2026-06-19, 12:19
  #1
Medlem
TheSamePersons avatar
Nu när det där med återvandringsbidraget inte visade sig ge önskad effekt så kom jag att tänka på ifall ett bidrag eller någon form av lön resten av livet skulle ge bättre effekt? Tänk att 7-10 tusen är ändå rätt ok pengar i de flesta länderna vars folk man inte vill se i Sverige och eftersom man ändå håvdar att invandrare kostar mycket mer än om de inte varit i Sverige så blir ju frågan ifall det är en dum idé att införa en sådan lön istället för en engångsbidrag då de flesta ändå är rädda att så mycket pengar på en gång inte nödvändigtvis leder till att man har ett bra liv 5 år framåt. Däremot är en lön från en stabil stat som Sverige absolut en garanti som skulle få fler att börja fundera på saken.
Citera
2026-06-19, 12:27
  #2
Medlem
Eller skulle det istället vara en migrant-magnet: Kom hit, ljug en historia och åk hem med försörjning resten av livet!
Visst låter det väl som en bra deal? Till och med finnar och danskar skulle väl nappa på det.
Citera
2026-06-19, 12:29
  #3
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Nu när det där med återvandringsbidraget inte visade sig ge önskad effekt så kom jag att tänka på ifall ett bidrag eller någon form av lön resten av livet skulle ge bättre effekt? Tänk att 7-10 tusen är ändå rätt ok pengar i de flesta länderna vars folk man inte vill se i Sverige och eftersom man ändå håvdar att invandrare kostar mycket mer än om de inte varit i Sverige så blir ju frågan ifall det är en dum idé att införa en sådan lön istället för en engångsbidrag då de flesta ändå är rädda att så mycket pengar på en gång inte nödvändigtvis leder till att man har ett bra liv 5 år framåt. Däremot är en lön från en stabil stat som Sverige absolut en garanti som skulle få fler att börja fundera på saken.

Nja, många som bor här med bidrag har ju en bostad, och bostadsbidrag.
Flyttar de tillbaka till sina kaosländer räcker det kanske inte till en bostad på (kaos) platsen.
Så en kombination; bidrag 250 000:- till bostad och 5000:- / månad i låt säga 10 år?
Citera
2026-06-19, 12:31
  #4
Medlem
JustTrollings avatar
Lön för vad?

Vi har väl inga jobb i deras hemländer?

Om det du egentligen menar är att Sverige ska garantera migranter gratis bidrag på livstid när dom bor i sina egna länder, så är det dyrt, oetiskt och korkat.

Det är inte svenska folkets jobb att betala bland världens högsta skatter, för att försörja folk i helt andra världsdelar...
Citera
2026-06-19, 12:32
  #5
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Eller skulle det istället vara en migrant-magnet: Kom hit, ljug en historia och åk hem med försörjning resten av livet!
Visst låter det väl som en bra deal? Till och med finnar och danskar skulle väl nappa på det.

Så du kom till det absolut enklaste hinder av dem alla och presneterat det som världens värsta hinder? Det får väl i så fall gälla bara de som redan är i Sverige? Svårt?
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Nja, många som bor här med bidrag har ju en bostad, och bostadsbidrag.
Flyttar de tillbaka till sina kaosländer räcker det kanske inte till en bostad på (kaos) platsen.
Så en kombination; bidrag 250 000:- till bostad och 5000:- / månad i låt säga 10 år?

200.000 och 7 tusen i lön i 20 år skulle nog funka bättre. Det är sant att sjäkva bostaden kan vara ett problem även om många kan iofs hyra i sitt andra land också men ändå. Jag kan tänka mig att rätt många redan har någonstans att bo och inte sällan ett rätt ok hus/lägenhet t.o.m.
Citera
2026-06-19, 12:33
  #6
Moderator
Ancistruss avatar
Jag förmodligen skulle fler återvända då. Men många skulle inte göra det heller, vi får komma ihåg att det ofta är riktiga skitländer många av dem kommer ifrån som de inte vill bo i och då inte bara av ekonomiska orsaker. Sverige och övriga västvärlden är inte bara bättre att bo och leva i ur ett ekonomiskt perspektiv utan även ur många andra perspektiv.
Citera
2026-06-19, 12:34
  #7
Medlem
Ulf-Knulldell-2.0s avatar
Äh, ge dom ett paket cigg och en smäll på käften..
Citera
2026-06-19, 12:48
  #8
Medlem
De har ju redan ett livslångt bidrag och kan återvända hem på semester när och hur länge de vill. Ser inte vad skillnaden mot idag skulle vara annat än att den summan TS föreslår är lägre mot idag.
Citera
2026-06-19, 13:00
  #9
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag förmodligen skulle fler återvända då. Men många skulle inte göra det heller, vi får komma ihåg att det ofta är riktiga skitländer många av dem kommer ifrån som de inte vill bo i och då inte bara av ekonomiska orsaker. Sverige och övriga västvärlden är inte bara bättre att bo och leva i ur ett ekonomiskt perspektiv utan även ur många andra perspektiv.

Helt sant.
Skola, vård, infrastruktur.
Regeringssystem.
Sverige är ett väl fungerande land.
Citera
2026-06-19, 13:09
  #10
Medlem
Aankel-Kaankels avatar
"Gratis lön resten av livet för att återvandra"? De ska enbart vara tacksamma för den tiden de har fått kost, logi, sjukvård/tandvård och i vissa fall även utbildning gratis här i Sverige! Får nån beskedet att denne ska utvisas och denne motsätter sig det så bör Sverige göra som Danmark, leta upp dem om de försöker gömma sig som många tydligen gör och tvångsdeportera dem! Inget snack om den saken!
Citera
2026-06-19, 13:25
  #11
Avstängd
triptykens avatar
Eller... och kalla mig tokig: vi fokuserar på integration där båda "sidor" går vinnande ur det. Vi accepterar att Sverige är mer än en hårfärg, vi lockar med en gemenskap.

När var senast ni blev inbjudna till Eid? När var senast ni bjöd in nån till midsommarfirande?

Svenska blattar har i undersökning efter annan uttryckt en önskan om och om igen: "Att lära känna Svennar". Kvinnor med barn som skriker efter att lära känna Svennar med barn. Unga kvinnor och män som vill bli polare med mer Svennar.
Finns säkert skit dom gör fel, men nåt vi och alla andra Kalles Kaviar kan göra är att släppa sargen och inse att folk e folk och att lära känna nån som står upp för sig själv, och sina tankar, alltid är bra - även om vänskap inte händer. Och det är bra för oss med, att inse att "jaaaa du e blatte, men du är precis som alla andra ollon i världen"
Citera
2026-06-19, 13:49
  #12
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell-2.0
Äh, ge dom ett paket cigg och en smäll på käften..


???
Nänä... inga cigaretter!


Varför i helvete skall svenska skattebetalare stå för denna nota?
Sätt upp tydliga regler för de som inte anpassat sig, be dom åka hem som inte uppfyllt listan.
Övriga som är oönskade av andra skäl kan oxå lämna. De ekonomiska flyktingarna ingår här.
UTAN ekonomiska plånböcker.

Skall det betalas nån summa för "återvandring" är det till dom som legalt är här och vill åka hem med hela släkten, men kolla upp deras ekonomi först.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in