2026-06-19, 08:31
Avstängd
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Rent objektivt kan jag säga att det finns två sorts muslimer, de som är drivna och vill något med sitt liv. Och de som lägger sitt liv i alahs händer. Tekniskt sett är inte alla muslimer dåliga just för de är muslimer. Däremot sticker de dåliga muslimerna ut väldigt mycket, särskilt i Sverige. Skulle de bott i Saudi hade de fått händer och huvud avhuggna.

Diplomatiskt skrivet då jag inte har mycket till övers för muslimer, men det finns de som är bra.

Alla muslimer är likadana, dom följer sin bok Koranen som blir böjd efter deras villkor och ''dawah's'' Alltså muslimer gör det värsta igen, dom ''cherry pickar'' ur Koranen och bänder dess ord till muslimernas fördelar.
Citera
2026-06-19, 09:23
Medlem
Det finns 1,3 miljarder muslimer. Såklart finns det bra som dåliga exempel.

Enligt min erfarenhet är det huvudsakligen en fråga om vilken kultur man kommer från, inte vilken religion man tillhör.
Om man utgår från vad jag stött på (alltså min personliga erfarenhet, som inte alls behöver vara samma som någon annans), så värdersätter perser ("Iranier") bildning. Dom är stolta över att vara bildade.
Samma sak brukade det vara med palestinier innan Yassir Arafat tog kontroll över den palestinska rörelsen. (Nu är ju palestinier bara delvis araber och alla palestinier är inte muslimer, men jag har hört att andra araber föraktade just palestinierna och en del av föraktet berodde på att palestinierna värdesatte kunskap och inte bara guld och bling-bling).
Vilket leder till araberna. Från att ha varit bildade har de nu blivit i huvudsak obildade och ointresserade av bildning. Är det oljans fel? Kanske. Om man kan pumpa guld ur marken kanske man inte bryr sig om att bilda sig.
Egyptierna finns inte längre. Dom som byggde pyramiderna är utrotade och deras land är ockuperat av araber. Så egyptierna, som var ett bildat folk, hade en rik kultur. Men det var varken dom eller araberna som byggde upp det berömda biblioteket i Alexandria. Det var makedonierna, som styrde landet vid den tiden, och dom var inte muslimer.
Pakistan och BanglaDesh, tidigare brittiska kolonier, har en bildningstradition. Men den är begränsad till den besuttna klassen.
Världens folkrikaste muslimska nation, Indonesien, har en bildningstradition, men den är inriktad på religiös och etisk utbildning, inte på det vi i väst kallar "vetenskap".

Sammanfattningsvis:
Det är inte religionen som avgör om ett land har en tradition som värdesätter bildning, utan det är andra delar av kulturen.

För övrigt har många av de kurder jag träffat på varit väldigt väl utbildade, och visat stor aktning för bildning. Många kurder är muslimer.
Citera
2026-06-19, 09:33
Moderator
Ancistruss avatar
Rubriken ändrad:

Varför är muslimska stunder så framgångsrika? ---> Varför är muslimska studenter så framgångsrika?

(Tror åtminstone det var vad TS menade, men det kan varit muslimska studier som åsyftades? TS får skicka PM till mig eller någon annan som moddar här i I&I om det blev fel.)

/Mod
Citera
2026-06-19, 09:38
Medlem
Svavelbryggas avatar
Jag kan tänka mig att det hjälper att de inte dricker eller festar på det sättet. Många av dem bor hos sina föräldrar och kanske föräldrarna fortsätter hetsa dem att göra självstudier även om de är vuxna. Jag tänker de kan vara likadana som såna där skitstöriga duktiga kristna.
Citera
2026-06-19, 09:44
Avstängd
triptykens avatar
Jag vet att tjejer vars morsor tog sig till Sverige från Somalia tenderar att vara brutalt drivna till att plugga.

Grejen är som jag förstår det är att morsorna just inte fick plugga, växte upp med att en man väljs ut åt dom och det var det - så det sitter i att man inte vill att ens döttrar ska hamna där utan ha en bra karriär så dom kan välja själva.
Att dom kan det ändå i Sverige är visserligen sant, men det är en grej som sitter kvar.
Citera
2026-06-19, 09:49
Moderator
Ancistruss avatar
Jag skulle väl inte säga att muslimer rent generellt är bättre studenter än andra. Det är nog snarare så att media med SvT i spetsen gillar att lyfta fram dem om de kan (i synnerhet nu när det kommer vara ett riksdagsval snart). De hade ju knappast varit lika intresserade av att göra reportage om vanliga svenskar som lyckas med studierna.

Så det finns absolut muslimer som lyckas bra med studierna, konstigt vore det nästan annars. Problemet är inte de utan den stora grupp som inte gör det, vilket utgör en väldigt mycket större grupp. Några är t.o.m. rena analfabeter (jo jag vet att de utgör en minoritet, men de finns rätt många av dem också tyvärr.)
Citera
2026-06-19, 09:54
Medlem
När det gäller länder ser det ut såhär!
Så varför tar man inte fram en kinesisk eller Indisk student som framgångsaga?
Asiatiska toppstudenter (Kina, Indien): Utmärker sig ofta inom tekniska och naturvetenskapliga ämnen (STEM). Många av dessa rekryteras till spetsprogram på KTH och Chalmers, och har en mycket stark akademisk grund."Global Swede"-alumner: En utmärkelse som varje år delas ut av Svenska institutet till särskilt framstående internationella masterstudenter. Dessa brukar lyftas fram för både sina höga studieresultat och sitt engagemang.Generellt sett är de internationella studenter som klarar sig bäst de som snabbt integreras i studiegrupper och som får boende i tid, vilket är en starkt bidragande faktor till goda studieresultat. Många av de främsta studenterna återfinns på forskarutbildningen där internationella talanger utgör en mycket stor andel av KI:s och KTH:s forskargrupper.Vill du veta vilka specifika masterprogram som lockar flest toppstudenter, eller är du intresserad av antagningsstatistiken för ett särskilt universitet?
Citera
2026-06-19, 10:13
Medlem
Terrorstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Syftet är väl att försöka få fler av dem att välja en vettig väg i livet än att bli en förorts gangster.

Rätt komiskt, då t. o. m. den s. k. lyckade blatten i trådstarten pratar som ett våp från Rinkeby.
Citera
2026-06-19, 10:59
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Medans deras länder menaländerna är så fattiga och kaosartade!
Finns nu många exempel där muslimer lyfts fram men vad är syftet?
Är svenskar mindre drivna?

https://www.svtplay.se/klipp/jb3oZz1/tog-sm-medalj-siktar-pa-lakarstudier?video=visa
Vi behöver fattiga länder.
Kanske några inflytelserika personer ser till så att det finns terrorister och korruption i många länder för att bibehålla en fungerande balans i världen.
Citera
2026-06-19, 11:02
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Här och nu efter att ha läst ditt inlägg kom jag plötsligt ut ur garderoben som en dödsknarkarnazist de luxe och det finns ingen återvändo. Jag känner mig pånyttfödd.
Ja, men precis, istället för att kritisera det jag säger, försöker du vara ironisk. Är det det enda du klarar av då.
Citera
2026-06-19, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorstorm
Rätt komiskt, då t. o. m. den s. k. lyckade blatten i trådstarten pratar som ett våp från Rinkeby.

Det blir inte bättre än så med SFI! Men ge det två generationer till, så kan avkommorna säkert också sjunga små grodorna på klockren svenska.
Citera
2026-06-19, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
När det gäller länder ser det ut såhär!
Så varför tar man inte fram en kinesisk eller Indisk student som framgångsaga?
Asiatiska toppstudenter (Kina, Indien): Utmärker sig ofta inom tekniska och naturvetenskapliga ämnen (STEM). Många av dessa rekryteras till spetsprogram på KTH och Chalmers, och har en mycket stark akademisk grund."Global Swede"-alumner: En utmärkelse som varje år delas ut av Svenska institutet till särskilt framstående internationella masterstudenter. Dessa brukar lyftas fram för både sina höga studieresultat och sitt engagemang.Generellt sett är de internationella studenter som klarar sig bäst de som snabbt integreras i studiegrupper och som får boende i tid, vilket är en starkt bidragande faktor till goda studieresultat. Många av de främsta studenterna återfinns på forskarutbildningen där internationella talanger utgör en mycket stor andel av KI:s och KTH:s forskargrupper.Vill du veta vilka specifika masterprogram som lockar flest toppstudenter, eller är du intresserad av antagningsstatistiken för ett särskilt universitet?

Östasiater räknas som "white-adjacent". Alltså i princip som vita i mångkulturella mått. Så dessa kommer aldrig att lyftas fram när det gäller propagandan för mångkultur. Det är bara människor från inkompatibla kulturer som kommer att lyftas fram i större grad.

Om du inte tror mig så kan du försöka leta upp artiklar när en östasiat lyfts fram som föregående exempel för mångkulturen. Du lär inte hitta många i jämförelse med somalier, afghaner, pakistanier och andra grupper från tredje världen som hela tiden lyfts fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in