2026-06-18, 07:22
  #1753
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Här är ETT exempel på hur man under konflikten nu låtit militär förstöra jordbruksmark och olivträd

https://www.aljazeera.com/amp/news/2025/8/23/israeli-military-uproots-thousands-of-palestinian-olive-trees-in-west-bank

Förstöra palestiniers olivträd är sen gammalt (67) något av en sport bland de illegala bosättarna
https://www.lemonde.fr/en/m-le-mag/article/2024/09/21/the-olive-tree-maltreated-symbol-in-occupied-land_6726789_117.html

Notera ordvalet "tusentals" och jämföra med bilder på gamla tusenåriga träd när det handlar om nyplanterade träd på en yta motsvarande 200 x 200 meter. Det finns ingen chans att man planterade tusentals träd på en så liten yta för tusen år sen, det är en högdensitetsodling som araber lärt sig göra med israelisk teknologi. Vidare så finns inte platsen "al-Mughayyir" nära Ramallah, det finns ett samhälle som heter "al-Mughayyir" i Jenin.

Har du några fler källor som beskriver incidentenen som inte blandar ihop bilderna från flera olika platser?
Citera
2026-06-18, 21:37
  #1754
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag sitter här och skrattar så jag gråter. Du hittade ett (1!) exempel där IDF fäller en skog och det
du kan googla så finns det gott om dokument som beskriver hur det i decennier blivit ett återkommande event att israeliska medborgare ofta bosättare med militärt beskydd av idf satt i system att förstöra palestinska bönders olivlundar och hindra skördarna

Här finns uppgifter om att över 52000 olivträd förstörts i Västbanken av israeler sedan 2023
https://news.mongabay.com/2025/03/gaza-and-west-bank-farmers-salvage-olive-harvest-amid-displacement-destruction-and-israeli-settler-v iolence/amp/

Är du så indoktrinerad att du inte ens kan ta in att det faktum att illegala bosättare med militärt eskort sedan mycket lång tid expanderar sina territorier och försökt fördriva befolkningen som redan bor i de områden de vill ta över ? Du tror det är fantasipropaganda att det satts i system från bosättare att med militärt bakydd gräva sönder vattentillgången för palestinska bönder sabotera skördar osv?

Isåfall finns väl inte så mycket orsak för oss att svara varandra.
__________________
Senast redigerad av st33r 2026-06-18 kl. 21:47.
Citera
2026-06-18, 21:40
  #1755
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
du kan googla så finns det gott om dokument som beskriver hur det i decennier blivit ett återkommande event att israeliska medborgare ofta bosättare med militärt beskydd av idf satt i system att förstöra palestinska bönders olivlundar och hindra skördarna

Här finns uppgifter om att över 52000 olivträd förstörts i Västbanken av israeler sedan 2023
https://news.mongabay.com/2025/03/gaza-and-west-bank-farmers-salvage-olive-harvest-amid-displacement-destruction-and-israeli-settler-v iolence/amp/

52000 plantor är ingenting, men det intressanta är var dessa plantor sattes. Babeluringarna är nämligen så lustiga att de springer omkring och sätter plantor på mark som inte är deras.
Citera
2026-06-18, 21:49
  #1756
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
52000 plantor är ingenting, men det intressanta är var dessa plantor sattes. Babeluringarna är nämligen så lustiga att de springer omkring och sätter plantor på mark som inte är deras.
"Babeluringar". Busigt uttryck du. Thihi
Men i alla fall. Då får jag tacka så mycket för samtalet och avslutar härmed interaktion med dig. Ha det bra vännen.
Citera
2026-06-18, 21:53
  #1757
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
"Babeluringar". Busigt uttryck du. Thihi
Men i alla fall. Då får jag tacka så mycket för samtalet och avslutar härmed interaktion med dig. Ha det bra vännen.

Här kan du läsa mer om illegal markanvändning i Judéen och Samarien. Babelstinerna har slängt upp omkring 100 000 svartbyggen bara i område C. När okunnigt folk som du ser att någon byggnad eller trädodling bulldozras bort handlar det inte om ett krigsbrott utan ett brott mot planbestämmelserna som åtgärdas. Babelstinerna måste följa lagen de också nämligen.

https://www.regavim.org/position_papers/illegal-construction-in-judea-and-samaria-periodic-update-march-2025/
Citera
2026-06-18, 23:11
  #1758
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Här kan du läsa mer om illegal markanvändning i Judéen och Samarien. Babelstinerna har slängt upp omkring 100 000 svartbyggen bara i område C. När okunnigt folk som du ser att någon byggnad eller trädodling bulldozras bort handlar det inte om ett krigsbrott utan ett brott mot planbestämmelserna som åtgärdas. Babelstinerna måste följa lagen de också nämligen.

https://www.regavim.org/position_papers/illegal-construction-in-judea-and-samaria-periodic-update-march-2025/
Israel har inte planbestämmanderätt över landsbygden i Palestina utanför de illegala bosättningarna
Citera
2026-06-19, 09:51
  #1759
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Israel har inte planbestämmanderätt över landsbygden i Palestina utanför de illegala bosättningarna

Enligt det gällande regelverket (Osloavtalet) och den faktiska administrationen på marken har Israel fullständig och exklusiv kontroll över detaljplaner och bygglov i hela Område C, vilket inkluderar den palestinska landsbygden i det området.

Område C utgör ungefär 60 procent av Västbankens totala yta. Det omfattar de israeliska bosättningarna, men också stora områden av palestinsk landsbygd, jordbruksmark, naturreservat och militära övningsområden.

Inom hela detta område är det den israeliska civiladministrationen (Civil Administration, en underavdelning till det israeliska försvarsdepartementet) som har den yttersta planbestämmanderätten.

Detta innebär att om en arab bestämmer sig för att anlägga en illegal trädodling är det inget krigsbrott att bulldozra ner den, utan endast upprätthållandet av områdets laga ordning.

Genom Oslo II-avtalet (1995) delades Västbanken upp i tre områden (A, B och C) som en tillfällig lösning i väntan på ett slutgiltigt fredsavtal.

Område A: Full civil och säkerhetsmässig kontroll av den Palestinska Myndigheten (PA).

Område B: Palestinsk civil kontroll, men delad/israelisk säkerhetskontroll.

Område C: Full israelisk kontroll över både säkerhet och civila frågor, inklusive markplanering, zonindelning och bygglov.

Araberna verkar inte ha någon brådska med fredsförhandlandet och därför är det ovan beskrivning som reglerar förhållanden på marken i Judéen och Samarien (det judehatare kallar västbanken).
__________________
Senast redigerad av Petronius 2026-06-19 kl. 09:54.
Citera
2026-06-19, 10:24
  #1760
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Enligt det gällande regelverket (Osloavtalet) och den faktiska administrationen på marken har Israel fullständig och exklusiv kontroll över detaljplaner och bygglov i hela Område C, vilket inkluderar den palestinska landsbygden i det området.

Område C utgör ungefär 60 procent av Västbankens totala yta. Det omfattar de israeliska bosättningarna, men också stora områden av palestinsk landsbygd, jordbruksmark, naturreservat och militära övningsområden.

Inom hela detta område är det den israeliska civiladministrationen (Civil Administration, en underavdelning till det israeliska försvarsdepartementet) som har den yttersta planbestämmanderätten.

Detta innebär att om en arab bestämmer sig för att anlägga en illegal trädodling är det inget krigsbrott att bulldozra ner den, utan endast upprätthållandet av områdets laga ordning.

Genom Oslo II-avtalet (1995) delades Västbanken upp i tre områden (A, B och C) som en tillfällig lösning i väntan på ett slutgiltigt fredsavtal.

Område A: Full civil och säkerhetsmässig kontroll av den Palestinska Myndigheten (PA).

Område B: Palestinsk civil kontroll, men delad/israelisk säkerhetskontroll.

Område C: Full israelisk kontroll över både säkerhet och civila frågor, inklusive markplanering, zonindelning och bygglov.

En situation skapad av israelerna för att kunna hävda precis det du hävdar nu:

Citat:
Israel strictly controls Palestinian settlement, construction and development in Area C. In the 12 years from 2000 to 2012, only 211 Palestinian submissions for Israeli permits, out of 3,750 applications (5.6%) – were approved. The figure tails off for the last 4 years, 2009 through 2012 with 37 permits given from among 1,640 applications (2.3%). By contrast, the same Civil Administration figures indicate that in approximately 75% of Israeli settlements, construction was undertaken without regard for the appropriate permits.

Finns en bra beskrivning av hela situationen här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Area_C

Citat:
Araberna verkar inte ha någon brådska med fredsförhandlandet och därför är det ovan beskrivning som reglerar förhållanden på marken i Judéen och Samarien (det judehatare kallar västbanken).

"Det judehatare kallar Västbanken"
Alla är judehatare i din värld. Precis varenda en. Man använder en regions officiella namn = judehat. Du flyger för nära solen nu, urvattnar begreppet.
Citera
2026-06-19, 11:38
  #1761
Medlem
st33rs avatar
De otaliga rapporterna om hur bosättare förstör palestinsk jordbruksmark handlar inte om "olagliga" nyplanteribgar utan , det handlar om de invånare som äger marken som brukar sin redan kultiverade jord.

Och som dödas, misshandlas och terroriseras av nyinflyttade extremister från andra delar av världen
Citera
2026-06-19, 20:33
  #1762
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
De otaliga rapporterna om hur bosättare förstör palestinsk jordbruksmark handlar inte om "olagliga" nyplanteribgar utan , det handlar om de invånare som äger marken som brukar sin redan kultiverade jord.

Och som dödas, misshandlas och terroriseras av nyinflyttade extremister från andra delar av världen

Otaliga rapporter? Nu sitter du och hittar på i brist på verkliga "krigsbrott". När det gäller våld från israeler mot kolonisterna så vet vi ju att kolonisternas våld mot israeler är minst fyra gånger högre än omvänt.
Citera
2026-06-20, 11:31
  #1763
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Otaliga rapporter? Nu sitter du och hittar på i brist på verkliga "krigsbrott". När det gäller våld från israeler mot kolonisterna så vet vi ju att kolonisternas våld mot israeler är minst fyra gånger högre än omvänt.

Med fyra gånger högre menar du de 11000 dödade palestinier kontra 900 dödade israeler som vi gick igenom tidigare?
Citera
2026-06-20, 12:06
  #1764
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Med fyra gånger högre menar du de 11000 dödade palestinier kontra 900 dödade israeler som vi gick igenom tidigare?

Jag svarade på ett inlägg som kritiserade israeliska civilas handlingar gentemot palestinska civila. Jag svarade denna person att det är minst 4 gånger vanligare att palestinier utsätter israeliska civila för brott än tvärtom.

Vad gör du ens på ett diskussionforum när du inte kan läsa och ta till dig skriven text? Du fördummar debatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in