2026-06-17, 14:04
Medlem
PreciousStoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tortelli
Jösses vilken mild dom!! Här blev jag faktiskt förvånad, jag gissade på 8år men 4,5år är märkligt. Det skulle vara intressant att läsa hur tingsrätten resonerade. Undrar om GM ens kommer att överklaga med tanke på att hovrätten kan höja rejält.
Åkl kommer nog högst sannolikt att överklaga domen till HR. Håller helt med dig om att TR:s bedömda straffmätning borde ha varit mkt hårdare.
Dessutom borde de nästan 100 "torskarna", som nu tycks komma undan, hanteras rättsligt precis som de c:a 20 som har hanterats juridiskt korrekt.
Citera
2026-06-17, 14:28
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Ja, om en historia låter "för osannolik" så måste man vara extra noga med att bevis och indicier pekar på att det är ställt utom rimligt tvivel att det osannolika faktiskt har hänt

Att tingsrätten har funnit att han är skyldig till grovt koppleri är en sak men själva berättelsen om hur det hela har gått till från början till slut känns lite överdriven och osannolik.

Citat:
Men det som TR åtalades för var ju inte direkt osannolikt. Finns ju otaliga liknande fall där det i vissa fall varit betydligt fler osannolika inslag.

Du kan inte börja jämföra med helt andra fall eftersom varje enskilt fall är unikt utifrån omständigheterna.

Citat:
Att han frias från åtta fall av våldtäkt pga bristande bevisning handlar ju inte om att de beskrivna våldtäkterna kan upplevas som osannolika.

Eftersom han friades i de åtta fallen så måste väl ändå han betecknas som oskyldig vad gäller just detta. Det måste inte heller handla om bristande bevisning utan en mer trolig förklaring kan ju faktiskt vara att han ej begått några våldtäkter överhuvudtaget.

Citat:
Jämför med det koppleribrott som han fälls för, det är ju definitivt en mer osannolik historia som berättas där. Men där är ju bevisningen enklare eftersom det ju där inte spelar någon direkt roll huruvida kvinnan var med på affärsupplägget eller ej.

Nej det spelar ingen roll om kvinnan var med på "affärsupplägget" eller ej.

Koppleri är ett brott oavsett.
Citera
2026-06-17, 15:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Att tingsrätten har funnit att han är skyldig till grovt koppleri är en sak men själva berättelsen om hur det hela har gått till från början till slut känns lite överdriven och osannolik.

Du kan inte börja jämföra med helt andra fall eftersom varje enskilt fall är unikt utifrån omständigheterna.

Eftersom han friades i de åtta fallen så måste väl ändå han betecknas som oskyldig vad gäller just detta. Det måste inte heller handla om bristande bevisning utan en mer trolig förklaring kan ju faktiskt vara att han ej begått några våldtäkter överhuvudtaget.

1. Nej, berättelsen om hur det hela gick till är inte osannolik.

2. Jo, för att avgöra om en historia är osannolik eller ej kan man visst göra jämförelser med andra fall i andra länder, med andra gärningsmän och andra offer. Kan det hända Karen i Bogota så är det möjligt att det även händer Lisa i Skövde.

3. Du övertolkar det jag skriver om bristande bevisning. Åklagaren har påstått att åtta våldtäkter har begåtts men inte lyckats bevisa detta. Att det givetvis kan bero på att inga våldtäkter har begåtts är så självklart att jag inte trodde det behövde påpekas. Likväl, han frias pga bristande bevisning. Inget annat.
Citera
2026-06-17, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgLagersBror
Kan ingen hjälte bara skriva namn och stad på de dömda för sexköpen?

I Tidningen Ångermanland så finns en lista på ålder, ort/stad och vad straffet blev
https://www.tidningenangermanland.se
Citera
2026-06-17, 21:13
Medlem
mitt.liv-Fiaskots avatar
Vilka orter kom de åtalade 28 sexköparna från?
Citera
2026-06-17, 21:48
Medlem
Är det någon sexköpare som blivit omhändertagen av polis och/eller åtalats?

Dessa sexköpare, förstod de inte att kvinnan var under tvång och våldtog henne? Eller våldtog dessa män henne medvetet och visste om att hon inte samtyckt någonting?

Fy fan....
Citera
2026-06-17, 21:57
Medlem
Wajis avatar
Har inte orkat läsa tråden men har de framkommit vilka tjänster hon sålde och vad hon tog betalt som mannen sedan tog ?

Samt om folk som köpt vetat om att mannen. Körde sin fru till torskarna eller satt rummet bredvid hemma?
Citera
2026-06-17, 22:03
Medlem
deLuzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesF
Det räcker att se en bild på fanskapet så förstår man att en omedelbar avrättning vore en välgärning för samhälle och medborgare

Var finns det bild?
Citera
2026-06-18, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fatsuite
I Tidningen Ångermanland så finns en lista på ålder, ort/stad och vad straffet blev
https://www.tidningenangermanland.se

Jo men jag vill ha namnen på dessa torskar 😊
Citera
2026-06-18, 06:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Har inte orkat läsa tråden men har de framkommit vilka tjänster hon sålde och vad hon tog betalt som mannen sedan tog ?

Samt om folk som köpt vetat om att mannen. Körde sin fru till torskarna eller satt rummet bredvid hemma?
Tjänsterna är vad jag förstår de helt vanliga, dvs oralsex och knull typ. Tvisten är ju att mannen suttit med i samma rum, inte rummet bredvid. Detta har framgått i annonserna att det är grejen och hennes alias som hon sålt sex under har ju inkluderat ordet "hotwife", vilket ju då är en kvinna som lever med en "cuckold", dvs har sex med andra män medans hennes partner tittar på.

Vad jag sedan minns så var priserna de vanliga. Kanske typ 2000:- för en timme.
Citera
2026-06-18, 07:21
Avstängd
Har nu läst domen och jag blev lite förvånad över vad sexköparna dömts till.

Jag tror det var 2 st som dömdes till fängelse. I det ena fallet fattar jag det som att det är annan brottslighet som gjorde att domen inte blev villkorlig. Men för den andra såg jag ingen liknande formulering i domen.

De flesta har sedan dömts till standarddomen för "skötsamma" personer som åker dit för sexköp. Villkorlig dom förenat med dagsböter. Men några har fått mildare straff. Och det fattar jag inte heller. Trodde först att det kanske var unga människor men så var inte fallet.

Ytterligare en sak jag fann lite märklig var att så många av de som fått böter verkar ha typ noll i inkomst. Vissa har fått dagsböter på 50:- styck vilket innebär att man har en årsinkomst på under 50 000:- och i princip inga verkar tjäna ens 30 000:- i månaden.
Citera
2026-06-18, 07:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011

Sitter nu och läser domen och det där med vad som är osannolikt och sannolikt kan man ju såklart ha olika åsikter om. Jag har ju då redogjort min pch det är ju att kvinnans berättelse som nu då också verkar ha accepterats av domstolen, inte är osannolik.

Om man då är av en annan åsikt, att hela den historien låter för galen för att vara sann så måste man ju då fråga sig, vad är det som egentligen har hänt isf? Och då landar vi ju i mannens berättelse av vad som har hänt, en berättelse som ju då skiljer sig från kvinnans.

Här är det ju då så att han mer eller mindre utmålar sig själv som offret. De chatkonversationer som tolkats som att han styrt kvinnan menar han är ett rollspel. Ett rollspel som han inte egentligen vill vara med om men känt sig tvingad till för annars blir hans fru arg.

Well, jag måste säga att jag såklart inte anser att hans historia är osannolik den heller. Men tittar man på de två personernas förklaringar till framförallt dessa omfattande chatkonversationer, så är ju kvinnans mer sannolik och trovärdig än hans.

Till sist är det väl så att alldeles oavsett vad som exakt har hänt så råder det inget tvivel om att det som har hänt, inte direkt hör till vanligheterna. Vi har alltså bevisligen ett äkta par där hon säljer sex och gör det väldigt frekvent. Det står också helt klart att mannen är medveten om detta, att han tittar på när kvinnan har sex med andra män, ofta i samma rum som kvinnan och sexköparna har sex i. Bara här har vi ju ett förhållande som ifall vi såg det i en spelfilm skulle kunna avfärdas av publiken som osannolik. Lägg därtill elva kameror runt i hela huset som filmar vad det verkar väldigt mycket av det som sker. Plussa på att mannen är fd högt uppsatt ledare i Hells Angels. Nu har vi en film som nog av de flesta skulle uppfattas som överdriven och föga verklighetstrogen.

Det finns väl sedan tre tänkbara varianter på hur man hamnat där man hamnat. Den ena är ju att mannen tvingat kvinnan till detta liv. En annan att det är kvinnan som tvingat honom. Och en tredje är väl att de levde i ett "lyckligt" förhållande där allt detta med prostitution, filmande av sexuella akter, märkliga chattanden osv är något som de bägge är helt med på. Jag kan inte direkt se att någon eller några av dessa möjligheter skulle vara osannolika medans någon annan var fullt sannolik. Det är en helt galen historia oavsett hur saker och ting gått till men inte alls osannolik. Och som sagt, det mest konstiga i hela historien (ta bara detta med att det finns så många män som vill betala för att knulle en kvinna medan hennes man tittar på) är ju något som ingen tvivlar på eller påstår inte ha hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in