2026-06-04, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Denna är intressant, tycker jag:

https://www.wslanalytics.com/p/inside-the-stands-wsl-attendance-b58

Som jag tolkar det så sjönk snittet i WSL med cirka 10 procent, när man räknar bort Arsenals siffror.
Och 8 av 11 klubbar sänkte sitt snitt 25/26 jämfört med 24/25.

Men!.. man hade 0 matcher under 1000 åskådare (8 st 24/25 och 5 st 23/24) och antalet matcher under 2000 åskådare sjönk från 35 st till 22 st. Dvs lägstanivån har höjts rejält.

Och "äntligen" någon som redovisar medianpublik, vilket jag alltid påstår är den viktigaste siffran långsiktigt. Den ligger alltså på 3236 säs 25/26, vilket är ganska likt föregående två säsonger.

Chelsea ska spela alla matcher på Stamford bridge nästa år, det borde få upp deras snitt lite grann.
Citera
2026-06-04, 18:52
Medlem
Oj vad Anna och Saga var irriterade på world 7s. Har jag missat något? Jag stör mig inte alls på det. Kollade iof inte nu men första upplagan såg jag.

Men kolla bara här.

Europa cup: ”riktig” fotboll. Lagen tar det superseriöst, reser över hela Europa, slår ut topplag, flyttar ligamatcher osv. Uefa: knappt några prispengar, tvivlar på att Häcken och Hammarby ens går +/- 0 med resor och hotell. Matcherna ej på tv eller youtube, gick ej att följa internationellt. Turneringen i princip helt okänd. Den stora publiken helt ointresserad då ingen i England, Spanien osv bryr sig om svenska, tjeckiska, isländska lag osv. De tittar bara om det är stora och välkända klubbar med.

World 7s: ”plojturnering”, 7-manna. Klubben och spelarna får typ lika mkt som för ett års CL-deltagande för 3 dagars arbete där de knappt behöver anstränga sig prestationsmässigt. Visst, man kan bli skadad, men det är lättförtjänt internationell uppmärksamhet och prispengar och skadad kan man bli på träning också.

Grundbudskapet är att Uefa inte har monopol på fotboll, och det är ett bra budskap. Om Uefa och nationella förbund inte vill betala spelarna eller marknadsföra de officiella matcherna när spelarna ger allt de har, varför ska de tacka nej när någon annan kommer och vill ge dem pengar för att spela 4 st 7-manna matcher på 3 dagar? Varför väntar sig alla att Uefas ”riktiga” fotboll ska ha ensamrätt på spelare och damlag när dessa får så otroligt lite tillbaka, och någon annan kommer och erbjuder ett års Uefa-lön för tre dagars deltagande? Det är en fri marknad och damfotbollen är en ung marknad. Lagen och spelarna har ingen skyldighet att bara spela välgörenhetsturneringar där man inte får betalt och där Uefa anstränger sig för att verkligen visa hur lite man bryr sig.

En bra grej med amerikanska investerare är att de vågar tänka utanför boxen och de agerar och är innovativa. Sitter inte bara och väntar på att någon annan ska fixa allt. Varför ska den enda acceptabla vägen framåt vara att vänta på att Uefa tar initiativ för att utveckla damturneringar? Då får man vänta länge. Det är bara bra om de får lite konkurrens. Vem vet, world 7s kan lika gärna utvecklas till att bli 11-manna, eller till att bli en internationell superliga eller liknande.
Citera
2026-06-04, 21:08
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Oj vad Anna och Saga var irriterade på world 7s. Har jag missat något? Jag stör mig inte alls på det. Kollade iof inte nu men första upplagan såg jag.

Men kolla bara här.

Europa cup: ”riktig” fotboll. Lagen tar det superseriöst, reser över hela Europa, slår ut topplag, flyttar ligamatcher osv. Uefa: knappt några prispengar, tvivlar på att Häcken och Hammarby ens går +/- 0 med resor och hotell. Matcherna ej på tv eller youtube, gick ej att följa internationellt. Turneringen i princip helt okänd. Den stora publiken helt ointresserad då ingen i England, Spanien osv bryr sig om svenska, tjeckiska, isländska lag osv. De tittar bara om det är stora och välkända klubbar med.

World 7s: ”plojturnering”, 7-manna. Klubben och spelarna får typ lika mkt som för ett års CL-deltagande för 3 dagars arbete där de knappt behöver anstränga sig prestationsmässigt. Visst, man kan bli skadad, men det är lättförtjänt internationell uppmärksamhet och prispengar och skadad kan man bli på träning också.

Grundbudskapet är att Uefa inte har monopol på fotboll, och det är ett bra budskap. Om Uefa och nationella förbund inte vill betala spelarna eller marknadsföra de officiella matcherna när spelarna ger allt de har, varför ska de tacka nej när någon annan kommer och vill ge dem pengar för att spela 4 st 7-manna matcher på 3 dagar? Varför väntar sig alla att Uefas ”riktiga” fotboll ska ha ensamrätt på spelare och damlag när dessa får så otroligt lite tillbaka, och någon annan kommer och erbjuder ett års Uefa-lön för tre dagars deltagande? Det är en fri marknad och damfotbollen är en ung marknad. Lagen och spelarna har ingen skyldighet att bara spela välgörenhetsturneringar där man inte får betalt och där Uefa anstränger sig för att verkligen visa hur lite man bryr sig.

En bra grej med amerikanska investerare är att de vågar tänka utanför boxen och de agerar och är innovativa. Sitter inte bara och väntar på att någon annan ska fixa allt. Varför ska den enda acceptabla vägen framåt vara att vänta på att Uefa tar initiativ för att utveckla damturneringar? Då får man vänta länge. Det är bara bra om de får lite konkurrens. Vem vet, world 7s kan lika gärna utvecklas till att bli 11-manna, eller till att bli en internationell superliga eller liknande.

Så Anna och Saga har tyckt till om W7 nu också. Det jag har sett från engelska sociala media-konton så var det bara positiva kommentarer om W7. Bara tröttsamt med Anna och Sagas gnäll och bakåtsträvande.
Citera
2026-06-05, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Så Anna och Saga har tyckt till om W7 nu också. Det jag har sett från engelska sociala media-konton så var det bara positiva kommentarer om W7. Bara tröttsamt med Anna och Sagas gnäll och bakåtsträvande.

De verkar tycka att det är för mycket show och gillar inte att spelarna får betalt för att göra shownummer av entréerna typ. Men spelarna själva har ju inget emot det vad det verkar.

Jag tycker bara inte det är så stor grej. Det är väl positivt med initiativ inom damfotbollen av folk som faktiskt vill gå in med pengar. Sånt har inte växt på träd precis. Vad ska annars få UEFA att liksom höja nivån och t ex börja visa Europa cup matcherna så det går att faktiskt se turneringen.

Jag kan nästan garantera att både Hammarby och Häcken skulle tacka ja också om de blev erbjuda 5 miljoner minimum + resan betald för 3 dagars deltagande innehållandes 4 st 2x20 min 7-manna matcher, även om det inte är ”riktig” fotboll. Principer är en sak, men lagen behöver pengar också.
Citera
2026-06-05, 20:43
Medlem
Citat:
De verkar tycka att det är för mycket show och gillar inte att spelarna får betalt för att göra shownummer av entréerna typ. Men spelarna själva har ju inget emot det vad det verkar.

Jag tycker bara inte det är så stor grej. Det är väl positivt med initiativ inom damfotbollen av folk som faktiskt vill gå in med pengar. Sånt har inte växt på träd precis. Vad ska annars få UEFA att liksom höja nivån och t ex börja visa Europa cup matcherna så det går att faktiskt se turneringen.

Jag kan nästan garantera att både Hammarby och Häcken skulle tacka ja också om de blev erbjuda 5 miljoner minimum + resan betald för 3 dagars deltagande innehållandes 4 st 2x20 min 7-manna matcher, även om det inte är ”riktig” fotboll. Principer är en sak, men lagen behöver pengar också.

Jag kollade på hela turneringen och det blev mer o mer kul o se kreativiteten vid outwalksen. Jag garvade som faan åt en del som visades upp. T.o.m. domarna satte igång med sina outwalks.
Men det är ju det turneringen går ut på att showa och sen mera seriöst under själva matcherna även om det var lite show då också.

Hade en fundering på om W7Football kunde köras i typ Stockholm nån sommar.
Citera
2026-06-05, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DassLocker
Jag kollade på hela turneringen och det blev mer o mer kul o se kreativiteten vid outwalksen. Jag garvade som faan åt en del som visades upp. T.o.m. domarna satte igång med sina outwalks.
Men det är ju det turneringen går ut på att showa och sen mera seriöst under själva matcherna även om det var lite show då också.

Hade en fundering på om W7Football kunde köras i typ Stockholm nån sommar.

Det hade varit kul men för att få stort intresse behöver de få med stora och välkända klubbar. Den kan ju hållas i Sthlm om det är lag från olika länder med, men knappast med bara svenska.
Citera
2026-06-06, 15:59
Medlem
Citat:
Bromley?

Du måste ju förstå att damfotbollen är en väldigt ung marknad. Det är alltså väldigt billigt = låg risk att investera där, med potential för att vinsten kan bli stor om man så att säga har köpt in sig tidigt. 100 miljoner kr är inte mycket för en dollarmiljardär eller hur mycket pengar hon nu har. Du kan bygga upp ett helt damlag som tar sig nära toppen på bara några år för samma pengar som det kostar att betala en herrspelare i högstaserien. Detsamma gäller i Sverige där en liten insats nu kan ge stor vinst senare, inom överskådlig tid numera.

Gällande Kangs satsning på London City så måste hon se potential i själva ligan och marknaden i England och inte bara hoppas att det ska leda till Europaspel. England har den största damligan i Europa, det är den amerikanska som kan ha större ekonomisk potential. För om det bara är CL som gäller så är i så fall England det absolut svåraste landet att kvala in dit ifrån. Sen har hon lite bråttom på typiskt amerikanskt vis, vill vinna serien första året osv. Men det är väl roligt att någon vill satsa pengar på damfotboll. Folk har inte precis stått på kö för att göra det.

Från kanalen Business in sport

https://www.youtube.com/watch?v=3D2qJrAYIDM

De här två är inne på samma tankebanor som jag, Damfotbollen är idag ett luftslott utan fundament. Det finns inte tillräckligt med fans och man tror att damfotbollen ska lyckas locka alla kvinnor som inte är intresserade av sport att börja gå och titta på damfotboll.

Titta bara på debatten kring Damallsvenskan senaste 30 åren, publiksiffrorna har stått helt still trots enorma satsningar inom massmedia och spelare som konstant klagar i TV och radio över att ingen är intresserad av damfotboll. Alla de bästa spelarna har redan flytt Sverige och ligan är mer eller mindre död där endast närmast sörjande bryr sig.

Det enda Kangs gigantiska pengarullning inom damfotbollen kommer att åstakomma är att klubbarna går i konkurs när publiken uteblir. Just nu lever WSL med hjälp av artificiell andning som bara kommer att pågå så länge herrklubbarna subvensionerar damfotbollen. Småklubbarna har redan kastat in handuken och vill inte ens delta i WSL längre.
Citera
2026-06-06, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Från kanalen Business in sport

https://www.youtube.com/watch?v=3D2qJrAYIDM

De här två är inne på samma tankebanor som jag, Damfotbollen är idag ett luftslott utan fundament. Det finns inte tillräckligt med fans och man tror att damfotbollen ska lyckas locka alla kvinnor som inte är intresserade av sport att börja gå och titta på damfotboll.

Titta bara på debatten kring Damallsvenskan senaste 30 åren, publiksiffrorna har stått helt still trots enorma satsningar inom massmedia och spelare som konstant klagar i TV och radio över att ingen är intresserad av damfotboll. Alla de bästa spelarna har redan flytt Sverige och ligan är mer eller mindre död där endast närmast sörjande bryr sig.

Det enda Kangs gigantiska pengarullning inom damfotbollen kommer att åstakomma är att klubbarna går i konkurs när publiken uteblir. Just nu lever WSL med hjälp av artificiell andning som bara kommer att pågå så länge herrklubbarna subvensionerar damfotbollen. Småklubbarna har redan kastat in handuken och vill inte ens delta i WSL längre.

Jag är inte så intresserad av någon analys av folk som inte följer damfotboll utan bara dyker upp för att klanka ner och vara negativa. Förklara publiken i USA då? Folk vallfärdar från angränsande delstat när ett nytt lag startas.

Man kan ju visa matcherna online också, det är 2026 och finns internet. Att få tusentals människor i Örebro att gå på damfotboll måste inte vara enda sättet att få in pengar. Framförallt är det korkat att begränsa sig till en lokal publik när man kan nå hela världen utan extra kostnad.

Jag tror man behöver tänka lite utanför boxen för att damfotbollen ska växa. Ska man ha herrallsvenskan som modell enbart? Det finns ingen lag som kräver det. Herrallsvenskan är ju även den helt ekonomiskt bakbunden jämfört med resten av världen, av princip verkar det som. Svensk fotboll är lite för bakåtsträvande enligt mig, man vill aldrig tänka nytt eller tänka kreativt. Damfotbollen måste ju inte kopiera herrfotbollens mall exakt, det är inte det enda som är godkänt.
Citera
2026-06-18, 12:37
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Idag lottas WCL-kvalet. Vågar man hoppas på att Bajen inte ännu en gång ställs mot svårast tänkbara motstånd?

I "semin" är följande motstånd möjligt

Brøndby IF
FK Apolonia Fier
Rangers FC
SCU Torreense

Sen väntar troligen i en "final"
Ajax
Juventus
Slavia Prag

( Om jag fattat det rätt?)
Senast redigerad av Nytorgsprinsessa 2026-06-18 kl. 12:58.
Citera
2026-06-18, 12:38
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Idag lottas WCL-kvalet. Vågar man hoppas på att Bajen inte ännu en gång ställs mot svårast tänkbara motstånd?

Stämmer det att det återstår ytterligare en kvalomgång efter "miniturneringen"?

Något av dessa blir det som seedat lag numera. Ingen aning om någon är mycket svårare än någon annan.

Brøndby IF
FK Apolonia Fier
Rangers FC
SCU Torreense
Citera
2026-06-18, 12:47
Medlem
Alkibiadess avatar
Och Malmö kan lottas mot Frankfurt, St Pölten, Sporting eller Vålerenga om jag förstår det rätt.
Citera
2026-06-18, 12:48
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Och Malmö kan lottas mot Frankfurt, St Pölten, Sporting eller Vålerenga om jag förstår det rätt.
Frankfurt blir svårt. Övriga har Bajen vunnit mot, så liten chans finns det om MFF hittar formtoppen.

Hur blev det för Häcken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in