2026-06-18, 12:22
Medlem
Sluutenbergens avatar
White coat syndrome (also known as white coat hypertension) is a condition where a person's blood pressure spikes only in a medical setting, such as a doctor's office, while remaining normal in their everyday environment. It is primarily triggered by anxiety or the stress of a health checkup.

Why It Happens
The condition is believed to trigger a temporary "fight or flight" response, elevating heart rate and blood pressure. According to Blood Pressure UK, some people may experience blood pressure readings between 10 mmHg to 30 mmHg higher in a clinic setting compared to at home, even if they don't consciously feel stressed.

Det står att 1 av 5 lider av detta. Var nyss hos vårdcentralen och skulle ta blodtrycket och när mackapären stramade åt runt armen och jag såg mätaren gå upp över 200 blev jag knäsvag och rev av mig maskinen. De sa åt mig att återkomma när jag lugnat ner mig: äta lite och så. Tyvärr sitter känslan kvar i kroppen och jag känner mig typ sjuk. Mådde okej innan men så fort jag satte mig ner i stolen för kollen triggade något i kroppen eller hjärnan igång stressreaktion. Någon annan som har detta problemet? Hur gör ni för att hantera det? Om det väl sker hur lugnar ni ner kroppen efteråt?

Detta är inget nytt för mig, jag har typ hela livet blivit stressad av sjukvården och blod. Är kanske ett barndomstrauma (ungefär som Lasse Åbergs flygrädsla i Sällskapsresan är ett symtom på en underliggande neurotisk känsla, kanske en överväldigande mor), för jag föddes med kejsarsnitt för navelsträngen var nära på att strypa mig till döds... bara en teori.
Citera
2026-06-18, 12:31
Medlem
Noetlovskijs avatar
Gå dit igen, titta inte under mätningen, låt dem berätta resultatet.

Är det högt kommer du förmodligen få göra en 24-timmarsmätning där du får med dig en apparat hem som mäter var 30:e minut eller så. Då kan de se om du ligger normalt resten av dygnet. Du får också föra lite journal över vad du gör under dygnet.

Om ditt blodtryck visar sig vara konstant högt kommer de sätta in någon medicin och försöka utreda orsaken.

I många fall med högt blodtryck hittas dock ingen specifik orsak. Det kan vara kostvanor, övervikt, njurproblem, sömnapné, ärftligt och en hel del olika orsaker.
Citera
2026-06-18, 12:53
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Köp en egen blodtrycksmätare och kolla hemma. De kostar några hundralappar.
Citera
2026-06-18, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Köp en egen blodtrycksmätare och kolla hemma. De kostar några hundralappar.
Ja, men ta med den till vårdcentralen först och jämför med deras mätning så den visar rätt. Kolla sen olika tider på dagen, varierar ju. Sen vill de väl följa upp.
Citera
2026-06-18, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Ja, men ta med den till vårdcentralen först och jämför med deras mätning så den visar rätt. Kolla sen olika tider på dagen, varierar ju. Sen vill de väl följa upp.

Överarmsmätare från Omron rekommenderas, vanligt förekommande på vårdcentraler.

Omron har också kostnadsfri kalibreringskontroll för privatpersoner på deras kontor i Nacka Forum.
(Om man inte bor i Stockholm och skickar in den så får man dock betala returfrakt)
Citera
2026-06-19, 01:53
Medlem
Sluutenbergens avatar
66 slag per minut, kollade nu. Känns okej, med tanke på att jag inte känner mig okej. Så mer än 3 ggr högre puls hos vårdcentralen, vilket känns olustigt. Därför jag inte gillar när de lyssnar på kroppen och säger att pulsen är hög och jag försöker förklara som en liten osäker pojke att det antagligen beror på att jag är på vårdcentralen, i en miljö där jag känner mig utlämnad åt neurosernas djupa avgrund.
Citera
2026-06-19, 02:11
Medlem
Jag har definitivt detta, tar en läkare blodtrycket är det lätt 40-50 punkter högre än om jag själv gör det, har alltid hatat att bli bedömd, har viss social fobi och är väldigt rädd för att göra fel så det är nog detta som ligger bakom, är nog rädd för att "misslyckas" inför andra.

Tyvärr vet inte ens alla läkare om detta, var hos en kvinnlig doktor för några år sedan som var helt hysterisk över att jag hade 170/100 när hon mätte vilket var lägre än jag räknade med när hon började, det brukar vara minst 180/x hos läkare annars. Jag var dessutom där för att behandling jag var väldigt nervös inför, blodtrycket dock helt irrelevant för behandlingen men hon ville ta det av någon anledning.

Hon ville lägga in mig på akuten innan en sköterska lyckades prata henne till rätta och förklara att det berodde på att jag var nervös vilket var tur för annars hade jag aldrig vågat gå till nån läkare alls i framtiden och då hade jag nog inte funnits här idag. Mätte direkt när jag kommit hem och trots att jag fortfarande var både upprörd och skärrad över hennes inställning hade jag bara 130/80 hemma.

När jag senare berättade om denna incident till en specialicerad blodtryckssköterska skrattade hon bara och tyckte att 170 är inget att bry sig om i en sådan situation, hon ser väldigt ofta långt över 200 när hon mäter.
Citera
2026-06-19, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sluutenbergen
66 slag per minut, kollade nu. Känns okej, med tanke på att jag inte känner mig okej. Så mer än 3 ggr högre puls hos vårdcentralen, vilket känns olustigt.
Förväxla inte puls/hjärtslagfrekvens med blodtryck - Även om de ligger i samma storlekshärad och blodtrycksmanschetten kan rapportera båda.

Även för en frisk och lagom vältränad person nästan oavsett ålder så kan det ena eller båda med lätthet ligga över 200 vid något tillfälle nästan varje dygn vid "normal" livsföring utan att det vare sig är ohälsosamt eller obehagligt.

Som du säkert vet så ökar de vid avsiktlig / ofrivillig anspänning, mha adrenalin och/eller fysisk ansträngning.

Högt blodtryck vid vila och/eller relativt låg puls + lågt adrenalin är det man söker för att fundera på om "en utredning" kan behövas.
Citera
2026-06-19, 08:26
Medlem
Går ju att kolla blodtrycket på apotek också om det känns mindre jobbigt.
Citera
2026-06-19, 15:09
Medlem
Sluutenbergens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Förväxla inte puls/hjärtslagfrekvens med blodtryck - Även om de ligger i samma storlekshärad och blodtrycksmanschetten kan rapportera båda.

Även för en frisk och lagom vältränad person nästan oavsett ålder så kan det ena eller båda med lätthet ligga över 200 vid något tillfälle nästan varje dygn vid "normal" livsföring utan att det vare sig är ohälsosamt eller obehagligt.

Som du säkert vet så ökar de vid avsiktlig / ofrivillig anspänning, mha adrenalin och/eller fysisk ansträngning.

Högt blodtryck vid vila och/eller relativt låg puls + lågt adrenalin är det man söker för att fundera på om "en utredning" kan behövas.

Ok, noobigt av mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in