Citat:
Ursprungligen postat av
Paddan1000
Jag vill gärna veta lite hur det går till när man skapar en stiftelse och hur man "programmerar" den till att stuva runt i sina tillgångar beroende på olika utfall. Målet är som sagt att stiftelsen ska finnas i evinnerlig tid och med ränta på ränta effekten är målet att den så småningom efter några hundra år kommer innehålla många miljarder i dagens penningvärde och försörja tusentals släktingar. Det ska finnas en spärr så att max en viss procent av stiftelsens tillgångar kan betalas ut varje år, så att tillgångarna alltid växer och inte kan ta slut. Måste man skapa stiftelsen medan man fortfarande är i livet, eller kan det ske efter ens död genom ett testamente?
Jag även höra lite om vad ni tycker om min ide. Särskilt från personer som gärna hade fått en stor summa pengar i handen och spenderat den på skit och tycker att jag är en gniden snåljåp, så att jag kan stärkas i mitt beslut. Jag inser att ekonomiskt sinnelag är en sällsynt gåva, för annars hade alla släkter grundat liknande stiftelser och vi hade alla varit rika och välmående med "fuck off kapital" utan att behöva slava på ett heltidsjobb till 70 års pensionsålder innan man får möjlighet till att njuta av livet.
Innan någon som inte läst trådstarten ordentligt kommenterar att jag ska tjäna mina egna pengar och inte förvänta sig att leva på mina föräldrars arv kan jag säga att alla mina pengar som jag disponerar just nu har jag tjänat själv och det gäller också alla pengar som ska in i stiftelsen, så jag själv kommer inte på något sätt bli ekonomiskt berikad av stiftelsen utan den är endast skapad för andra. Jag själv lever som en hemlös där jag går klädd i trasiga kläder och kör skrotbilar.
Det mesta här du skrivit är fantasier. Det fungerar i utlandet med släkter som har materiella tillgångar och förvaltar dem generation efter generation inte i Sverige, Sverige och svenskarna är programmerade till destruktion. Förutom Wallenberg som är en av arkitekterna till svenskarnas utrotning.
En stiftelse får ju exekutiva perssoner precis som vilket företag som helst och byts även ut som vilket företag som helst. Det lever lixom inte magiskt kvar som något slags robotföretag som algoritmiskt förvaltar dina pengar.
Kan dela med mig av en historia. Kände en förmögen kvinna som faktiskt byggt sin förmögenhet själv, 30-40miljoner och detta är några år sedan (investerade aktier, köpte hus på rätt plats osv), lärde känna kärringen runt 2000 och hon fick cancer, och därefter plötsligt fick dessa fantasier som du nu har. Så hon skaffade sig en stiftelse som hon satte alla pengar, skulle förvaltas med snåla principer osv, sedan dog hon långt innan pensionsålder. På 10 år var
alla pengar borta från stiftelsen. Förskingrade av styrelsemedlemmarna själva. Hennes grav står helt öde, bara vittrande skit. Ihågkommen av mig som en idiot, och av andra bekanta som en snålkärring. Helt värdelös.
Visst hon hade ju inga barn och du verkar vilja ha just barn och arvingar. Men i Sverige kommer svensk skola+ sociala medier förvanska deras små huvuden till något annat än du vill, så det du vill med dina barn, kommer inte heller ske. Sverige och svenskarna är cooked (amerikanskt nyspråk).