkande.
Citera
2026-06-19, 17:09
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Här är ju chansen då att lära dem att det varken är konstigt eller otryggt att folk beter sig annorlunda vid olika tillfällen.

Små barn fattar inte sånt där.
Citera
2026-06-19, 17:24
Medlem
FjodorBajkalsjons avatar
Om drickandet bara innebär att föräldrarna blir en lite gladare och förhöjd variant av sig själv så är det nog ingen större fara för barnen.

Problemet är väl att de vuxna som blir mer än det, tappar kontrollen, blir gränslösa och obehagliga sällan fattar det.

Vilken kategori Edward Blom tillhör får väl hans barn så småningom berätta.
Citera
2026-06-19, 17:29
Medlem
ceyifam2s avatar
Som vanligt är det väl skillnad på att ta en rykande porter till midsommarlunchen och att halsa renat till frukost, för att ta två extrema exempel.

Just nu dricker jag en ljummen Staropramen eftersom värdparet endast kyler läsk, vin och nubbe. Gott så, det brings back the memories från ens forna ungdom, då man drack just fickljummen fulöl man smugglat ut i innerfickan på Levis-jackan. Tror min klarade 6 flaskor men mest ledigt med 2-4.

Barn tycker inte om när föräldrarna är påverkade och konstiga. Håll det på rimlig nivå gott folk. Jag har sett (andra) barn försöka skaka liv i farsgubben deras när han somnat på gräsmattan. Har aldrig tagit mer än 2-3 öl inför mina barn.
Citera
2026-06-19, 17:33
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Små barn fattar inte sånt där.
Inte första gången. Man fattar bara det man lärt sig.
Citera
2026-06-19, 17:36
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Inte första gången. Man fattar bara det man lärt sig.

Vuxna människor har ansvar för barn och får anpassa sig efter dem. Det är inte barnen som ska anpassa sig efter vuxnas behov.

Sen är det stor skillnad på att ta ett par glas vin och att dricka sig full.

Ska man dricka sig full får man skaffa barnvakt.
Citera
2026-06-19, 17:42
Medlem
Rymdkommissaries avatar
Citat:
Vuxna människor har ansvar för barn och får anpassa sig efter dem. Det är inte barnen som ska anpassa sig efter vuxnas behov.

Fullt rimlig slutsats. Men tyvärr är det nog många som anser att dom ska supa på midsommarafton bara för att dom själva vill det, barnen skiter dom i. Jag undrar om Edward Blom brukar bli full som en gris på midsommar.
Citera
2026-06-19, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdkommissarie
Fullt rimlig slutsats. Men tyvärr är det nog många som anser att dom ska supa på midsommarafton bara för att dom själva vill det, barnen skiter dom i. Jag undrar om Edward Blom brukar bli full som en gris på midsommar.

Kommer du ihåg citatet ifråga?
Han sa promille, DU gjorde ett antagande,
Citera
2026-06-19, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Att slå barn har varit det normala i tusen år.
Andra vidriga saker har också varit normala i tusen år och under vikingatiden. Bland annat döda frugan när mannen dör.

Tur mänskligheten utvecklas.

Tror ingen kommer avstå en öl på midsommar för att en galenpanna som du börjar gapa om barnmisshandel.
Citera
2026-06-19, 17:54
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Dricker man så man blir full har man misslyckats. Och får aldrig hända ihop med sina barn.
Våra barn har alltid varit med då det finns alkohol med för att lära sig hur vuxna beter sig.
De har en bra syn på alkohol och att man alltid nyttjar sådant med bra omdöme.

Det Edward Blom framför är helt normal syn på alkohol. Ta bort det magiska förbjudna för sådant kan göra att barnen senare blir allvarligt fulla.

Precis som du skriver har vuxna stort ansvar för sina barn och då ingår att lära dem att alkohol alltid är något normalt och positivt.
Påverkas man negativt så man blir aggressiv ska man låta bli alkohol.
Citera
2026-06-19, 18:12
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Det är inte barnen som ska anpassa sig efter vuxnas behov.
Stämmer inte alls. Självklart ska barn även lära sig att anpassa sig efter andra människor.

Citat:

Ja detta borde vara självklart. Men även sånt måste man lära sig.
Citera
2026-06-19, 18:17
Medlem
LeifD2s avatar
Supande hör ungdommen till.
När man skaffar barn och blir vuxen så får man se till att sköta sig. En lille + en öl eller 2 kan man ju ta. Man blir inte full av det.
Kröka så man ballar ur växer ju man ju ifrån, även om hr Blom verkar ha fastnat i tonårsstadiet vad gäller den mentala utvecklingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in